۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۳۳۹۷۳
معاون وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به همدستی انکلیس با گروه های تروریستی و از جمله کلاه سفیدها، گفته است، لندن حمله شیمیایی به دوما را جعل کرده تا بر اساس آن حمله نظامی علیه سوریه را توجیه کند.
به گزارش پایداری ملی، فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، در گفت‌وگو با شبکه آی.تی.وی (ITV) خاطرنشان کرده، ما اطلاعی از کشته شدن زنان و کودکان نداریم، معتقدیم که این‌ یک نمایش بوده تا قدرت‌های غربی با استفاده از آن به سوریه حمله کنند.

وی گفته، پزشکان سوری که در آن لحظه در بیمارستان بودند، گفته‌اند که هیچ کشته‌ای را ندیده‌اند و من سخن پزشکان را باور می‌کنم تا تبلیغات بین‌المللی.

این مقام سوری تصریح کرده، والدینی که شهادت دادند کودکانشان در این حمله جان باختند مجبور به انجام چنین کاری شده‌اند.

توفان شن و القای حمله شیمیایی
او توضیح داده که در روز حادثه دوما را طوفان شن فراگرفته بود، درحالی‌ که مردم برای درمان کودکان خود به بیمارستان مراجعه کرده بودند، "کلاه‌سفیدها" ادعا کردند که حمله شیمیایی صورت گرفته است.
مقداد در پاسخ به سؤالی درباره تصاویر منتشرشده از جسدها در دوما گفته، به نظر من جسدها از جای دیگری واردشده است. من چنین اعتقادی دارم، چراکه انجام این حمله، دروغ بزرگی بوده است.

حمایت انگلیس از گروه های تروریستی و کلاه سفیدها
وی در ادامه اظهاراتش انگلیس را به حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله "کلاه‌سفیدها" متهم و اظهار کرده که این کشور در توطئه صورت گرفته علیه دمشق و مردم سوریه هم‌دست است.

"کلاه سفیدها" یا سازمان دفاع غیرنظامی سوریه، که خود را غیر سیاسی می خواند همواره در مناطقی از سوریه حضور می یابد که از کنترل نیروهای دولتی سوریه بیرون است. درحالی که عناصر این سازمان خود را حامی حقوق بشر در سوریه معرفی می کنند، روسیه و دولت دمشق آنان را مرتبط با تروریست ها متهم می کنند. این گروه همچنین از  حمایت های کشورهای غربی و ارتجاع عرب برخوردار است.

معاون وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به این سؤال که از نظر او حمله صورت گرفته در کشورش ساختگی بوده یا از سوی معارضین سوریه سازماندهی‌شده، خاطرنشان کرده، بایستی این مساله را به نتیجه بازرسی کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی واگذار کنیم. اما صد درصد اطمینان داریم که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود استفاده نکرده است؛ چون ما سلاح شیمیایی در اختیار نداریم.
این مقام سوری در پاسخ به سؤال دیگری درباره علت تأخیر دسترسی بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به سوریه یادآور شده حضور آن‌ها به دعوت دمشق صورت گرفته است. او گفته که بازرسان به‌طور کامل قادر خواهند بود تا از محل حادثه ادعایی بازرسی کنند.

دروغ های بزرگ نهادهای جاسوسی
مقداد درباره حمله موشکی ائتلاف به سرکردگی آمریکا علیه کشورش خاطرنشان کرده، آن‌ها یک آزمایشگاه مواد غذایی و مواد شیمیایی برای مصارف مسالمت‌آمیز را نابود کردند. این آزمایشگاه ارتباطی به تسلیحات شیمیایی نداشته است.
خبرنگار آی.تی.وی با استناد به گزارش منابع نظامی آمریکا درباره خروج مواد شیمیایی از این آزمایشگاه، ارزیابی معاون وزیر امور خارجه سوریه را دراین ‌باره جویا شد که مقداد پاسخ داده، نهادهای جاسوسی دروغ‌های بزرگی مطرح می‌کنند و نبایستی به آن‌ها اعتماد کرد.

دروغگویی ترامپ در باره حمله به سوریه
او همچنین درباره ادعای دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن حمله به سوریه تصریح کرده واشنگتن دراین‌باره دروغ می‌گوید.

ائتلاف انگلیس، آمریکا و فرانسه، بامداد شنبه (25 فروردین ماه 1396) به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی، دمشق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرارداد.
به دنبال این حمله وزارت دفاع سوریه اعلام کرد 110 موشک به خاک این کشور شلیک شده و سامانه های پدافند هوایی سوریه 71 فروند از موشک های کروز متجاوزان را قبل از رسیدن به هدف منهدم کرده است.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس که بدون کسب موافقت پارلمان در این حمله مشارکت داشته مجبور شد تا روز دوشنبه و سه‌شنبه گذشته در اظهاراتی در نشست اضطراری پارلمان از تصمیم خود درباره سوریه در برابر نمایندگان منتقد دفاع کند.

«جرمی کوربین» رهبر اپوزیسیون انگلیس در پارلمان این کشور خطاب به ترزا می نخست وزیر انگلیس گفت: حمله به سوریه هولناک بود، آیا دخالت در یمن به دیگر کشورها اجازه می دهد که فرودگاه های عربستان و یا پایگاه های این کشور در یمن را بمباران کنند؟ در قانونی بودن حمله نظامی به سوریه شک و  تردید وجود دارد، ممکن است گروه‌های مسلح از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کرده باشند.

رهبر حزب مخالف دولت و از منتقدان سرسخت سیاست‌های جنگ‌طلبانه انگلیس، خواستار تصویب قانونی شده که بر اساس آن، دولت بدون کسب موافقت پارلمان قادر به اقدام نظامی نباشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر