۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۳۹۴۹
عادل الجبوری
مدح و ستایش عربستان سعودی، محکومیت های مکرر جمهوری اسلامی ایران و متهم کردن آن به دخالت در امور کشورهای عربی، تروریستی توصیف کردن گروه های مقاومت و شبه نظامی خواندن آنها از جمله مواردی است که در این دور از نشست سران اتحادیه عرب مورد توجه و اهتمام حضّار قرار گرفت.
به گزارش پایداری ملی، بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب چندی پیش در مرکز فرهنگی «ملک عبدالعزیز» در شهر ظهران در شرق عربستان برگزار شد. این در حالی است که پیشتر عربستان شهر ریاض را برای میزبانی نشست های سران اتحادیه عرب برمی گزید. در این نشست، سران کشورهای عربی به جای رسیدگی به مشکلات، معضلات و بحران های حاکم بر جوامع عرب و اهتمام به نیازمندی های ملت های عربی، به مسائلی پرداختند که نشان دهنده سیاسی کاری‌های آنها در برخورد با بحران های گوناگون و مسائل مختلف است.

مدح و ستایش عربستان سعودی، محکومیت های مکرر جمهوری اسلامی ایران و متهم کردن آن به دخالت در امور کشورهای عربی، تروریستی توصیف کردن گروه های مقاومت و شبه نظامی خواندن آنها از جمله مواردی است که در این دور از نشست سران اتحادیه عرب مورد توجه و اهتمام حضّار قرار گرفت.

می توان گفت که بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب همچون نشست های گذشته اعضای این اتحادیه نتیجه ملموس و قابل اتکایی نداشته است. هیچ دستاورد قابل احترامی درخصوص نشست برگزار شده در شهر ظهران عربستان وجود ندارد که مستحق ستایش باشد. بلکه کاملا برعکس، آنچه که در جریان این نشست و نشست های گذشته اتفاق افتاده به خوبی حاکی از مواضع دوگانه و یک بام و دوهوای حکام عرب است. برای اثبات این مسأله کار زیادی لازم نیست صورت پذیرد؛ تنها کافی است که مخاطب به بیانیه پایانی نشست سران عرب مراجعه کند تا به عمق دوگانگی مواضع اعضای این اتحادیه پی ببرد. خواندن بیانیه پایانی نشست سران عرب علیه ایران و گروه های مقاومت و همچنین بندهای دیگر آن حاکی از عمق نفاق، گمراهی و رسوایی آشکار اتحادیه عرب است.

خجالت آور است!

نشست سران اتحادیه عرب در شهر «ظهران» عربستان در شرایطی برگزار شد که خاک سوریه توسط ایالات متحده آمریکا و دو متحدش یعنی فرانسه و انگلیس مورد تجاوز نظامی آشکاری قرار گرفته است. برهمین اساس، آنچه که طبیعی، معقول و منطقی به نظر می‌رسید، این بود که حاضران در نشست سران عرب بررسی پرونده «تجاوز نظامی خارجی» به سوریه را در رأس اولویت های کاری خود قرار دهند. با این حال، آنچه که در جریان این نشست اتفاق افتاد با منطق و عقل سلیم فاصله زیادی دارد. این بسیار خجالت آور است که رهبران کشورهای عربی به جای محکومیت شدید حملات تجاوزکارانه آمریکا و غرب به خاک سوریه و اعلام همبستگی با دولت و ملت این کشور، در محکومیت دولت دمشق بیانیه پایانی صادر کنند. این مسأله نشان دهنده آن است که مواضع دولت های عربی در قبال تجاوز سه جانبه به سوریه بسیار ذلت بار است.

یمن هم از دستور کار خارج شد

مسأله دیگری که انتظار می رفت اتحادیه عرب در بیست و نهمین نشست خود در شهر ظهران عربستان بدان بپردازد، دردها و رنج های ملت بی دفاع و بی گناه یمن بود. مردم یمن اکنون که بیش از سه سال از تجاوز نظامی سعودیها و ائتلاف تحت سرکردگی آنها به کشورشان سپری می شود با شدیدترین دردها و رنج ها و مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و این بسیار غم انگیز است. اعضای اتحادیه عرب حتی این زحمت را به خود ندادند که مشخص کنند چه کسی مسئول قانونی، اختلاقی و انسانی قتل و غارت های امروز در یمن است. این فاجعه انسانی به نام چه کسی باید نوشته شود. اتحادیه عرب با نادیده گرفتن مسأله یمن و کشتارهای بی رحمانه مردم این کشور در واقع، ماهیت «ائتلاف عربی» به سرکردگی عربستان را نادیده گرفته و ترجیح داده است تا نامی از ریاض و ابوظبی به عنوان عاملان جنایت جنگی در یمن در میان نباشد.

ایران را با داعش اشتباه گرفتند!

در ادامه این مواضع سست و ذلت بار است که اعضای اتحادیه عرب در نشست مضحک و ناامید کننده خود، جمهوری اسلامی ایران را با تروریسم تکفیری داعش اشتباه گرفتند! علت اصلی این مسأله هم آن است که شرکت کنندگان در نشست اتحادیه عرب بیش از آنکه به تهدیدات تکفیریها بپردازند و آن را بررسی کنند، جمهوری اسلامی ایران را آماج حملات گسترده خود قرار داده اند. اعضای اتحادیه عرب حتی همپیمانان ایران همچون حزب الله لبنان و حشد الشعبی عراق و انصارالله یمن را به عنوان تروریست خطاب کرده اند. این درحالی است که به ضرس قاطع می توان گفت که اگر تلاش ها و حمایت های جمهوری اسلامی ایران نبود، امروز وجب به وجب خاک کشورهای عربی و اسلامی به جولانگاه تکفیریها تبدیل شده بود. اما با این حال، به نظر می رسد که اعراب و به ویژه شرکت کنندگان در نشست اتحادیه عرب این مسأله را به طور کامل فراموش کرده اند. اگر جمهوری اسلامی ایران نبود امروز کوچه‌ها و خیابان های ریاض و ابوظبی و همچنین لندن، پاریس، واشنگتن و نیویورک مملو از عناصر تکفیری بود که به قتل و غارت می پرداختند.

نمایش مضحک مدحِ سعودی

اتحادیه عرب و شرکت کنندگان حاضر در نشست اخیر آن، در بیانیه پایانی خود برای عربستان سعودی سنگ تمام گذاشته و به مدح و ثنای ریاض پرداخته اند. اما اکنون افکار عمومی این سؤال را می پرسند که آیا عربستان سعودی و امارات مجموعا حتی به میزان یک دهم از کمک های جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با تروریسم در منطقه طی سالهای گذشته را به جوامع عرب ارائه کرده اند؟ بدون شک پاسخ منفی است. اکنون این سؤال بزرگ نیز وجود دارد که آیا کشورهای عربی نظیر عربستان و امارات توانسته اند حتی بخش کوچکی از پیروزی های گروه های مقاومت همچون حزب الله لبنان در نبرد با صهیونیسم را حاصل کنند؟ قطعا پاسخ منفی است. این گروه هایی نظیر حزب الله بوده اند که عزت و کرامت را به امت عربی بازگرداندند و موجب شدند تا آن عزت ازدست رفته بار دیگر به جوامع عربی بازگردد نه عربستان سعودی و امارات متحده عربی. بنابراین، مدح و ستایش عربستان سعودی در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب بیش از هر زمان دیگری ما را در خصوص احتمال اصلاح وضعیت خفت بار سران عرب، ناامید کرد.

برگزاری نشست «قدس»؟

سران کشورهای عربی از همان ابتدا بیست و نهمین نشست سران اتحادیه عرب را نشست «قدس» نام نهادند تا اینگونه وانمود کنند که دلشان برای فلسطین و مقدساتش می سوزد و به آن اهتمام می ورزند. این چه نشستی است که قدس نام دارد اما در آن حتی یک کلام از محکومیت رژیم صهیونیستی سخن گفته نمی شود؟ این چه نشستی است که قدس نام دارد اما درآن برای همه کسانی که دربرابر رژیم صهیونیستی قد علم کرده اند، خط و نشان کشیده می شود؟ به طور خلاصه باید گفت که بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب در وزارت خارجه عربستان سعودی تهیه و تنظیم شده است. این بیانیه پس از تهیه و تنظیم در دفتر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز به امضاء رسیده است. در این میان، سران کشورهای عربی نقشی جز تصویب بندهای بیانیه مصوب در وزارت خارجه عربستان نداشتند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر