۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۳۳۹۲۷
گزارش عملکرد سال ۹۶ حوزه پدافند غیرعامل استان
دکتر علیرضا رشیدیان استاندار و ریاست شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی در نشست بررسی عملکرد حوزه پدافند غیرعامل در سال 96 ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های برنامه محور انجام شده در این حوزه بر ضرورت رصد و پایش رعایت الزامات پدافند غیرعامل در سطح دستگاه‌های اولویت‌دار تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، دکتر علیرضا رشیدیان استاندار و ریاست شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی در نشست بررسی عملکرد حوزه پدافند غیرعامل در سال 96 ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های برنامه محور انجام شده در این حوزه بر ضرورت رصد و پایش رعایت الزامات پدافند غیرعامل در سطح دستگاه‌های اولویت‌دار تاکید کرد. وی همچنین سطح‌بندی و تهیه طرح‌های پدافند غیرعامل را برای مراکز ثقل و دارایی‌های مهم از اولویت‌های اساسی این حوزه در سال 97 دانست و گفت باید بدون ایجاد پست و تحمیل هزینه‌ی اضافی در هر دستگاه حداقل یک نفر مسئولیت پیگیری سیاست‌های پدافند غیرعامل را عهده‌دار باشد و فعالیت‌های پدافند غیرعامل علاوه بر مشهد بایستی در گستره استان انجام و محقق گردد.

دکتر سید جواد حسینی معاون سیاسی، امنیتی اجتماعی استاندار نیز در این جلسه تحقق 87 درصدی اهداف و برنامه‌های حوزه پدافند غیرعامل در سال 96 را موید همت، تلاش و توجه تمامی ذینفعان در این حوزه دانست و از دستاوردها و نوآوری‌های انجام شده در این حوزه تقدیر و بر استمرار تحقق اهداف و برنامه‌های سند راهبردی و چارچوب نهادی پدافند غیرعامل استان در سال 97 تاکید نمود.

سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیرعامل در ابتدای جلسه به تشریح عملکرد سال 96 در این حوزه پرداخت و گفت در سال گذشته و ذیل 5 هدف کلان سند راهبردی، 13 هدف و برنامه عملیاتی با حدود 110 فعالیت و اقدام طرح‌ریزی شد که تحقق آن‌ها در سطح بیش از 90 دستگاه در 28 فرمانداری مستمراً مورد رصد و پایش قرار گرفته و در بازه‌های زمانی چهارماهه گزارش عملکرد تنظیم و منتشر شده‌است. وی میزان تحقق اهداف سال گذشته را حدود 87 درصد اعلام نمود و گفت بیش از 1250 دارایی در سطح استان توسط کمیته پدافند غیرعامل 50 دستگاه، سطح‌بندی شده‌است و تکمیل این هدف برای سال 97 نیز ادامه خواهد یافت.

دکتر احمدی با اشاره به انجام و تکمیل مطالعات پدافند غیرعامل شهر مشهد و تاسیسات آبرسانی 7 شهر مرزی استان، شهرک‌های صنعتی و بیش از 30 پروژه بزرگ دیگر در سطح استان بر پیگیری جدی این موضوع در سال   97با رویکرد مهندسی معکوس برای زیرساخت‌های موجود و رویکرد مهندسی مستقیم برای زیرساخت‌های جدید تاکید و این اطمینان را داد که هیچ پروژه جدیدی بدون تدوین و اجرای ملاحظات پدافند غیرعامل به انجام نخواهد رسید.
استاندار: ضرورت رصد و پایش رعایت الزامات پدافند غیرعامل در سطح دستگاه های اولویت دار
دبیر شورای پدافند غیرعامل استان همچنین از استقرار و عملیاتی شدن قرارگاه پدافند زیستی استان خبر داد و گفت این قرارگاه با ایجاد هشت کارگروه تخصصی و هشت کارگروه عملیاتی و برگزاری بیش از 20 جلسه هماهنگی، ظرفیت مدیریتی جدیدی را در سطح استان ایجاد نموده‌است که قابلیت و توان پاسخگویی به شرایط اضطرار را داشته و به زودی از طریق برگزاری رزمایش پدافند زیستی، قابلیت و توانمندی‌های کسب شده خود را تمرین و ارتقاء خواهد داد. وی همچنین از نهایی شدن انعقاد قرارداد به‌روزرسانی طرح جامع پدافند غیرعامل استان اشاره نمود و گفت در این مطالعه آخرین تهدیدات حوزه‌های هفتگانه متصور برای استان شناسایی و طرح‌های پاسخ مناسب برای آن‌ها پیشنهاد خواهدشد.

سید ابوالفضل احمدی با اشاره به تهیه اطلس ایمنی و امنیت مراکز داده دستگاه‌ها در سطح استان گفت با پیگیری و اهتمام مدیران ارشد دستگاه‌ها، وضع موجود حدود 15% رشد داشته و پیگیری این موضوع از طریق تیم رصد و نظارت افتا در سال 97 انجام خواهدشد. وی همچنین به ثبت نام و معرفی بیش از 1043 نفر جهت مربیگری پدافند غیرعامل در سطح دستگاه‌های استان اشاره کرد و گفت این موضوع در سال 97 با برگزاری چند نوبت آزمون ورودی و نهایتاً برگزاری دوره‌های مربیگری با حمایت سازمان پدافند غیرعامل کشور استمرار خواهد یافت و امید است از طریق این شبکه گسترده نیازهای آموزشی اقصی نقاط استان به مدرسین واجد صلاحیت و حرفه‌ای برطرف گردد و هدف برگزاری سرانه چهار نفر ساعت آموزش کارکنان دولت بطور کامل محقق شود.

دکتر احمدی در بخش دیگری از گزارش خود به تشریح استقرار کامل نظام برنامه‌ریزی در سطح بیش از 64 دستگاه و 26 فرمانداری برای اولین بار در کشور پرداخت و گفت به منظور کیفیت بخشیدن به نظام برنامه‌ریزی در سال 97 اهداف در سه سطح عمومی، تخصصی و اختصاصی تدوین می‌گردد که 12 هدف عمومی برای سال 97 طی اسفند ماه گذشته ابلاغ گردیده و اهداف تخصصی توسط کارگروه‌های شورا و اهداف اختصاصی توسط دستگاه‌ها در حال تدوین است و خوشبختانه تا کنون بیش از 40 دستگاه استان اهداف و برنامه‌های سال 97 خود را تدوین نموده‌اند. بسیار خوشحالیم که طی سال گذشته چارچوب‌های نهادی ترسیم شده در سند راهبردی پدافند غیرعامل استان به خوبی ایفای نقش نمودند؛ به نحوی که حدود یکصد جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان‌ها و 150 جلسه کمیته پدافند غیرعامل دستگاه‌ها مجموعاً با بیش از 870 مصوبه بگزار شده‌است.

سید ابوالفضل احمدی همچنین گفت هدف ساماندهی فرایند تصویب پروژه‌های ماده 23 و کارگروه امور زیربنایی تحقق100% داشته و طی سال گذشته بیش از 1200 استعلام بررسی و پاسخگویی شده‌است که البته بهینه‌سازی این مسیر نیازمند بازنگری در ساختار پدافند غیرعامل و تقویت توانمندی آن می‌باشد. این هدف کماکان در سال 97 استمرار خواهد یافت و کاهش زمان پاسخگویی از 50 به 20 روز برنامه‌ریزی شده‌است.

مدیرکل پدافند غیرعامل در بخش پایانی گزارش خود تحقق 100% برنامه‌های مرتبط با هفته پدافند غیرعامل را از دیگر موفقیت‌های این حوزه برشمرد و گفت تغییر رویکرد از عرضه محوری به تقاضا محوری و تمرکز برنامه‌ریزی و به ویژه تاکید و اهتمام فرمانداران محترم و مدیران محترم دستگاه‌های استان موجب شد که بیش از 33 دستگاه و 24 فرمانداری مشارکت بسیار خوبی در برنامه‌های هفته پدافند غیرعامل داشته باشند و اغلب برنامه‌ها نظیر نشست‌های علمی، دوره‌های آموزشی، رزمایش‌ها، تجلیل از برگزیدگان و نمایشگاه نسبت به سال ماقبل بین 2 تا 15 برابر رشد داسته باشند و با توجه به نقش فرهنگ سازی این اقدامات، پیگیری این هدف نیز در سال 97 استمرار خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر