۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۳۳۷۳۶
سیف در جلسه علنی مجلس اعلام کرد؛
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عوامل روانی بر نوسانات بازار ارز تأثیر دارد، از ایجاد سامانه ای برای ثبت درآمدها و مصارف ارزی کشور خبر داد.
به گزارش پایداری ملی، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی نوسانات و التهابات بازار ارز اختصاص دارد، در سخنانی با بیان اینکه عامل «انتظارات» در شرایط بازار بسیار موثر است، اظهار داشت: در خرداد ماه سال ۹۲ که انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، نرخ ارز حدود سه هزار و ۸۰۰ تومان بود اما به محض اعلام نتیجه و بدون اینکه دولت تشکیل شده باشد، نرخ ارز روند نزولی گرفت و در مرداد ماه آن سال به زیر سه هزار تومان رسید.

وی افزود: به همین ترتیب، عوامل منفی هم باعث انتظارات منفی و بی اعتمادی می شود و البته دشمن هم این را خوب می داند و از او انتظاری جز دشمنی کردن نیست.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اما در داخل کشور باید روشی را در پیش بگیریم که التهاب ایجاد نشود چرا که ما در شرایط عادی نیستیم.

سیف با اشاره به تصمیم شب گذشته دولت گفت: تصمیم دولت این است که تمام امکانات کشور در خدمت تأمین واقعی نیازهای اقتصادی باشد و سامانه ای ایجاد شود که در آن تمام ارزهای نفتی و غیرنفتی وارد شده به کشور و نیز مصارف ارزی درج شود.

وی عنوان کرد: بررسی های ما نشان می دهد که کشور در یک شرایط تعادل قرار دارد  و التهاب آفرینی های دشمن در فضای مجازی به این بی‌انضباطی دامن می زند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: در سالهای گذشته تا ۱۵ فروردین هیچ تحرکی در بازار ارز نبود و فقط در فضای مجازی تحرکاتی ایجاد می شد، امسال هم به خاطر همین پیش‌بینی ها، تیم اقتصادی ما بسیج شدند و از پنجم فروردین ماه به بازار، ارز ارائه می کردند.

سیف با انتقاد از معاملات غیرواقعی و تأثیر عوامل روانی در بازار تأکید کرد: اجازه ندهیم اقتصادمان تحت تأثیر این علائم غلط اقتصادی قرار گیرد؛ اخیرا برخی دوستان پیشنهاد افزایش نرخ سود سپرده را برای کنترل این وضعیت ارائه کردند که من به هیچ وجه آن را به نفع اقتصاد کشور نمی بینم و کار مشابهی هم که انجام شد، فقط برای یک بازه زمانی دو هفته ای بود.

نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز در آینده ثابت نمی ماند 

وی در ادامه گفت: تعادل لازم در منابع و مصارف ارزی کشور وجود دارد؛ نباید در این فضا نرخ ارز چنین نوساناتی داشته باشد. جای پاهایی از توطئه‌های کشورهای همسایه وجود دارد. در امارات و عربستان برای ایجاد التهابات در بازار ارز برنامه‌ریزی می‌شود. ما باید آرامش خود را حفظ کنیم و اجازه ندهیم دشمنانمان امید ببندند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در مدلی که تعادل منابع و مصارف وجود دارد و ۴۲۰۰ تومان مبنای نرخ ارز اعلام شده است، قرار نیست نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت بماند تا اشتباه گذشته تکرار شود. نرخ ارز با متغیرهای اقتصادی حرکت می‌کند و ممکن است ۶۰-۵۰ درصد هم نوسان داشته باشد.

وی نقطه قوت مدل دولت برای مدیریت بازار ارز را اولویت‌گذاری برای واردات خواند و گفت: واردات اولویت‌گذاری و طبقه‌بندی می‌شود و متناسب با توان تأمین ارز در کشور، ارز اختصاص می‌یابد. اگر وضعیت ارزی کشور متعادل باشد، دامنه اختصاص ارز افزایش می‌یابد.

سیف تصریح کرد: حیف است منابع ارزی کشور به واردات کالای قاچاق یا واردات مواد مخدر اختصاص یابد. چرا اجازه دهیم ثروت ملی بی‌حساب و کتاب از کشور خارج شود و نگران فشار تقاضا باشیم که قیمت را افزایش می‌دهد؟ چرا خود را موظف بدانیم که بدون اینکه مقصد ارز را بدانیم، خود را موظف به تأمین آن کنیم؟

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به سیف گفت: بنابراین شما نرخ ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرده‌اید، نرخ‌های مبادله‌ای در بازار چه می‌شود؟

سیف در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان است، نرخ مبادله‌ای نیز ۴۲۰۰ تومان خواهد بود؛ با این نرخ همه نیازهای منطقی کشور تأمین می‌شود و بانک ارزهای مورد نیاز دانشجویان، بیماران و حتی مسافران را تأمین می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: صرافی‌های غیرمجاز همگی تعطیل می‌شوند، تعداد صرافی‌های مجاز نیز زیاد است.

در ادامه لاریجانی گفت: وقتی شما همه نیاز کشور را تأمین می‌کنید، این صرافی‌های زیاد، باز مشکلی مانند مؤسسات اعتباری برای کشور ایجاد می‌کند.

هنوز تبادلات بانکی ما با دنیا مطلوب نیست

سیف در پاسخ به این انتقاد تصریح کرد: علیرغم گشایش‌های ایجاد شده در روابط بین‌المللی بعد از برجام، اما هنوز تبادلات بانکی ما مطلوب نیست؛ در بخش‌هایی که مشکل داریم، صرافی‌ها ورود می‌کنند.

لاریجانی در ادامه گفت: وقتی شما نرخ ارز را فیکس می‌کنید و همه نیازها را نیز تأمین می‌کنید، ارزی که بیرون می‌ماند، ارز کمی است.

سیف در پاسخ به انتقاد لاریجانی اظهار داشت: برای پرداخت نیازهای منطقی مردم ممکن است کانال بانکی وجود نداشته باشد و از کانال صرافی‌ها استفاده کنیم. البته در این خصوص یک مشکل قانونی داریم. ما نمی‌توانیم کسی را که متقاضی مجوز صرافی است، منع کنیم. باید بتوانیم سختگیری بیشتری انجام دهیم. شرایط و ضوابط سخت‌تری را داشته باشیم تا بتوانیم در تعداد صرافی‌ها محدودیت ایجاد کنیم و اگر مجلس اجازه دهد، این کار را انجام می‌دهیم.

در ادامه لاریجانی تأکید کرد: باید بانک مرکزی سپرده‌های ارزی را تضمین کرده و سودی را نیز برای آنها برنامه‌ریزی کند.

در ادامه رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی این کار را انجام داده و به کل نظام بانکی بخشنامه کرده است. گفته می‌شود در خانه‌های مردم مقدار زیادی ارز وجود دارد. هیچ‌کس متر ندارد دقیقاً این ارز را اندازه‌گیری کند، اما باز هم این بخشنامه صادر شد تا اگر احیاناً چنین وضعیتی وجود دارد، منابع جذب سیستم بانکی شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایجاد محدودیت‌ها در بازار ارز موجب می‌شود منابع به سمت بازار سکه سوق یابد؛ برای مدیریت این بازار برنامه‌ای دارید؟

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این خصوص امروز تصمیم‌گیری لازم را خواهیم کرد اما مبنای ارزش‌گذاری ما دلار ۴۲۰۰ تومانی است، زیرا قیمت سکه تحت تأثیر نرخ ارز است.

یورو جایگزین دلار می‌شود

سیف افزود: از سال ۹۲ به بعد تصمیم گرفتیم یورو جایگزین دلار شود و این تصمیم در سال ۹۷ قاطع‌تر گرفته شده است، چون امروز دلار نقشی در مبادلات ما ندارد، خدمت حضرت آقا نیز این موضوع را عرض کردم؛ ایشان استقبال کردند.

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به انتقاد لاریجانی مبنی بر اینکه ایراداتی به کار شما وارد است، چرا این تصمیمات را قبلاً نگرفته‌اید؟ گفت: همیشه در پایان سال میلادی، روند صعودی نرخ ارز وجود دارد و پس از دی ماه، روند نزولی آغاز می‌شود؛ اما در سال ۹۶ التهابات بین‌المللی و عدم امکان استفاده از کارت‌های بین‌المللی موجب شده که التهابات افزایش یابد.

سیف افزود: دشمن اصلی ما تلاش می‌کند از هر فرصتی استفاده کند، اما این مدل ابزار لازم را به ما می‌دهد تا در برابر این التهاب‌آفرینی‌ها مقاومت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر