۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۳۳۷۲۵
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش اصفهان:
مدیر عامل شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش اصفهان گفت: در برخی کشورها کشت محصولات تراریخته ممنوع و در برخی دیگر اجازه کشت آن وجود دارد و در واقع فواید آن به اثبات نرسیده اما مضرات آن ثابت شده است.
به گزارش پایداری ملی، عبدالرضا اقتداری، در خصوص محصولات تراریخته، اظهار کرد:  کارشناسان در مصاحبه های خود منشا ژنی محصولات تراریخته را مشخص نمی کنند. البته برخی از این محصولات منشا ژنی مشخصی دارند، مثلا ژن یک باکتری را  به گیاه منتقل می کنند و این به نوبه خود دارای خطراتی است. اما انتقال ژن در محصولات یکسان دارای خطرات جزئی یا حتی بی خطر است.

وی ادامه داد: این محصولات در استان کشت نمی شود، اما امکان تراریخته بودن بذرهای وارداتی وجود دارد. مثلا  ۹۵ درصد روغن خوراکی در کشور، وارداتی و از پایه های محصولات تراریخته و دارای کیفیت پایینی است. همچنین امکان تشخیص تراریخته بودن بذرهای وارداتی کشت شده نیست چون ممکن است شرکت تولید کننده و وارد کنندگان این بذرها  بدون اطلاع رسانی آن ها را در کشور به فروش رسانند.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان نگین بذر دانش اصفهان، افزود: با ترانس، برش و ترکیب ژن گیاه با ژنوم گیاهی و جانوری دیگر و تولید محصول تراریخته موافق نیستم. بلکه در سیستم تولید بذر از روش های دیگر انتقال ژن همچون شیوه کلاسیک بک کراس و تلاقی متعدد از گیاه به گیاه مشابه استفاده می کنیم و تاکنون با استفاده متعدد از این روش اختلالی در ساختار ژنتیکی گیاه ایجاد نشده است.

اقتداری تصریح کرد: در هنگام انتقال ژن در محصولات تراریخته امکان انتقال چندین صفت و ایجاد مشکلاتی متعدد در گیاه وجود دارد. مثلا ممکن است، علت مقاومت گیاه به بیماری و آفت در اثر ایجاد سموم در گیاه باشد و این سموم مورد مصرف انسان قرار گیرد.

وی افزود: تحقیقات کافی برای تایید سلامت محصولات تراریخته انجام نشده و سندی در تایید سلامت این محصولات وجود ندارد. بنده در صورت مشاهده این محصولات از مصرف آن خودداری می کنم. در برخی کشورها کشت این محصولات ممنوع و در برخی دیگر اجازه کشت آن وجود دارد و در واقع فواید آن به اثبات نرسیده اما مضرات آن ثابت شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر