۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۳۳۶۹۵
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس وجود ۸ میلیون نفر بی‌سواد در کشور پس از ۴ دهه فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی را نشانه ناتوانی این نهاد در ریشه‌کن کردن بی‌سوادی دانست.
به گزارش پایداری ملی، سیدحمایت میرزاده، در توضیح نحوه فعالیت نهضت سوادآموزی کشور، گفت: نهضت سوادآموزی در سه دهه اول انقلاب به عنوان سازمانی مستقل فعالیت می‌کرد اما امروز به عنوان سازمانی وابسته به وزارت آموزش و پرورش مشغول است.

نماینده مردم گرمی در مجلس افزود: هدف از ایجاد این نهضت ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در کشور بود نه گسترش تشکیلات اداری؛ وجود 8 میلیون نفر بی‌سواد در کشور پس از گذشت 40 سال از زمان تاسیس این سازمان به این معناست که وجود این تشکیلات اگرچه کمک بسیاری به سوادآموزی جامعه داشته اما نتوانسته این معضل را کاملا حل کند.

وی با بیان اینکه نظارت بر نهضت سوادآموزی وظیفه آموزش و پرورش است و مجلس تنها می‌تواند به صورت کلان نظارت کند، اظهار کرد: تا زمانی که تحصیل اجباری نباشد نه تنها نهضت سوادآموزی بلکه هیچ سازمان دیگری نیز نمی‌تواند تاثیرات چندانی در این زمینه داشته باشد؛ نهضت سوادآموزی باید بپذیرد با تشکیلات موجود نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

میرزاده با بیان اینکه حل مشکل بی‌سوادی مردم درتوان نهضت سوادآموزی نیست و نمی‌تواند با تشکیلات و بودجه موجود کاری در این زمینه انجام دهد، ادامه داد: باید قوانینی برای اجباری شدن تحصیل وضع شود تا مردم نیاز به آن را احساس کنند به طور مثال می‌توان قوانینی برای خدمت سربازی، اخذ گواهینامه رانندگی، کسب و کار و... وضع شود تا افراد باسواد امتیازاتی نسبت به بی‌سوادان در موارد ذکر شده داشته باشند تا مشوق‌هایی برای سوادآموزی باشد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه از نهضت سوادآموزی برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی کاری ساخته نیست، افزود: برخی افراد با وجود اینکه نهضت سوادآموزی امکانات و کلاس‌های زیادی ایجاد کرده اما تمایلی به آموزش ندارند؛ ریشه‌کن کردن بی‌سوادی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد والدین باید آگاه باشند تحصیلات به فرزندانشان در داشتن آینده‌ای روشن و موفق کمک کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر