۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۳۳۶۱۶
اندیشکده بروکینگز در گزارشی تحلیلی با تاکید بر اینکه خروج آمریکا از سوریه به نفع ایران و روسیه خواهد بود، نوشت: کشورهای خاورمیانه بدون حمایت آمریکا برای مقابله با ایران به اندازه کافی قدرتمند نیستند.
به گزارش پایداری ملی، اندیشکده آمریکایی بروکینگز در گزارش خود به بررسی تاثیرات خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پرداخت و نوشت: دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که آمریکا قصد دارد به حضور نظامی خود در سوریه در آینده نزدیک پایان دهد. این تصمیم نشان دهنده یک تغییر چشمگیر در موضع پیشین آمریکاست که اعلام کرده بود در هر شرایطی به حفظ نیروهایش در سوریه ادامه خواهد داد.

در حال حاضر برآورد می‌شود که حدود دو هزار نیروی آمریکایی در شرق سوریه حضور دارند. خروج این نیروها از سوریه اقدامی بدون ملاحظه است. با وجود بی‌میلی ترامپ، آمریکا نقش به مراتب بزرگ‌تری می‌تواند برای جلوگیری از تجدید حیات داعش و عقب راندن ایران ایفا کند.

بروکینگز در ادامه گزارش داد: همان‌طور که تجربه عراق نشان می‌دهد خروج نیروها خلائی ایجاد خواهد کرد که می‌تواند توسط دشمنان آمریکا پر شود. ایران پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 تلاش کرد تا این فضا را پر کند. چنین چیزی در خصوص سوریه نیز اتفاق خواهد افتاد. اکنون شبه نظامیان قدرتمند شیعه عراق پرنفوذترین نیروها در این کشور هستند.

این اندیشکده آمریکایی با اشاره به اینکه جنگ داخلی سوریه مدت‌هاست که دیگر درباره مردم این کشور نیست، افزود: سوریه اکنون یک زمین جنگ برای آینده نظم منطقه‌ای خاورمیانه و توازن قدرتی است که به همراه آن به وجود خواهد آمد. گروه‌های مسلح قدرتمند و فراملی که مورد حمایت بازیگران خارجی هستند از وضعیت نابسامان مرزها و شکنندگی کشور استفاده کرده‌اند که تاثیرات مخرب داشته است.

در این میان، خروج آمریکا از سوریه علاوه بر این اجازه ظهور یک معماری امنیتی تحت نفوذ روسیه در منطقه را خواهد داد و هژمونی ایران را تسریع خواهد کرد. اگرچه این هژمونی در سراسر منطقه قابل پذیرش نیست دیگر کشورهای خاورمیانه به قدری ضعیف هستند که نمی‌توانند بدون حمایت و رهبری آمریکا با ایران مقابله کنند. در بهترین حالت اگر این کشورها به تنهایی به جنگ بپردازند متحدان آمریکایی تنها می‌توانند به جنگ نیابتی ادامه دهند و فقط یک سر درد برای ایران و روسیه ایجاد کنند. آنها احتمالا قادر نخواهند بود توازن قدرت را دگرگون کنند یا چیزی را در میدان جنگ تغییر دهند.

اندیشکده بروکینگز در ادامه گزارش خود با اشاره به اینکه آمریکا دست کم می‌تواند نیروهای خود در شرق سوریه را حفظ کند، تاکید کرد که آمریکا با این کار می‌تواند با نیروهای مورد حمایت ایران و دیگر گروه‌های وفادار به حکومت سوریه مقابله کند. آمریکا به طور قطع باید از گذشته درس بگیرد و اجازه ندهد ایران و روسیه خلاء خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را پر کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر