۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۳۳۶۰۹
رئیس مرکزملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، افزایش تعداد نمونه های ذخایر زیستی را از مهمترین اقدامات این مرکز در سال 96 خواند و گفت: تعداد این نمونه ها نسبت به سال 95 حدود 10 درصد افزایش یافته است.
به گزارش پایداری ملی، دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی روز چهارشنبه با اشاره به نامگذاری پانزدهم فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی افزود: تعداد نمونه های ذخایر زیستی این مرکز اعم ازگیاهی، میکروارگانیسم ها، انسانی، جانوری و مولکولی در سال 95 حدود 30 هزار مورد بود که در سال گذشته به 33 هزار نمونه رسید.

نامگذاری روز 15 فروردین به عنوان «روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی» یکی از موضوعات ماده واحده تعیین مناسبت های تقویم رسمی سال 1394 است که در جلسه 751 شهریور سال 1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی یکی از دلایل کندی جمع آوری ذخایر زیستی را کمبود اعتبار دانست و ادامه داد: علیرغم تنگناهای مالی سال گذشته این مرکز توانستیم به این موفقیت دست یابیم.

شهزاده فاضلی گفت: چندسال از نامگذاری این روز می گذارد ولی آشنایی مردم و توجه مسئولان به این حوزه کم است که باید اهتمام جدی تری به این موضوع انجام گیرد؛ حفظ این ذخایر، متضمن سلامتی و تندرستی مردم و گام اساسی در تهیه غذای سالم آنان است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به اینکه نقش ترویج روز ذخایر ژنتیکی برعهده رسانه ها است، گفت: تبیین ارزش این ذخایر برعهده این مرکز اما اطلاع رسانی مناسب آنها برعهده رسانه ها است.

وی با اشاره به اینکه ایران چهاردهمین عضو کنسرسیوم آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی است، گفت: این مرکز در سال گذشته به عضویت این کنسرسیوم درآمده است.

شاهزاده فاضلی ادامه داد که به غیر از ایران، کشورهایی مانند ژاپن، چین، کره جنوبی، هند، مالزی، تایلند، فیلیپین، مغلولستان، لائوس و کامبوج در این کنسرسیوم عضویت دارند.

وی، افزایش همکاری در زمینه های دانش فنی، کاربردهای صنعتی منابع میکروبی، ارتقای دانش نیروهای انسانی، تبادل ایده و اطلاعات، برگزاری نشست های علمی و دسترسی اعضا به توانمندی های زیستی یکدیگر را از جمله مزایایی عضویت در این کنسرسیوم برشمرد.

شاهزاده فاضلی، امضای تفاهم نامه علمی با مرکز گیاه شناسی دانشگاه کاگلیاریای ایتالیا و عضویت این مرکز در شبکه آزمایشگاهی فناورهای راهبردی ایران را از دیگر اقدامات این مجموعه در سال گذشته اعلام کرد.

وی گفت: شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ایران در سال 93 در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده و این مرکز در سال 96 به عضویت آن درآمده تا از خدمات این مجموعه بهره لازم را ببرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر