۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۳۳۳۶۴
مرکز تحقیقات صلح استکهلم گزارش داد
روزنامه گاردین در گزارشی نوشت، آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان است که نیمی از آن را به عربستان سعودی می‌فروشد که در جنگ یمن استفاده می‌شوند.
به گزارش پایدای ملی، حدود نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا طی 5 سال گذشته به خاورمیانه رفته است و عربستان سعودی دومین واردکننده تسلیحات آمریکا در جهان است.

روزنامه گاردین ضمن اشاره به گزارش مرکز تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) نوشت، صادرات جهانی تسلیحات از سال 2013 تا 2017 در مقایسه با 5 سال قبل از آن 10 درصد افزایش یافت که ادامه روند صعودی دو دهه گذشته بوده است.

آمریکا که بزرگترین صادرکننده جهان است، فروش تسلیحاتش طی دو دهه گذشته 25 درصد افزایش داشته و به 98 کشور در سراسر جهان تسلیحات صادر کرده است که این مقدار بیش از یک سوم صادرات جهان را در بر می‌گیرد.

روسیه که دومین صادرکننده تسلیحات جهان است با کاهش 7.1 درصدی صادرات تسلیحاتی مواجه شده است. فرانسه،‌ آلمان و چین به ترتیب رتبه‌های سوم تا پنجم در صادرات تسلیحات را دارند و انگلیس رتبه ششم جهان را در اختیار دارد.

مدیر برنامه صادرات نظامی و تسلیحاتی سیپری گفت: «بر اساس توافقات امضاشده در زمان ریاست جمهوری اوباما، صادرات تسلیحات آمریکا در سال‌های 2013 تا 2017 بالاترین میزان را از اواخر دهه 90 میلادی داشته است. بر اساس توافق‌ها و قراردادهایی که از سال 2017 به امضا رسیدند، مسلم است که آمریکا بزرگترین صادرکننده [تسلیحات] در سال‌های پیش رو خواهد بود».

گاردین در ادامه نوشت، خاورمیانه منطقه‌ایست که کشورهای این منطقه طی 5 سال گذشته بیشترین بحران و درگیری را تجربه کرده‌اند و این منطقه 32 درصد از تسلیحات جهانی را وارد کرده است. بین سال‌های 2013 تا 2017 واردات تسلیحات خاورمیانه در مقایسه با یک دوره 5 ساله قبل از آن، دوبرابر شده است. اصلی‌ترین منابع واردات تسلیحات برای کشورهای خاورمیانه، آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه بودند و عربستان، مصر و امارات بیشترین تسلیحات را وارد کرده‌اند.

از این میان، انگلیس نیمی از تسلیحات خود را به عربستان سعودی صادر می‌کند و فروش تسلیحاتش 225 درصد افزایش داشته است و بر اساس گزارش سیپری، عربستان سعودی این تسلیحات وارداتی را در عملیات نظامی خصوصا در یمن به کار می‌گیرد. مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن که به قیمت زندگی صدها غیرنظامی تمام شده، در سال 2015 آغاز شد و با هدف مقابله با حوثی‌ها ادامه داشت و ده‌ها جنگنده، بالگرد و تانک توسط عربستان سعودی خریداری شد.

بر اساس گفته پیتر وزمن،‌ محقق ارشد موسسه سیپری، آمریکا و اروپا اصلی‌ترین صادرکنندگان تسلیحات به منطقه خاورمیانه هستند و 98 درصد از تسلیحات وارد شده توسط عربستان را تامین می‌کنند. در مقابل ایران که رقیب عربستان سعودی و حامی دولت سوریه است، حتی در لیست 40 واردکننده بزرگ تسلیحات جهان هم قرار ندارد و تنها یک درصد از تسلیحات در منطقه خاورمیانه را وارد می‌کند. ایران که در لیست تحریم‌های تسلیحاتی جهانی است بسیار کمتر از آنچه همسایگان عربش برای واردات تسلیحات خرج می‌کنند، هزینه کرده است.

همچنین واردات تسلیحات اسرائیل 125 درصد افزایش داشته و بیشترین تسلیحات نظامی خود را از آمریکا،‌ آلمان و ایتالیا وارد می‌کند. هند،‌ مصر،‌ امارات و چین هم در میان بیشترین واردکنندگان تسلیحات در جهان هستند. البته چین قابلیت تولید تسلیحات خودرا افزایش داده و روابطش با پاکستان، بنگلادش و میانمار را از طریق فروش تسلیحات، تقویت کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر