۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۱۹
رييس اتاق بازرگاني مشترک ايران و ايتاليا گفت: ايتاليا بزرگ‌ترين خريدار نفت ايران در اروپا و شريک اول تجاري‌ ما در اتحاديه اروپا و تنها کشوري است که تراز تجاري ما با آن مثبت است.
به گزارش پایداری ملی، احمد پورفلاح افزود: اگرچه حجم تبادلات تجاري ايران و ايتاليا در سال هاي گذشته در مرز 8 ميليارد يورو برآورد مي‌شد اين روند در چند سال گذشته با رکود چشمگير به 1.4 ميليارد يورو کاهش پيدا کرد اما لغو تحريم‌ها توانست پاياني بر روند کاهش تبادلات تجاري ايران و ايتاليا باشد.

وي با بيان اينکه نقل و انتقال پول، عدم بازگشايي سوئيفت و عدم پذيرش ال‌سي‌هاي ايران ازجانب بانک‌هاي اروپايي سه مشکل اساسي گسترش روابط تجاري ايران و ايتاليا است اضافه کرد: تحميل فشارهاي بين المللي به کشورهاي اروپايي درخصوص عدم برقراري امکان استفاده از سوئيفت براي ايران، امکان گردش پول بين دو کشور را با دشواري فراوان همراه کرد اما اين فرايند کاهشي درچند ماه اخير با همکاري چندين بانک درجه دو و سه ايتاليايي با بانک هاي ايران تا حدودي برطرف شده است.

رييس اتاق بازرگاني مشترک ايران و ايتاليا گفت: ايتاليايي ها بيش از آن که کالا به ايران صادر کنند، وارد کننده کالاهاي ايراني هستند، اين در حالي است که بسياري از زيرساخت‌هاي صنعتي و خطوط توليد ما مانند صنايع فولاد، نفت، پتروشيمي و صنعت لوازم خانگي را ايتاليايي‌ها پايه‌ريزي، راه‌اندازي و تجهيز کرده‌اند. 

پورفلاح با بيان اينکه ايتاليا در زمينه گردشگري يکي از صاحب‌نام‌ترين کشورهاي دنيا است، گفت: در اين زمينه هم مي‌توان براي گسترش صنعت گردشگري کشور از تجربيات آنها استفاده کرد. ضمن اينکه اين کشور درصنعت خودرو، صنعت مبلمان و دکوراسيون هم صاحب تجربه جهاني است.

وي، عمده کالاهاي صادراتي ايران به ايتاليا را بعد از نفت، سنگ، چرم، محصولات پتروشيمي، اتانول و پسته بيان کرد و افزود: در حوزه زعفران نيز با وجود اينکه ايتاليا يکي از کشورهاي صادر کننده در اين زميه است اما زعفران را از ايران خريداري مي کند.

ايران در هشت ماه اول سال جاري 863 ميليون دلار کالا از ايتاليا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد بيشتر شده، ايتاليا نيز واردات کالا از ايران را 32 درصد کاهش داده‌ است.

براساس آمار منتشره از سوي گمرک ايران در هشت ماه اول سال جاري 863 ميليون دلار کالا از ايتاليا وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 28 درصد بيشتر شده است. اين در شرايطي است که ايتاليايي‌ها واردات کالا از ايران را 32 درصد کاهش داده‌اند. ايتاليا در ميان کشورهاي عضو اتحاديه اروپا، شريک اول تجاري ايران است و کشورهاي فرانسه و آلمان به ترتيب درمکان هاي دوم و سوم قرار گرفته اند.
مبادلات تجاري ايران و ايتاليا در سال 2017 با 68 درصد افزايش به دو ميليارد و 400 ميليون يورو رسيده که از اين ميزان يک ميليارد و 500 ميليون يورو واردات و 850 ميليون يورو صادرات بوده، اين در حالي است که در10 سال اخير در مبادلات دوجانبه تراز مثبت تجاري همواره به نفع ايتاليا بوده، اما طي دو سال گذشته با 200 درصد رشد به سود ايران مثبت شده است.

همچنين صادرات به اروپا به 5 ميليارد يورو در نيمه نخست 2017 رسيد. مبادلات تجاري ايران و اروپا در نيمه نخست سال ميلادي نشان از رشد 94 درصدي دارد. براساس گزارش پايگاه خبري کميسيون اروپا، مبادلات تجاري ايران با اروپا به 9.9 ميليارد يورو رسيده که اين رقم در سال 2016، 5.1 ميليارد دلار اعلام شده بود.

براساس اين آمار اعضاي اتحاديه اروپا در نيمه نخست 2016 بالغ بر 1.54 ميليارد يورو کالا از ايران وارد کرده اند که اين رقم در نيمه نخست 2017 با رشد 224 درصدي به 5 ميليارد يورو رسيده است. همچنين صادرات اتحاديه اروپا به ايران در نيمه نخست 2017 نيز با رشد 37 درصدي روبرو بود که بر اين پايه به 4.9 ميليارد يورو رسيده است. اتحاديه اروپا در نيمه نخست سال 2016 بالغ بر 3.56 ميليارد يورو کالا به ايران صادر کرده است.

اين گزارش مي افزايد که آلمان اولين صادرکننده به ايران و ايتاليا بزرگ‌ترين واردکننده از ايران در سه ماهه نخست 2017 در ميان کشورهاي اروپايي شناخته شده‌اند. تا سال گذشته ميلادي ايتاليا پس از آلمان شريک دوم تجاري ايران در اروپا بود. اين در حالي است که در سال 2011 مبادلات تجاري بين ايران و ايتاليا از مرز تاريخي 7 ميليارد يورو گذشت اما پس از اعمال تحريم ها در سال 2013، به يک ميليارد و 200 ميليون يورو سقوط کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر