۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۳۳۲۲۸
حالا امیدواریم دستگاه قضا با صدور احکام بازدارنده برای حدود دویست پرونده‌ای که به صورت مستند و مستدل تشکیل داده‌ایم از تکرار این تخلفات در سال آینده جلوگیری کند. چرا که این تخلفات از اساس، جرم مشهودی است که متخلفان سالهاست آگاهانه تکرارشان کرده‌اند.
به گزارش پایداری ملی، بازار غیرقانونی عرضه پرندگان مهاجر در فریدونکنار که سالها به عنوان لکه‌ای تاریک بر نام این شهرستان سایه افکنده بود، سرانجام برای همیشه تعطیل و کلیه جایگاه‌های آن تخریب شد.

از سال گذشته تا کنون، مسئولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، بارها این بازار غیرقانونی را کانونی برای شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام کرده و با تاکید از لزوم تعطیلی آن از مردم خواسته‌اند از نزدیک شدن به این مرکز خودداری کنند.

حسین‌علی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران که در اولین سال مدیریت خود در اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، عزمی راسخ را برای مبارزه با تخلفات صید و عرضه پرندگان مهاجر در این استان به نمایش گذاشته در این باره می‌گوید: در کمیته فنی ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان مازندران که دوم اسفند ماه برگزار شد تصمیم بر تعطیلی بازار غیرقانونی عرضه پرندگان مهاجر در فریدونکنار گرفته شد و این تصمیم طی چند مرحله توسط شهرداری محقق شد و در چهاردم اسفند، این بازار غیرقانونی که سابقه سالها فعالیت را دارد تخریب شد.

وی در پاسخ به این پرسش که حالا که برخورد قاطعانه‌ای با عرضه پرندگان مهاجر انجام شده، چه برنامه‌ای برای صید پرندگان مهاجر در دست اجراست می‌گوید: علی‌رغم اینکه مسئولان محلی آن‌طور که باید برای مبارزه با تخلفات صید پرندگان مهاجر با اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران همکاری نکردند و این اداره به تنهایی وارد عمل شد توانست در چارچوب قوانین برخورد بی‌سابقه‌ای را با تخلفات صید پرندگان به نمایش بگذارد.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به مصوبه‌ای که در شورای تامین استانداری مازندران تهیه شده بود می‌گوید: بر اساس این مصوبه بنا بود فرمانداری فریدونکنار، زمینه را برای همکاری نیروی انتظامی با یگان حفاظت محیط زیست به منظور برخورد قانونی به تخلفات صید فراهم کند اما این موضوع محقق نشد و حتی از برخورد قانونی یگان حفاظت محیط زیست با متخلفان هم ممانعت شد. بنابراین سعی کردیم با معرفی متخلفان به دستگاه قضایی، با این تخلفات برخورد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: حالا امیدواریم دستگاه قضا با صدور احکام بازدارنده برای حدود دویست پرونده‌ای که به صورت مستند و مستدل تشکیل داده‌ایم از تکرار این تخلفات در سال آینده جلوگیری کند. چرا که این تخلفات از اساس، جرم مشهودی است که متخلفان سالهاست آگاهانه تکرارشان کرده‌اند. بنابراین درخواست حداکثر مجازات را برایشان داریم و امیدواریم همان‌گونه که با سایر موارد قاچاق برخورد قانونی صورت می‌گیرد با قاچاق حیات وحش هم مطابق قانون برخورد شود چه آنکه قاچاق پرندگان، خسارات بیشتری را شامل می‌شود: تهدید بهداشت عمومی، خسارت سنگین به مرغداری‌ها و از بین بردن سرمایه‌های ملی و بین‌المللی حیات وحش.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با این توضیح که اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران تا کنون هرگونه تعاملی با متخلفان انجام داده یادآور می‌شود: از آغاز تابستان، 5 جلسه برای هم‌اندیشی با دامگاه‌داران مقرر کرده‌ایم که جلسه چهارم را ترک کردند و در جلسه پنجم هم شرکت نکردند. یک جلسه هم در شورای تامین استانداری آمدند که به نتیجه‌ای نرسیدیم. اخطارهای لازم به آنها ابلاغ شده و با توجه به اینکه در سال جاری به دلیل شیوع آنفلوانزا هیچ پروانه شکاری صادر نشده، این افراد هیچ عذری برای دفاع از تخلفات مکررشان ندارند.

وی با بیان اینکه حمایت برخی از مسئولان صاحب‌منصب و صاحب‌ تریبون از متخلفان، سبب لکه‌دار شدن نام فریدونکنار شده و اجرای قانون را به تعویق انداخته می‌گوید: متاسفانه وقتی مسئولان محلی به جای همکاری با سازمان محیط زیست در راستای اجرای قانون، از متخلفان حمایت کرده و حتی آنها را تحریک می‌کنند اجرای قانون دشوارتر می‌شود. ای کاش این مسئولان که مدعی لزوم اجرای قانون هستند عنایت کنند که قانون برای همه وضع شده و هیچ گروهی از اجرای آن مستثنی نیست.

ابراهیمی کارنامی در پایان تاکید می‌کند: برای برخورد قانونی با متخلفان صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر کاملا مصمم هستیم و به منظور جلوگیری از این تخلفات در سال آینده تدابیری در دست اجرا داریم. حتی اگر در سال آینده خطر شیوع بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان هم وجود نداشته باشد و سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست را از صدور پروانه شکار منع نکند و سازمان حفاظت محیط زیست برای شکار موقت در قالب دامگاه پروانه صادر کند و در نتیجه بازار بازگشایی شود، از عرضه غیرقانونی پرندگانی که بدون پروانه صید شده‌اند قاطعانه جلوگیری خواهد شد.

بیشتر بخوانید: راز جمع‌نشدن بساط صیادان فریدونکنار چیست؟

گفتنی است، کمیته فنی ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان مازندران عصر روز چهارشنبه 2 اسفندماه سال جاری با حضور دکتر علی صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر، دکتر ابراهیمی مدیر کل حفاظت محیط زیست، دکتر رضوانی مدیر کل دامپزشکی، دکتر اعرابی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، نبوی مدیر کل پدافند غیر عامل و پیرفلک رئیس مبارزه با قاچاق کالای استانداری مازندران به ریاست دکتر یونسی معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران در محل استانداری تشکیل شد تصمیم به تعطیلی بازار عرضه پرندگان مهاجر آبزی در شهرستان فریدونکنار گرفته شد.

در این نشست، یونسی معاون سیاسی و امنیتی استانداری نیز در سخنان خود ضمن تقدیر از اقدامات مشترک این 3 نهاد برای مقابله با این بیماری ویروسی قول مساعد داد که با رایزنی های مختلف و با برگزاری جلسات با دادگستری، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مسئول تلاش خواهد نمود تا در اولین فرصت، جایگاه عرضه پرندگان را در بازار سنتی شهرستان فریدونکنار تعطیل و از عرضه پرندگان مهاجر آبزی که بعنوان مهمترین ناقل این بیماری مطرح می باشند جلوگیری به عمل آورد.

اوایل آذرماه مصوبه‌ای در شورای تأمین استانداری مازندران صادر شد که به موجب آن برای صیادان و دامگاهداران فریدونکناری ضرب‌الاجلی تعیین شده بود تا نسبت به جمع‌آوری کرس‌ها و تورهای هوایی در فریدونکنار، ازباران و سرخرود اقدام کنند. بر اساس این مصوبه بنا بود پس از به پایان رسیدنضرب‌الاجل تعیین‌شده، فرمانداری فریدونکنار، زمینه را برای همکاری نیروی انتظامی با یگان حفاظت محیط زیست فراهم آورد تا با صیادان متخلف مطابق قانون برخورد شود. این مصوبه را اما فرامانداری فریدونکنار هرگز اجرا نکرد.

بیشتر بخوانید: سازمان دامپزشکی هشدار داد: نقش کلیدی بازار فریدونکنار در شیوع آنفلوانزا

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر