۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۳۳۲۱۰
همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی صبح امروز ۱۵ اسفند در پژوهشگاه نیرو با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حکیمی معاون فناوری بانک مرکزی و مسئولان دیگر نظام بانکی کشور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، همایش ملی پدافند غیرعامل در نظام بانکی و مالی صبح امروز ۱۵ اسفند در پژوهشگاه نیرو برگزار شد. این همایش با حضور سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حکیمی معاون فناوری بانک مرکزی و مسئولان دیگر نظام بانکی کشور برگزار شد.

در این همایش رئیس سازمان پدافند غیر عامل در خصوص فرصت ها و تهدیدات در نظام پولی و بانکی سایبری کشور به ایراد سخن پرداخت.

در ابتدای این همایش تبریزی مدیر امور فناوری بانک ملت گفت: بانک ها از نقاط آسیب پذیر در نظام اقتصادی هستند که هرگونه اختلال در نظام پولی و بانکی می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد و اثرات مخربی را در اقتصاد کشور بر جای بگذارد.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر شاهد تغییر نظام مالی کشور از بستر کاغذی به سایبر بودیم، گفت: در حال حاضر روزانه 120 میلیون تراکنش در شبکه بانکی الکترونیک صورت می گیرد که نشاندهنده وابستگی ما به شبکه الکترونیکی بانکی است.

مدیر امور فناوری بانک ملت ادامه داد: بکارگیری تکنیک های تخصصی در این حوزه می تواند از خدمات جبران ناپذیر جلوگیری کند و در این مسیر بانک مرکزی به عنوان سکاندار نظام بانکی می تواند اقدامات نظارتی و مدیریتی خود را افزایش داده و سطح مخاطرات در سامانه های بانکی الکترونیکی را کاهش دهد.

تبریزی اظهار کرد: پدافند غیرعامل در تجهیز زیرساخت های حیاتی کشور نقش اساسی دارد، به همین منظور این همایش با هدف آشنایی مدیران و کارشناسان مالی با شیوه های مقاوم سازی زیرساخت های پولی و مالی برگزار شد تا بتوانیم با تمرکز بر این حوزه ها بر تقویت زیرساخت های پولی و بانکی اقدام کنیم و در مواقع تهدیدات در سیستم بانکی آماده باشیم.

تبریزی اظهار کرد: این همایش در 10 محور و پنل تخصصی برگزار می شود که یکی از آیتم های آن امنیت سیستم های بانکی است.

در ادامه این همایش، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ما امروز درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم تصریح کرد: امروز وزارت خزانه‌داری آمریکا رسما به وزارت جنگ اقتصادی تبدیل شده که برای این کار ساختارها و استراتژی‌هایی تعریف کرده و کتاب‌هایی را هم در همین راستا تدوین کرده است.

وی ادامه داد: یکی از موسسات مطالعاتی آمریکا راهبردی به نام افزایش فشار با تمرکز بر حوزه‌های مالی و پولی تعریف کرده که در آن از این طریق قرار است اراده آمریکا بر سایر کشورها تحمیل شود. در این طرح آنها برای تعهدات پولی و مالی بین‌المللی نقش تعریف کرده‌اند.

سردار جلالی با اشاره به موضوع FATF گفت: در این سیستم قرار است تحت پوشش کنترل مالی تروریسم نظام تراکنش پولی و نفرات استفاده کننده از منابع مالی در کشور هدف شناخته شده و آنها کنترل شوند اما وقتی اسرائیل و عربستان که خود پدیدآورنده اصلی تروریسم هستند در این نهاد به عنوان بازرس حضور دارند معلوم است که FATF چه اهدافی خواهد داشت؟

وی با بیان اینکه نقطه قوت آمریکایی‌ها در جنگ اقتصادی، استفاده از دلار است، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی آمریکا رسما اعلام کرده است که دلار را تبدیل به یک اسلحه در جنگ اقتصادی کرده که از درگاه سوئیفت توان کنترل آن را در اختیار دارد.

سردار جلالی با بیان اینکه امروز تمرکز نظام بانکی ما بر بستر فضای سایبری است گفت: این موضوع فرصت‌ها و تهدیداتی را برای ما بوجود آورده است. اگر ما نگاهی به لیست حملات هکرها بیندازیم می‌بینیم که اولین هدف آنها اهداف پولی و بانکی هستند. امروز جنس پول ما از کاغذ و سکه به اعتبار تبدیل شده و باید دید فضای سایبری امروز در دست کیست و آیا می‌شود به او اعتماد کرد یا نه؟

در ادامه این مراسم ناصر حکیمی، معاون فناوری بانک مرکزی  گفت: حفاظت از اطلاعات در داخل سامانه بانک ها و موسسات پولی از مهمترین چالش هاست که باید مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: بانک ها ۱۲ برابر سرمایه خود را از مردم پول قرض می گیرند و در قالب قرض الحسنه و سایر معاهدات بانکی قرار می دهند.

این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: وقتی در بانکی بحرانی اتفاق می افتد آسیب و بحران تنها در آن سازمان نمی ماند و این آسیب ۱۵ برابر می شود و به مردم منتقل می شود.

وی با اشاره به حاشیه های چند موسسه پولی غیرمجاز یادآور شد: این موسسات مالی غیرمجاز تابع قوانین بانک مرکزی نبودند و همین چند موسسه که شاید قابل اعتنا هم نبود چه قائله ای را در کشور ایجاد کردند زیرا نتوانستند مطالبات مردم را پاسخ دهند و ما هیچ مجوزی برای فعالیت آنها نداده بودیم.

حکیمی ادامه داد: اگر یک بانک در کشور دچار مشکل و افشای اطلاعات شود نه تنها خود آن سازمان بلکه سپرده گذاران آن سازمان نیز تحت تاثیر قرار می گیرند زیرا بانک ها به عنوان یک کلیت در کشور شناخته شدند و بحران در این شبکه موجب ایجاد هراس در تمام بانک ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحران در نظام بانکی کشور موجب فروپاشی حس اعتماد نسبت به نظام بانکی در میان کشور می شود، اظهار کرد: ما فقط در قبال بانک و سپرده گذاران مسئول نیستیم بلکه در مقابل امنیت کشور مسئولیم زیرا سیستم بانکداری نقش مهمی در دامنه دار شدن امنیت در کشور دارد.

وی با تاکید بر نقش امنیت در سیستم الکترونیکی مبادلات بانکی اظهار کرد: امنیت و کنترل تراکنش ها از مهمترین مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. ما در شبکه الکترونیکی بانکی از ابزارهایی استفاده می کنیم که سهل الوصول است و تجربه خوبی را به کاربر ارایه می دهد اما باید بگوییم به لحاظ امنیتی با مشکل جدی مواجه هستیم. بحث امنیت به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست و نباید به بهانه دسترسی آسان از این موضوع غافل باشیم.

وی با ذکر مثالی در مورد امنیت در نظام الکترونیکی بانکی یادآور شد: تمام تلاش ما در سال های اخیر این بود که زلزله نمی آید و به همین جهت به جای دو خانه پنج خانه بسازیم اما همه شاهد بودیم زلزله اتفاق افتاد. ما در مسیر نظام بانکی کشور درآمدزایی و جذب مشتری را مدنظر قرار دادیم و در کنار آن برخی اصول امنیتی کنار گذاشته شده است. امنیت و حفاظت از سازه ها و اطمینان از اقدامات بانکی باید به حداکثر رسیده و حداقل آسیب ها در این شبکه ها پیش بینی می شود.

حکیمی خاطرنشان کرد: سیستم های پرداختی در نظام الکترونیکی بانکی مهم هستند و فانتزی و شوخی و تجملی نیستند. پنج برابر تولید ناخالص ملی از شبکه نظام الکترونیکی بانکی عبور می کند، اگر این سیستم تعطیل شود باید چه کار کنیم.

معاون فناوری بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما با سیستمی مواجه هستیم که جایگزینی ندارد و حفظ آن دغدغه اصلی ما باید باشد و در مرحله بعد رنگ و لعاب آن مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر ما جمعیت مشتری را افزایش دادیم و از سوی دیگر سیستم های نظام الکترونیک نیز توسعه یافتند اما باید بدانیم چقدر این ابزارها در برابر تهدیدات مقاوم هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر