۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۳۳۰۴۴
شهردار مشهد گفت: اجرای طرح جامع جدید شهر مشهد 130 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین 55 درصد این مبلغ بر عهده دولت است و ضرورت دارد نسبت به تامین آن اقدام شود.
قاسم تقی زاده خامسی شنبه شب در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی افزود: اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی باید سرانه طرح جامع شهر مشهد را تامین کند در غیر این صورت شهرداری دوباره به دلال بازی و تراکم فروشی و سایر موارد برای تامین مالی رو می آورد که این امر آینده شهر را به خطر می اندازد.

وی اظهار کرد: باید بنیادی متشکل از دست اندرکاران مختلف در طرح جامع شهر مشهد در محل استانداری خراسان رضوی برای پایش طرح جامع و تفصیلی شهر شکل گیرد تا این طرح به صورت انفرادی در دست شهرداری یا یک نهاد دیگر نباشد.

وی گفت: طرح جدید جامع شهر مشهد در سال 1383 تدوین شد اما 12 سال طول کشید تا ابلاغ گردد به طوری که در سال 1395 این طرح توسط استانداری به شهرداری مشهد ابلاغ شد اما به دلایلی که برخی از آنها کارشناسی و برخی بهانه جویی بوده است، اجرا نشد.

شهردار مشهد افزود: طرح جدید جامع شهر مشهد آذر ماه امسال توسط شهرداری رونمایی شد که تاکنون چنین اقدامی در کشور سابقه نداشت و دلیل این رونمایی اطلاع رسانی طرح برای همه دستگاه های اجرایی بود.

وی با اشاره به سیر توسعه کالبدی محدوده شهر مشهد اظهار کرد: وسعت محدوده شهر مشهد طی سالهای گذشته از 60 هکتار به 30 هزار هکتار در سال گذشته رسیده و این محدوده از 1318 تا 1355 حدود 9 برابر شده و جمعیت شهر از سال 1355 از 667 هزار نفر به سه میلیون نفر رسیده است. 

وی گفت: برای اجرای طرح جدید جامع شهر مشهد، در سال جاری اقداماتی از جمله افزایش مناطق شهر مشهد از 13 به 17 منطقه، منطقه بندی جدید حریم شهر و بودجه ریزی عملیاتی انجام شده است.

تقی زاده خامسی افزود: حریم شهر مشهد در طرح جدید جامع شهر، 86.5 هزار هکتار و شامل 138 روستا می باشد که نسبت به طرح جامع قبلی که حریم شهر 30 هزار هکتار با 45 روستا بود، حدود سه برابر شده است.

وی توسعه حریم شهر مشهد را چالش اساسی دانست و اظهار کرد: قیمت مناطقی که در حریم شهر قرار می گیرد افزایش پیدا می کند به طوری که در همین حریم 25 هزار باغ ویلا وجود دارد که منتظر یک جرقه برای افزایش قیمت است.

وی خواستار تهیه سند پهنه بندی حریم شهر، ایجاد مدیریت واحد در حریم شهر، رسیدگی به ناهنجاری های فرهنگی و اجتماعی در حریم شهر مشهد شد.

شهردار مشهد با بیان اینکه هفت حوزه جغرافیایی برای اجرای طرح تفصیلی شهر توسط شهرداری تعیین شده است، گفت: هر یک از این مناطق دارای طرح تفصیلی مربوط به طرح جامع قبلی هستند که این وضعیت در حال سازماندهی است و تا پایان شهریور ماه امسال برنامه شهرداری برای طرح تفصیلی هفت حوزه جغرافیایی مزبور کامل می شود.

وی افزود: این طرح تفصیلی قابل بازنگری جدی نیست لذا مدیران دستگاه های اجرایی هر گونه برنامه ای برای این طرح دارند باید به نهاد مطالعات طرح تفصیلی در شهرداری اطلاع دهند. 
وی با اشاره به نزدیک بودن هفته درختکاری در اسفند ماه امسال اظهار کرد: شهرداری از اسفند ماه امسال تا پایان سال آینده هشت میلیون مترمربع درختکاری در سطح شهر انجام می دهد که یک رکورد محسوب می شود.

وی راه اندازی اپلیکیشن اطلاع رسانی مراکز خدماتی و نحوه گردشگری در شهر مشهد و آماده کردن ظرفیت برای توقف 30 هزار خودرو برای مسافران در نوروز امسال را از دیگر اقدامات شهرداری برای نوروز 97 برشمرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با تشریح آیین نامه اجرایی ماده 6 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان گفت: براساس این مصوبه، دستگاههای مشمول این آیین نامه موظفند برای راه اندازی و استقرار پست صوتی و صندوق اعتراضات به منظور ارایه شکایات، ‌پیشنهادات، انتقادات و اخذ مشاوره و راهنمایی از مراجعه کنندگان به گونه ای که قابلیت دسترسی برای آنان را داشته باشد، با رعایت مقررات مربوط اقدام کنند.

علی رسولیان افزود: این آیین نامه در سال گذشته به همه دستگاه های اجرایی خراسان رضوی ابلاغ و پنج شاخص اصلی برای ارزیابی دستگاه ها در آن در نظر گرفته شد که بر این اساس ابتدا خودارزیابی در مورد 62 دستگاه اجرایی استان انجام گرفت و نمایندگانی از برخی سازمانها به عنوان بازرس فرم های خودارزیابی دستگاه ها را بررسی کردند.

وی با اشاره به اعتراضات 22 دستگاه اجرایی به نتیجه بررسی فرم های خودارزیابی و مراجعه بازرسان به دستگاه ها اظهار کرد: در نهایت امتیازبندی دستگاه های اجرایی انجام گرفت و 16 دستگاه اجرایی استانی که امتیاز بیش از 90 را گرفته بودند و 17 دستگاه اجرایی برتر شهرستانی مشمول دریافت لوح تقدیر و تندیس حمایت از حقوق مصرف کننده شدند.

وی گفت: امسال برای ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در زمینه ماده 6 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خود ارزیابی انجام نمی گیرد بلکه نمایندگان استانداری به 96 دستگاه اجرایی مشمول این قانون مراجعه می کنند که هم اکنون دستگاه ها در حال ارزیابی هستند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: به مناسبت گرامیداشت هفته زن و سالروز میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (س)، اجرای یکهزار برنامه فرهنگی در استان پیش بینی شده است.

فرشته سلجوقی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای اشتغال بانوان در استان افزود: تلاش دولت معطوف به افزایش اشتغال بانوان با اجرای طرحهای مختلف در سطح ملی و استانی است.

وی اظهار کرد: در این راستا خراسان رضوی برای نخستین بار کمیته تخصصی اشتغال بانوان را در استانداری تشکیل داد و 696 طرح با تسهیلات 334 میلیارد و 523 میلیون ریال به منظور اشتغالزایی برای سه هزار و 500 نفر از بانوان استان تصویب کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر