۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۳۳۰۱۱
بیماری آنفلوانزای طیور یکی از بیماریهای واگیر دار تنفسی است که دارای قدرت انتشار سریع و قابل انتقال به انسان بوده و سبب عفونت حاد دستگاه تنفسی در انسان می گردد ضمن اینکه خسارات فراوانی را نیزبه صنعت مرغداری وارد می‌کند از این رو جای دارد مسئولین و شهروندان به این بیماری توجه ویژه ای داشته باشند .
به گزارش پایداری ملی، دکتر حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان این موضوع که تاکنون بیش از 500 کانون بیماری حاد آنفلوآنزای پرندگان در کشور شناسایی شده است اعلام کرد: با اقدامات پیشگیرانه و برنامه ریزی شده و تمهیدات لازم دراستان، خوشبختانه در پایش های صورت گرفته هیچ گونه نشانه ای از آنفولانزای پرندگان در استان کرمان دیده نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ویروس های آنفلوآنزا سریع تغییر می کند و این تغییرها باعث می شود بیماریزایی آن را تحت تاثیر قرارداده، به طوری که ویروس انفلوآنزایی که اکنون خطر کمتری دارد با تغییر کوچکی به ویروس خطرناک تری تبدیل شود افزود: ویروسی که اکنون در کشور باعث نگرانی بین مردم شده از نوع A آنفلوآنزا و از سروتیپ H5 می باشد.

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد: پرندگان آبزی وحشی که از عوامل مهم ناقل ویروس‌های آنفلوآنزا هستند، ویروس را به مدت طولانی دفع می کنند لذا مردم باید از شکار، تماس و خرید لاشه پرندگان وحشی، گوشت و تخم مرغ از دست فروش ها و مراکز غیرمجاز خودداری کنند و در تماس با پرندگان (بومی و زینتی و ...) اصول بهداشتی را رعایت نمایند.

وی با بیان اینکه تمام محصولات مرتبط با دامپزشکی اعم ازانواع خوراک طیور، انواع طیور زنده، کود مرغی،جوجه یک روزه، تخم مرغ نطفه دار و خوراکی و گوشت مرغ باید طبق ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای حمل و تنها با داشتن مجوز دامپزشکی از شهرستان مبدا و ثبت تایید تخلیه در شهرستان مقصدجابجا شوند گفت: نیاز است دستگاه‌های مختلف برای جلوگیری از ورود عامل این بیماری به استان متعدانه کمک کنند تا بتوانیم تمام این جابجایی ها را به استان کنترل کنیم  ضمن اینکه از مردم درخواست نمود که نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

رشیدی با تاکید بر لزوم تشدید نظارت های دامپزشکی در این رابطه بیان کرد: کارشناسان و ماموران این اداره در صورت مشاهده عرضه مرغ زنده در سطح شهرستان های استان ضمن برخورد با عاملان و متخلفان به پلمب اماکن عرضه غیر مجاز مرغ زنده اقدام خواهند نمود.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش از 5900 مورد پایش و مراقبت فعال و غیر فعال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط این اداره کل از واحد های مختلف(روستایی، پرنده فروشی، باغ پرندگان، مزارع پرورش مرغ اجداد و مادر گوشتی، تخم گذار و ....) جهت کنترل و پیش گیری این بیماری صورت گرفته است، گفت: ایجاد پست های قرنطینه فعال، مشخص نمودن مراکز غیر مجاز پرورش طیور ، تشکیل ستاد استانی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و کمیته های فنی بررسی بیماریهای تنفسی طیور و ... نیز در این راستاست.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان لزوم ارتقاء سطح علمی بهره برداران در زمینه شناخت این بیماری راسبب کاهش چشمگیر وقوع  این بیماری دانست و افزود: برگزاری کلاسهای آموزشی و توجیهی جهت بهره برداران توسط این اداره کل در سطح استان صورت پذیرفته است.

وی از مرغداران خواست که با آگاهی کافی از مسائل بهداشتی و رعایت اصول امنیت زیستی از جمله رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای نظیر جلوگیری از ورود افراد متفرقه به سالن های پرورش، ضد عفونی خودروهای حمل دان و کود، دفن بهداشتی طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی مستمر سالن ها سلامت طیور پرورشی خود را تضمین کرده و در صورت رویت هرگونه تلفات غیرعادی طیور، سریعا به ادارات دامپزشکی شهرستان ها اطلاع داده شود تا کارشناسان این اداره  با اقدام به موقع ونمونه برداری به شناسایی و معدوم کردن و دفن بهداشتی پرندگان مشکوک بپردازند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر