۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۳۲۹۲۰
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری:
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت:با توجه به اپیدمی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، خراسان شمالی نیز باید جدیت،نظارت و کنترل بیشتری بر روی بخش مبادی توزیع و فروش پرندگان داشته باشد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، محمود ثمینی در جلسه ستاد استانی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اظهار داشت: با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف باید نظارت های بیشتر و مستمری برروی حوزه فروش و توزیع پرندگان استان انجام شود و در صورت مشاهده تخلف برخورد جدی را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نقش اداره کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی برای پیشگیری از بیماری مزبور باید اطلاع رسانی،آگاهی بخشی و آموزش باشد، افزود:در راستای همین اقدامات، دستگاه های متولی و تخصصی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

مبادی توزیع و فروش پرندگان دارای مجوز و نظارت بیشتر باشد

ثمینی تصریح کرد: تاکنون 2500 میلیارد تومان برای معدوم کردن قطعات پرنده و مرغ مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور پرداخت شده لذا نقش اطلاع رسانی و آموزش به شوراها و دهیاران و ارائه گزارش دستگاه های تخصصی در صداوسیما الزامی و ضروریست.

وی بیان کرد: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از سنوات گذشته مطرح بوده و ازسال 95 نیز این موضوع با حساسیت بیشتری در حال پیگیری است و از آنجایی که این بیماری بار روانی و اقتصادی و مالی در  جامعه دارد و می تواند حتی منتج به خسارت انسانی نیز شود لذا نقش اطلاع رسانی و بیان راه های پیشگیری بسیار مهم تلقی می شود.

ثمینی ادامه داد: در آستانه ورود به سال جدید ضمن افزایش تقاضا ها و افزایش واردات در حوزه گوشت و پروتئین باید کنترل و نظارت ها بیشتر شود و مدیران حوزه تخصصی از فرصت 24 ساعته شدن صداوسیمای استان برای ارائه گزارش و بیان راه های پیشگیری و اطلاع رسانی آن استفاده حداکثری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان نیز در این جلسه یکی از دغدغه های حوزه دامپزشکی را بیماری های مشترک بین انسان و دام بیان کرد و گفت:یکی از مقولات مهم و مورد بحث این روزها موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است و با توجه به این که خراسان شمالی سرمایه بزرگی در بخش دام و طیور دارد، لذا این موضوع باید مورد حساسیت و توجه ویژه قرار گیرد.

دکتر سید محمدمهدی احمدی اظهار داشت: دستگاه های اجرایی متولی باید درخصوص این مسئله حساسیت بیشتری داشته باشند و کنترل های لازم را اعمال کنند .

وی به اقدامات لازم در حوزه پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و ادامه داد: اعمال کنترل بیشتر در تردد محموله های دام و طیور و فرآورده های دامی، برگزاری دوره های آموزشی برای بهره برداران در شهرستان ها، گسترش آگاهی های لازم در خصوص بیماری با حفظ امنیت روانی در جامعه، واکسیناسیون کارکنان در معرض خطر و مرغداران استان، تداوم گشت های مشترک و ممنوعیت شکار و صید پرندگان تا اطلاع ثانوی، جلوگیری از عرضه غیر مجاز پرندگان در معابر شهری و صادرنکردن مجوز جوجه ریزی برای مرغداری غیر مجاز از اهم این اقدامات است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر