۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
کد خبر: ۳۲۸۵۲
مدیرکل دامپزشکی خوزستان:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: 23 کشتارگاه سنتی در سطح خوزستان داریم که ما را عذاب می دهند و دغدغه اصلی دامپزشکی خوزستان همین واحدها هستند.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که امروز چهارشنبه 25 بهمن مله در محل این اداره کل برگزار شد؛ اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی خوزستان به نحوی واقع شده که فعالیت های بسیار متعدد اقتصادی را رقم بزند.

وی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی خوزستان به عنوان یکی از دستگاه های پیشرو در دولت الکترونیک بسیاری از فعالیت ها را بدون حضور مراجعه کننده انجام می دهد. با پیشرفت صنعت و صنعتی شدن دامپروری به هر حال خوزستان نیز از این مجال بی بهره نبوده و به عنوان دروازه ورودی دام های سنتی خودنمایی کرده است؛ به واسطه وارد شدن صنعت نفت در خوزستان اولین دام های پرواری و اصلاح نژاد را در آبادان داشتیم.

کنار کوهی افزود: شاید به دلیل گسترش صنایع بزرگ در خوزستان برخی مواقع جایگاه بالای خوزستان در حوزه دامپروری به چشم نیاید ولی با این حال جزو پنج استان اول طیور گوشتی و 6 استان تولیدکننده گوشت گرم هستیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: در راستای اشتغالزایی و برون سپاری فعالیت ها تاکنون 208 پروانه صادر شده که همکاران ما در رده های دامپزشک، تکنسین یا کاردان در این بخش مشغول فعالیت هستند. همچنین حدود 4 هزار و 300 پروانه اشتغال به امور درمانی و همچنین خودروهای حمل فرآورده های دامی صادر شده که حداقل به معنای اشتغال پنج هزار نفر است.

وی گفت: در شورای سلامت یکی از نقش های ارزنده را دامپزشکی ایفا و در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و پدافند غیرعامل نیز عضویت دارد.

وی اظهار کرد: سالانه حدود 10 میلیون تن واردات ذرت و کنجاله سویا به خوزستان واردات می شود. در استان فعالیت های ارزش افزوده دام و نهاده های دامی انجام می شود؛ دو کارخانه بسیار بزرگ و بی نظیر تولید خوراک دام در بندرامام داریم که مواد اولیه را به خوراک دام با ارزش افزوده تبدیل می کنند.

کنارکوهی تاکید کرد: اولین دغدغه سازمان دغدغه پزشکی کشور آنفولانزای فوق حاد پرندگان است. در استان خوزستان یک هزار واحد پرورش مرغ گوشتی (پرورش بلدرچین، بوقلمون و شترمرغ) داریم. از سال 91 تلفات طیور گوشتی حدود 14 درصد (6 درصد بالاتر از استاندارد کشوری و بین المللی) به حدود 4 درصد در سال جاری رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تشریح کرد: کشور از آبان سال 95 درگیر این بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان است. سال گذشته 60 کشور درگیر این بیماری بوده و تلفات بسیار سنگینی را همراه داشت؛ در ایران هم حدود 22 استان درگیر شده و در خوزستان نیز به دلیل واردات مرغ بومی آلوده از استان اصفهان در منطقه ایذه و باغملک درگیر و چهار کانون را شناسایی و در کوتاهترین زمان ممکن منهدم شدند.

وی تصریح کرد: سه مرکز قرنطینه در ایذه ـ دهدز، خیرآباد و اندیمشک در استان فعالیت می کنند. بر اساس پایش های صورت گرفته از طیور سالم و وحشی (با هماهنگی محیط زیست) تاکنون بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان گزارش نشده است.

وی خبر داد: سال گذشته حدود 22 میلیون قطعه طیور منهدم شدند و در همین راستا صندوق بیمه محصولات کشاورزی دو هزار میلیارد تومان  و سازمان دامپزشکی کشور نیز 100 میلیارد تومان  بابت غرامت طیور پرداخت کرده است.

کنار کوهی خبر داد: در حوزه طیور واحد گوشتی غیرمجاز در خوزستان داریم. برای حوزه طیور دو هزار و 400 مورد عملیات پایشی شامل نمونه برداری، بازدید میدانی و آموزش های چهره به چهره برای مرغداران و اتحادیه آنها در سطح استان داشتیم.

کنارکوهی عنوان کرد: 23 کشتارگاه سنتی در سطح خوزستان داریم که ما را عذاب می دهند و دغدغه اصلی دامپزشکی خوزستان همین واحدها هستند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: ارزش افزوده دام در کشتارگاه های دام سنتی از بین می رود. دو سوم سوددهی کشتارها مربوط به ضایعاتی است که به صورت معقول و غیرمعقول تولید می شود.

وی افزود: در کشتارگاه های صنعتی ضمن ارتقای کیفی گوشت های تولیدی استفاده از صنایع وابسته را در این کشتارگاه ها مدنظر داریم. کشتارگاه صنعتی خرمشهر با پیشرفت 70 درصدی وجود دارد که وعده افتتاح آن تا سه خرداد را به ما داده اند که در صورت افتتاح بالغ بر 350 نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: کشتارگاه صنعتی بهبهان با 70 درصد پیشرفت را نیز داریم. همچنین کشتارگاه با خط صنعتی را دو سال و نیم قبل در اهواز افتتاح کردیم. همچنین تلاش شده تا محصولات خارج شده را به صورت کاملا بهداشتی تولید و عرضه کنیم.

وی ادامه داد: کشتارگاهی صنعتی نیز در حد فاصل ایذه و باغملک در هفتکل جانمایی شده که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد؛ وعده داده اند که در آینده ای نزدیک خط گوسفندی را راه اندازی کنند.

کنارکوهی تصریح کرد: مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی شمال اهواز در ملاثانی صادر شده تا گوشت مورد نیاز مسجدسلیمان، شوشتر و ملاثانی را تأمین کند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تاکید کرد: در زمینه پدیده کشتار غیرمجاز وظیفه دامپزشکی برخورد با عوامل این کار است. اوج پدیده کشتار بین جاده ای استان ایلام و تقریبا تمام جاده های عشایری کشور هست و در استان های دیگر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: 130 پرونده در حوزه لالی، مسجدسلیمان و شوشتر در مراجع قضایی برای افرادی که هویت ندارند. در بالاترین سطوح قضایی و اجرایی این معضل را ارائه و در عین حال 53 مورد عملیات از ابتدای 95 تا 10 ماهه اول امسال داشتیم.

وی تاکید کرد: کشتارگاه ها محل کشتار هستند و نباید محل داد و ستد یا بورس باشد ولی اکنون این کار انجام می شود. سه و نیم میلیون دام سبک و 450 هزار رأس دام سنگین و حدود یک میلیون و 300 هزار رأس دام عشایر را در خوزستان داریم.

کنارکوهی اضافه کرد: در استان 42 میلیون قطعه جوجه ریزی، 9 کشتارگاه صنعتی طیور و 14 واحد مرغ تخم گذار داریم که نسبت به نیاز استان خیلی کم است. همچنین 15 مرکز بسته بندی فرآورده های دریایی و گوشتی و 17 کارخانه خوراک دام در خوزستان داریم.

 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر