۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۳۲۸۰۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که استفاده از نمک در یخ زدایی معابر شهری در فصول پاییز و زمستان پس از بارش برف آسیب های جبران ناپذیری به دنبال دارد.
به گزارش پایداری ملی، فردین حکیمی روز سه شنبه افزود: یخ زدگی معابر شهری خسارات فراوانی چون اتلاف در وقت و انرژی، ایجاد آلودگی محیط زیست، تخریب آسفالت ، تراکم ترافیک و افزایش تصادفات جاده ای را برای شهروندان به همراه دارد.

وی اظهار داشت: نمک استفاده شده در یخ زدایی مدت های زیادی بدون اینکه خاصیت خود را از دست دهند در محیط باقی می ماند و این امر می تواند علاوه بر آسیب هایی که به سطح خیابان ها می زند با نفود به خاک و منابع آبهای زیر زمینی، مشکلات زیست محیطی را موجب شوند که شاید تا سال ها اثرات آن باقی بماند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: استفاده از مخلوط شن و نمک یکی از روش های رفع معضل یخ زدگی و لغزندگی معابر در زمان بارش برف در فصول سرد سال است اما این روش در حال حاضر در بسیاری از کشورهای قابل استفاده نبوده و روش‌های به‌روزتر و البته کارآمدتر جایگزین آن شده است.

حکیمی افزود: با توجه به تهدیدات و خسارات جبران ناپذیر استفاده از نمک، چنانچه به دنبال استفاده از روش‌های کم‌خطر برای یخ‌زدایی نباشیم در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد پیامدهای مخرب در محیط زیست شهری بویژه شوری خاک، تخریب فضای سبز شهری ، شوری آبهای زیرمینی، تخریب آسفالت و در نهایت انتشار نمک در محیط و تهدید برای بیماران تنفسی، خواهیم بود.

وی با بیان اینکه لطمات نمک پاشی آسیب هایی دارد که جبران آن شاید تا سال‌ها غیر قابل جبران باشد، تصریح کرد: تشکیل روان‌آب‌ها بعد از نمک‌پاشی ، موجب تخریب و خشک شدن درختان و فضای سبز می شود.

حکیمی گفت : امروزه در برخی از کشورها از محلول CMA بعنوان جایگزینی مناسب برای ذوب برف و یخ استفاده می کنند، هرچند به‌کارگیری این ترکیبات به جای نمک و ماسه هزینه بالاتری دارد اما مشکلات زیست‌محیطی و آثار مخرب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

وی ضمن ابراز تاسف از مصرف حدود 6000 تن نمک در امر یخ زدایی معابر در زمان بارش برف اخیر، تصریح کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از خاک و جلوگیری از آلودگی آبهای زیر زمینی ، مسئولین استان می بایست به دنبال بهره گیری از موادی برای یخ زدایی باشند که دارای اثرات سوء زیست محیطی کمتری باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر