۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۲۷۲۴
در نشستی خبری اعلام شد
مدیر آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درباره نحوه کنترل فرآورده‌های تراریخته گفت: کنترل فرآورده‌های تراریخته و تایید آنها بر عهده وزارت بهداشت است. ما با توجه به سلامت و مصلحت مردم کارها را پیش می‌بریم و کاری به هیاهوها نداریم.
به گزارش پایداری ملی، در نشست خبری سازمان غذا و دارو، مدیران کل اداره‌های این سازمان مهم‌ترین اقدامات انجام شده در راستای ارائه خدمت به مردم در حوزه‌های دارویی، غذایی و ... را تشریح کردند.

خیراندیش - مدیرکل اداره تجویز و مصرف منطقی کالاهای سلامت سازمان غذا و دارو درباره اقدام این سازمان در زمینه مصرف منطقی داروها گفت: یکی از اقدامات اخیر این بود که یک سری لیست‌های دارویی توسط کمیته‌های دارو و درمان در بیمارستان‌ها تدوین شد و پزشکان شاغل در آن بیمارستان‌ها باید بر اساس همان لیست، دارو تجویز کنند. این اقدام منجر به کنترل تقاضاهای القایی می‌شود.

وی افزود: اقدام دیگر این است که دستورالعمل‌های تجویز و مصرف دارو بویژه برای داروهایی که تقاضای القایی دارند و پرهزینه‌اند، تدوین شده است و پروتکل‌های دارویی برای داروهای پرهزینه و پرمصرف تدوین شده و به زودی ابلاغ و اجرا خواهد شد. این پروتکل‌ها بر اساس گایدلاین‌های بین‌المللی تدوین شده‌اند و نتیجه این اقدام در دنیا ثابت شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است. در سال گذشته نیز تعدادی از این پروتکل‌ها به صورت آزمایشی انجام شد که نتایج خوبی به دنبال داشت.

در ادامه این نشست دکتر  دارایی - مدیر آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درباره نحوه کنترل فرآورده‌های تراریخته گفت: کنترل فرآورده‌های تراریخته و تایید آنها بر عهده وزارت بهداشت است. در این زمینه فقط چند محصول خاص مانند روغن‌ها و ذرت و کنجد به صورت تراریخته وارد کشور می‌شود، اما همه محصولات و فرآورده‌های وارداتی به کشور از نظر تراریختگی مورد بررسی قرار می‌گیرد. باید توجه کرد که ما مصرف مستقیم انسانی محصول تراریخته‌ای در کشور نداریم و سیاست‌مان در این حوزه سیاستی بینابینی است و با توجه به سلامت و مصلحت مردم کار را پیش می‌بریم و کاری به هیاهوها نداریم.

در ادامه این نشست دکتر اسلامی طبا - مدیرکل اداره بازرسی سازمان غذا و دارو درباره فروش برخی محصولات سلامت در فروشگاه‌های اینترنتی گفت: اولا فروشگاه‌های اینترنتی باید از مبادی ذیربط مجوز دریافت کنند. همچنین اگر محصولاتی که از سوی این فروشگاه‌ها تبلیغ می‌شود، مجوز نداشته باشند، محصولات‌شان را جمع‌آوری می‌کنیم. این اتفاق برای یکی از این شرکت‌های خاص افتاده و برخی محصولاتش که درباره آنها تبلیغات خلاف واقع انجام شده، جمع‌آوری شده‌اند و پروانه آنها لغو شده است.

وی در ادامه با اشاره به سامانه رهگیری و ردیابی کالاهای سلامت‌محور گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار بازرسی در ۹ ماهه اول سال ۹۶ توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده است که ۴۰۰۰ هزار مورد از این بازدیدها منجر به کشف شده و ۴ میلیون قلم کالا با مبلغ ریالی ۲۰ میلیارد تومان در این حوزه کشف شده است.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر مفید - مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره اقدامات این سازمان برای سلامت نان گفت: از آنجایی که نان قوت غالب مردم است، حساسیت‌های زیادی روی تمام فرآیند تولید نان وجود دارد و این حساسیت‌ها از برداشت گندم، نحوه نگهداری و آماده کردن آرد و نان را شامل می‌شود. در حال حاضر دو نوع نان صنعتی و سنتی در کشور وجود دارد. سیاست‌های وزارت بهداشت به سمت تولید نان‌های صنعتی بوده است؛ چرا که امکان کنترل تولید آنها بیشتر است، اما در عین حال نظارت‌های خوبی هم در روند تولید نان‌های سنتی وجود دارد.

وی همچنین گفت: گاهی به دلیل کیفیت نامناسب آرد از مواد بهبود دهنده‌ای در آن استفاده می‌کنند. این مورد در چهارچوب کارگروه گندم، آرد و نان در حال پیگیری است تا بتوانیم آردی با کیفیت مناسب در تمام فصول به نانواها تحویل دهیم.

وی درباره استفاده از جوهر قند در نان نیز گفت: نمی‌توان گفت که جوهر قند اصلا در نان‌ها استفاده نمی‌شود، اما ما کنترل‌ها و نظارت‌ها را به طور همیشگی انجام می‌دهیم و تاکید می‌کنم که استفاده از این ماده در نان‌ها ممنوع است. در عین حال باید توجه کرد که ما بر روی نان‌های صنعتی نشانگر تغذیه قرار داده‌ایم. همچنین طی یک سال گذشته با نظارت‌های انجام شده توانستیم میزان نمک در نان‌های سنتی را ۱۰ درصد کاهش دهیم؛ به طوری که میزان آن از دو درصد به ۱.۸ درصد رسیده است.

در ادامه این نشست دکتر حریری - معاون توسعه منابع انسانی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این سازمان در سال ۹۵، ۴۲۴ میلیارد تومان به مردم بابت خدمات مختلف خدمت ارائه داده است، گفت: از این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین واکسن، ۴۰ میلیارد تومان برای خرید داروهای معاونت بهداشتی، ۳۸ میلیارد تومان به عنوان یارانه رادیو داروها، ۹۳ میلیارد تومان برای ارائه شیرخشک‌های رایانه‌ای و متابولیکی به مردم تامین شده است. همچنین بر اساس مصوبه دولت هر سال ۱۶۰۰ میلیارد تومان بابت کاهش نرخ داروهای ساخته شده در کشور مواد اولیه دارویی کیسه‌های خون و ... در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد. همچنین یک ردیف ۶۰ میلیارد تومانی هم برای حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج در سازمان وجود دارد.

در ادامه این نشست دکتر خانعلی با اشاره به اجرای طرح حامی در سازمان غذا و دارو گفت: دو سال از راه‌اندازی این طرح می‌گذرد و این سامانه در زمینه شناسایی، تشخیص و تامین خدمات بیماران متابولیکی اقدام می‌کند؛ به طوری که برای این بیماران شیرخشک متابولیکی را از طریق پست به درب منازل‌شان می‌فرستیم. با ساز و کارهای تعیین شده در این سامانه به دلیل پیشگیری از قاچاق این شیرخشک‌ها شاهد کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی مصرف این شیرخشک‌ها هستیم و در عین حال تامین آنها برای بیماران افزایش یافته است و در حال حاضر برای مدت طولانی ذخیره کافی از این شیرخشک‌ها داریم.

وی افزود: در نظر داریم تا داروهای متابولیک را هم به این سامانه اضافه کنیم. باید توجه کرد که در سال ۹۴، ۱۰۰ هزار قوطی شیرخشک متابولیک تامین می‌شد، اما با ساز و کارهای کنترلی این تعداد به ۸۰ هزار قوطی در ماه رسیده و مصرف دقیق مان ۶۶ هزار قوطی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر