۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
کد خبر: ۳۲۶۹۲
خراسان رضوی؛
دکتر حسینی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ستاد استانی پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان گفت: ضرورت دارد برای پیشگیری از بیماری، تمام توان لجستیکی و نیروی انسانی استان در اختیار دامپزشکی قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، جلسه ستاد پیشگیری و کنترل آنفولانزای فوق حاد پرندگان استان روز دوشنبه 16 بهمن با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار گردید.

جلسه ستاد پیشگیری و کنترل آنفولانزای فوق حاد پرندگان

دکتر حسینی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی در ستاد استانی پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان گفت: ضرورت دارد برای پیشگیری از بیماری، تمام توان لجستیکی و نیروی انسانی استان در اختیار دامپزشکی قرار گیرد.

معاون استاندار در این ارتباط یادآور شد: در اختیار قرار دادن توان تجهیزاتی دستگاه ها و نهادها بایستی به دور از بروکراسی اداری بوده و در جهت پیشگیری از بیماری یا در صورت وقوع مواردی از بیماری بایستی تمام توان دستگاه های مرتبط در استان در اختیار دامپزشکی باشد. با اعلام شیوع آنفلوانزای پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری تاکنون ۱۷ استان کشور به عنوان دارندگان کانون این بیماری شناسایی شده است.

وی افزود: تاکنون هیچ کانونی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خراسان رضوی مشاهده نشده و این استان به همراه سایر بخش ها برای پیشگیری از شیوع این بیماری آمادگی کامل دارد.

معاون استاندار اظهار کرد: خراسان رضوی به همراه استان های فارس، تهران، قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، قم و البرز جزو ۹ استان برتر و پرتراکم در تولید مرغ است. 

وی گفت: در این میان فقط استان های فارس و خراسان رضوی شیوع آنفلوانزای پرندگان نداشته اند و از طرفی خراسان رضوی ماهیانه مقدار بسیاری تخم مرغ به سایر استانها صادر می کند. 

حسینی افزود: خراسان رضوی با تولید ۱۵۰ هزار تن گوشت مرغ و حدود ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ در سال به ترتیب رتبه سوم و دوم کشور در این زمینه را دارد. 

معاون استاندار خراسان رضوی خواستار برخورد قاطع نیروی انتظامی با حمل غیرمجاز طیور در استان شد و اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان نیروی انتظامی باید برخورد قاطع و شدیدتر با متخلفان و حمل غیرمجاز طیور اعمال کند.

حسینی افزود: نیروی انتظامی با همه تلاشهایی که تاکنون در این زمینه انجام داده است باید با متخلفان بویژه خودروهایی که برای حمل غیرمجاز طیور مورد استفاده قرار می گیرند، برخورد جدی تر داشته باشد. 

وی با تایید عدم تناسب بودجه و وظایف نیروی انتظامی اظهار کرد: حضور ۲۴ ساعته این نیرو در مراکز قرنطینه استان به همراه ماموران اداره دامپزشکی، متوقف کردن خودروهای فاقد مجوز حمل طیور و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز مرغداری سنتی و صنعتی باید مد نظر این نیرو قرار گیرد.

وی گفت: برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان  جهاد کشاورزی  باید از عرضه و توزیع مرغ بومی نظیر بلدرچین، کبک و بوقلمون در استان جلوگیری کند و همچنین از فعالیت واحدهای غیرمجاز جلوگیری به عمل آورد.

حسینی با بیان اینکه براساس سیاستهای کلان دولت از توان سازمان پدافند غیرعامل نیز برای مقابله با شیوع این بیماری استفاده می شود افزود: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه ایجاد حساسیت عمومی برای پیشگیری از شیوع این بیماری و پرهیز از ایجاد نگرانی و ترس غیر واقعی در جامعه در ارتباط با مصرف مرغ و تخم مرغ دارای اهمیت بسیار است و دستگاه های مرتبط، صدا و سیما و خبرگزاری ها باید در این زمینه مشارکت نمایند. 

وی اظهار کرد: در صورت نیاز به معدوم سازی مرغ های یک واحد مرغداری باید مرغدار را حمایت نمود و از طریق شورای هماهنگی بانکها برای پرداخت تسهیلات و مبالغ بیمه کشاورزی اینگونه واحدها اقدام کرد. 

وی همچنین خواستار اقدامات لازم و فراهم کردن بخش های ویژه در دستگاه قضایی استان برای برخورد با متخلفان در زمینه شیوع آنفلوانزای پرندگان شد.

هم اکنون ۲۶۴ واحد مرغ تخم گذار و ۲۸۰۰ واحد مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی دایر است.

در ادامه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری نیز به تشریح اقدامات و وضعیت قرارگاه پدافند زیستی استان پرداخت. دکتر احمدی در مورد حوزه‌ی مورد مداخله‌ی این قرارگاه عنوان کرد مسئولیت برنامه‌ریزی، هدایت، فرماندهی و همچنین مدیریت و نظارت دستگاه‌های اجرایی استان و نیروهای مسلح را در برابر تهدیدات زیستی عهده‌دار می‌باشد، البته مسئولیت کنترل و مدیریت بیماری‌های میکروبی متوجه دستگاه‌های ذیربط و نهادهای غیرنظامی است و قرارگاه پدافند زیستی در حوزه سلاح‌های میکروبی و اقدامات بیوتروریستی ورود پیدا می‌کند.

وی در ادامه و در مورد اقدامات صورت گرفته افزود با عنایت به تاکید معاون محترم اول رئیس جمهور در جلسه ملی پیشگیری و کنترل آنفولانزای فوق حاد پرندگان بر استفاده حداکثری از توان مدیریت بحران استان‌ها در مدیریت و کنترل موضوع و دستور معاونت محترم امنیتی انتظامی وزارت کشور مبنی بر بهره‌مندی از ظرفیت قرارگاه‌های پدافند زیستی استان‌ها، خوشبختانه و به فوریت در دی‌ماه قرارگاه پدافند زیستی استان با موضوع مذکور تشکیل جلسه داد و تکالیفی را برای کارگروه‌های تخصصی قرارگاه از جمله کارگروه‌های رصد و پایش تهدیدات، آشکارسازی و تشخیص، تریاژ، تخلیه، درمان، بهداشت و پیشگیری، قرنطینه و محدودسازی، رفع آلودگی و بازیابی و حذف، بازتوانی و بازسازی، مدیریت افکار عمومی و اطلاع‌رسانی تعیین کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر