۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۳۲۶۶۶
هشتمين کارگروه امدد و نجات پدافند غير عامل و همچنين کارگروه امداد و نجات و آموزش همگاني مديريت بحران استان در شهرستان رزن در محل سالن اجتماعات فرمانداري این شهرستان تشکيل جلسه داد.

 در اين جلسه که اعضاي کارگروه استاني و کارگروه شهرستاني امداد و نجات در پدافند غير عامل و مديريت بحران حضور داشتند بحث اسکان اضطراري در حوادث و سوانح طبيعي و غير طبيعي شهرستان رزن بر اساس حوادث مختلف و استانداردهای خاص خود مطرح و مقرر شد هر يک از شهرداران ، بخشداران و دستگاه هاي عضو کارگروه ، اماکن پيشنهادي خود را جهت برپايي اردوگاه اسکان اضطراري با در نظر گرفتن معيارهاي پدافند غير عامل و مدیریت بحران ظرف 15 روز آينده به دبيرخانه کارگروه ارسال کنند .

  نوربخش ، سرپرست فرمانداری شهرستان رزن نیز در این کارگروه به اهمیت بحث اسکان اضطراری در زمان وقوع حوادث طبیعی و انسان ساز اشاره کرده و افزود : با توجه به اینکه شهرستان رزن در شمال استان و شهرستان نهاوند در جنوب استان روی گسل زلزله قرار دارند دستگاهها می بایستی تمام توان خود را در شناسایی و پیشنهاد اماکن و پیگیری و به ثمر رسیدن موضوع اسکان اضطراری به کار گیرند .

وی بهتجربه زلزله سال 81 شهرستان اشاره کرد و افزود: زلزله آن سال نقمت نبود بلکه نعمت بود زیرا پس از آن زلزله 78 درصد از منازل و ساختمانهای شهرستان مقاوم سازی شد در حالیکه آمار کشوری در این زمینه 34 درصد است .

خانم مرشدلو ، رییس گروه طرح و اجرا پدافند غیر عامل نیز در این جلسه گفت : در جهان امروز ، مبحث پدافند غیر عامل به قدری دارای اهمیت است که کشورهای توسعه یافته بخش مهمی از برنامه ریزی های جامع و ملی خود را به آن اختصاص می دهند .

وی گفت:در کشورهای در حال توسعه همچون ایران که زیر ساختهای شهری هنوز در حال احداث است ، ضرورت توجه به پدافند غیر عامل برای کاهش حجم خسارات ، بیشتر مورد توجه است و مکان یابی پناهگاه یکی از آن موارد است ، تا جان و مال  شهروندان در برابر حوادث طبیعی و انسان ساخت محافظت شود .

وی همچنین گفت: موضوع اسکان اضطراری تابعی از متغیرهای متفاوت و پیچیده است که از عوامل اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، محیطی و ... تأثیر می پذیرد و تأمین سرپناه مناسب برای آسیب دیدگان چه در حوادث طبیعی و چه در حوادث انسان ساز به بهبود روحیه آنان کمک خواهد کرد .

مرشدلو گفت : پس از حادثه 11 سپتامبر ، سازمان مدیریت بحران فدرال آمریکا  FEMA) ( جهت کاهش خطرات تروریستی به تفصیل به بحث پدافند غیر عامل در معماری پرداخته وایجاد فضای امن پناهگاهی برای هر نوع ساختمان را جهت استفاده در هنگام وقوع انواع خطرهای طبیعی و تهدیدات انسان ساز ، مورد تأکید قرار داده است .

وی از شهرداران و سایر مسئولین خواستند تا در پیشنهاد فضاهایی برای اسکان اضطراری ، الزامات پدافند غیر عامل را نیز مد نظر قرار دهند .

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر