۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۳۲۶۵۵
امضای تفاهم‌نامه برای ارتقای استاندارد راه و ساختمان
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد ایران تفاهم‌نامه همکاری به منظور توسعه همکاری‌های مشترک علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی در حوزه مصالح و فرآورده‌های ساختمانی و موارد مربوط به صنعت حمل و نقل و ساختمان منعقد کردند.
به گزارش پایداری ملی، با امضای تفاهم‌نامه ۶ ماده‌ای توسط محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، دو طرف در راستای سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و همکاری اجرایی به منظور استفاده از توان طرفین در ارتقای کیفیت مصالح و فرآورده‌های ساختمانی و موارد مربوط به صنعت حمل و نقل و ساختمان طبق اساسنامه‌های طرفین و قوانین و مقررات مرتبط متعهد شدند.

شکرچی‌زاده، امضای این تفاهم‌نامه را فصل جدیدی از همکاری‌ها دانست و گفت: کارکرد موسسه استاندارد تاثیر مستقیم روی کیفیت ساخت و ساز در سطح کشور دارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز این وظیفه را دارد که کیفیت ساخت و ساز را افزایش دهد. بنابراین توسعه همکاری‌ها می‌تواند سبب اتفاقات خوب در کشور شود.

وی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات هم در حوزه تدوین استانداردها و ضوابط و مقررات و هم در حوزه تحقیق و پژوهش جایگاه ویژه‌ای را در وزارت راه و شهرسازی داراست، تدوین و بازنگری مقررات ملی ساختمان را از مهم‌ترین اقدامات مرکز برشمرد و گفت: از اواخر سال ۹۲ تمامی ۲۲ مبحث مقررات ملی ساختمان ویرایش شده است که ۵ ویرایش منتشر و تا پایان سال جاری به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.

دکتر شکرچی‌زاده توسعه همکاری‌ها در حوزه مقررات ملی ساختمان و بازنگری آنها را از مهمترین محورهای توسعه همکاری میان دو مجموعه برشمرد.

پیروزبخت نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود آنکه استاندارد مفهومی فرابخشی است و به تمامی حوزه‌ها مربوط می‌شود ولی ما قوانین خاص به خود را داریم و به دنبال دخالت در حوزه‌های کاری سازمان‌های دیگر با حتی موازی کاری نیستیم.

وی تصویب و ابلاغ طرح توسعه نظام استانداردسازی را به منظور تجمیع تمامی قوانین و مقرراتی که از سال ۱۳۷۱ برای سازمان استاندارد مترتب شده را در آینده‌ای نزدیک یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت کاهش موازی‌کاری‌ها و نظام‌بخشی بیشتر به مقوله استاندارد برشمرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: با توسعه همکاری‌ها میان دو مجموعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، امکان پیاده‌سازی دقیق وظایف و تکالیف مطابق برنامه ششم توسعه میسر خواهد بود.

بنابراین گزارش، به موجب ماده ۲ این تفاهم‌نامه همکاری، توسعه همکاری‌ها میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه تدوین و بازنگری استانداردها در دستور کار جدی قرار خواهد گرفت. در همین رابطه، همکاری به منظور اجرای کامل موارد مرتبط در تصویب‌نامه هیات وزیران تحت عنوان «آیین‌نامه نظارت بر استانداردهای اجباری در مراحل تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی»، همکاری در اجرای موارد مرتبط در تصویب‌نامه هیات وزیران تحت عنوان «آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن»، همکاری در تشکیل کمیته‌های دائمی فنی استاندارد در زمینه‌های منتخب مانند مصالح ساختمانی، ‌ انرژی و ایمنی در برابر آتش و همکاری در بررسی وضعیت استانداردهای موجود در زمینه‌های راه، ساختمان و حمل و نقل به منظور تکمیل، توسعه و اصلاح استانداردهای لازم با اولویت‌های ایمنی، دوام، اقتصاد مقاومتی و توسعه علمی و فنی کشور در دستور کار طرفین قرار دارد.

احیای کمیته‌های تخصصی و متناظر ISO در کشور، تدوین و بازنگری استانداردها، آیین کارها و ضوابط و مقررات هماهنگ و حضور نمایندگان سازمان در برخی کمیته‌های تخصصی ضوابط و مقرراتی که توسط مرکز تحقیقات تدوین می‌شود از دیگر محورهای همکاری مطابق ماده ۲ خواهد بود.

بر اساس ماده ۳ این تفاهم‌نامه، طرفین در جهت تقویت و اشاعه استانداردهای ملی، گواهی‌نامه فنی و نظریه فنی برای محصولات، فناوری‌های نوین و سیستم‌های مرتبط با صنایع مرتبط در جامعه و صنعت تلاش خواهند نمود.

اخذ استاندارد به عنوان پیش‌نیاز اعطای گواهینامه فنی در زمینه‌هایی که استاندارد ملی ویژگی‌های یک محصول موجود است نیز از دیگر محورهایی است که مطابق این ماده، مرکز تحقیقات نسبت به اجرای آن متعهد شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر