۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۳۲۳۲۱
رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت نفت مناطق مرکزی از برگزاری کاربردی‌ترین و تخصصی‌ترین دوره‌ها را برای آماده‌سازی و افزایش توان کارکنان و کارشناسان حوزه اچ‌اس‌یی خبرداد.

علیرضا عیدک‌زاده درباره ارتقای سطح ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: تجهیزات و ادوات شرکت نفت مناطق مرکزی با توجه به گستردگی مناطق عملیاتی که بیش از 14 استان کشور را شامل می‌شود روزآمد شده و دانش سرمایه انسانی در همه بخش‌ها اعم از عملیاتی، کالایی و اداری با برپایی دوره‌های آموزشی و مانورهای متعدد افزایش یافته است.

وی گفت: وظیفه اصلی واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست، توجه ویژه به مباحث اچ‌اس‌یی است و تامین سلامت جسم و روان سرمایه انسانی از طریق رعایت نکات ایمنی و ایجاد محیطی ایمن و عاری از آلودگی ناشی از فناوری، شرایط مطلوب را برای تولید بهینه و افزایش کیفیت و کمیت فراهم می‌کند.

رئیس HSE شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به حساسیت این شرکت باتوجه به مدیریت تاسیسات نفت و گاز توأمان، گفت: کارشناسان HSE در این شرکت باید با فرآیند جداگانه نفت و گاز آشنا باشند، زیرا چاه‌های نفت و گاز از لحاظ نگهداشت و تجهیزات متفاوت هستند و این، تفاوت حوزه HSE در این شرکت را نسبت به دیگر شرکت‌ها نشان می‌دهد.

عیدک‌زاده یکی از راه‌های کاهش خطرهای ناشی از حوادث غیرمترقبه را افزایش سطح آگاهی و ایجاد آمادگی در افراد برای مقابله با حوادث عنوان کرد و افزود: با اجرای مانور و تمرین می‌توان طرح‌های گوناگون مقابله با حوادث را آزمایش و ارزیابی کرد. به همین منظور مانورهای متعددی برای مناطق عملیاتی و ساختمان‌های اداری برنامه‌ریزی کردیم و با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور، همه این مانورها را در مناطق مختلف شرکت تا 20 آذرماه امسال اجرایی کردیم.

وی با تاکید بر این‌که نفت مناطق مرکزی با تجهیز بخش بالادست خود و رفع نواقص و ضعف‌ها از طریق آموزش به سرمایه انسانی، گام‌هایی مثبت به سوی توسعه پایدار برداشته است، گفت: هم اکنون 20 دستگاه خودروی پیشرو آتش‌نشانی و پنج دستگاه خودروی جدید آتش‌نشانی به ناوگان خودرو‌های آتش‎نشانی شرکت اضافه شده است و به‌زودی 12 خودروی آتش‌نشانی فرسوده از رده خارج و به همان تعداد خودروهای جدیدی جایگزین آنها می‌شود.

رئیس HSE شرکت نفت مناطق مرکزی افزود: همچنین برای نخستین بار 320 دستگاه تنفسی برای کل مناطق زیر پوشش شرکت تهیه شده که به‌زودی میان همه شرکت‌های تابع مناطق مرکزی توزیع می‌شود.

عیدک‌زاده به اختصاص بیش از 13 میلیارد تومان هزینه برای تجهیز ادوات ایمنی اشاره کرد و گفت: بخشی از این بودجه برای خرید 190 قلم تجهیزات ایمنی شامل کمپرسور هوا، شارژ کپسول، دستگاه‌های تنفسی، دستگاه‌های گاز سنج و قایق بادی برای امدادرسانی به مناطقی که عبور از رودخانه برایشان ضروری است، صرف می‌شود. همچنین خرید سه دستگاه کنترل حریق فوران چاه برای شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز غرب، نفت و گاز زاگرس و نفت و گاز شرق را در دستورکار داریم که با توجه به حجم زیاد چاه‌های نفت و گاز تحت پوشش این مناطق، در اختیارشان قرار می‌گیرد.

رئیس HSE  شرکت نفت مناطق  مرکزی درباره برپایی دوره‌های آموزشی در این شرکت گفت: هدف ما این است که کارکنان و کارشناسان شرکت از دانش روزآمد بهره‌مند باشند، از این رو از ابتدای سال تاکنون با برگزاری دوره‌های ICS، دوره ایمنی حفاری، فرماندهی حریق، واکنش در شرایط اضطراری، پروانه کار و  IMS، تلاش کردیم کاربردی‌ترین و تخصصی‌ترین دوره‌ها را برای آماده‌سازی و افزایش توان نیروها برگزار کنیم.

عیدک‌زاده درباره کاهش نرخ وقوع رویدادها در صنایع نفت و گاز تصریح کرد: نخستین عامل تاثیرگذار در این زمینه فناوری و استانداردها شامل بهبودهای مهندسی و سخت‌افزاری و به‌کارگیری فرصت‌های کنترل ریسک در مرحله طراحی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود ۷۰ درصد فرصت‌های کاهش ریسک در مرحله طراحی وجود دارد و چنانچه در این مرحله، این فرصت‌ها به دلایل مختلف نظیر ضعف در طراحی یا توجه ناکافی به مقوله HSE در طراحی از دست برود، در مرحله بهره‌برداری کنترل ریسک‌های باقی مانده بسیار دشوار و هزینه‌بر و گاه غیرممکن است.

وی افزود: دومین عامل، ایجاد نظام مدیریت HSE با تاکید بر مدیریت یکپارچه در همه جنبه‌های بهداشت، ایمنی محیط زیست و مدیریت ریسک‌های عملیاتی، انطباق با الزام‌ها و رویه‌ها، نظام کنترل و پایش و اقدام اصلاحی است و مرحله سوم که بسیار مهم و تضمین‌کننده موفقیت تلاش‌های سازمان و سرمایه‌گذاری انجام شده در مراحل نخست و دوم است، فرهنگ HSE است که مبتنی بر رفتار فردی کارکنان یک مجموعه بر مبنای اهداف، مقاصد مشترک، تعهد رهبری مشهود و پاسخگویی بوده و به تولید یک هنجار رفتاری در سازمان و سرانجام کاهش خیره‌کننده حوادث منجر می‌شود.

رئیس HSE مناطق نفت مرکزی تاکید کرد: HSE در همه لایه‌ها از ایده تا طراحی و مراحل ساخت‌وساز، بهره‌برداری و عملیات تا مراحل برچیدن، تدارکات، خرید کالا و خدمات، مدیریت تغییر و مدیریت ارتباطات نقشی پیچیده و سرنوشت‌ساز دارد که استقرار همه این عوامل، نیازمند مشارکت همگانی و فراگیر همه فرآیندهای سازمانی است.

وی با اشاره به اجرایی کردن بخشنامه وزیر نفت درباره کاهش و جلوگیری از حوادث ناشی از تعمیرات اساسی اظهار کرد: با توجه به این‌که حوادث به‌طور معمول در روزهای تعطیل رخ می‌دهد، فعالیت‌های راه‌اندازی و تعمیرات اساسی در این شرکت در روزهای تعطیل ممنوع است، مگر در موارد ضروری که باید مدیران ارشد و متخصص در محل حضور داشته باشند. از این رو از ابتدای امسال تاکنون با اعمال نظارت جدی بر فعالیت‌های تعمیری و با وجود حجم زیاد تعمیرات، هیچ حادثه‌ای رخ نداده است. 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر