۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۳۲۳۲۰
پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس شورای اسلامی؛
طبق گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1397 کل کشور که این هفته منتشر شد، به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، بندی به لایحه بودجه سال آینده الحاق شده است که در صورت تصویب آن، واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهاد کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع می شود.

«بهزاد قره یاضی» ، درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مبنی بر افزایش 40 درصدی تعرفه واردات محصولات تراریخته افزود: افزایش نرخ تعرفه واردات نهاده های دامی به طور قطع روی قیمت مصرف کننده گوشت مرغ، تخم مرغ، ماهی، گوشت گاوی و گوسفندی، روغن نباتی و لبنیات بین 50 درصد تا 100 درصد تاثیر دارد.

 وی گفت: این بند الحاقی به طور قطع در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رای نمی آورد و برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق نیز بر این باورند که این بند نباید تصویب می شد و در تصویب آن غفلت صورت گرفته است.

قره یاضی اظهار داشت: اسناد بالادستی کشور بر تامین معیشت اقشار آسیب پذیر و کم درآمد استوار است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تاکید کرده اند که نباید معیشت این گروه از مردم به خطر بیفتد.

وی براین باور است که این بند الحاقی بودجه برای افزایش 40 درصدی تعرفه واردات محصولات تراریخته یک اقدام غیرعلمی و کارشناسی است به طوری که پیشنهاد دهندگان و فناوری هراسان آن اطلاعات کافی در این زمینه نداشته اند و ندارند و به طور حتم متوجه پیامدهای این موضوع نیستند.

**واردات سالانه 12 میلیون محصولات تراریخته

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی گفت: سالانه بیش از 12 میلیون تن محصولات تراریخته شامل ذرت، سویا، کنجاله ذرت و سویا ، دانه ذرت و سویا و روغن ذرت و سویا، کلزا و پنبه به ارزش سه تا پنج میلیارد دلار به کشور وارد می شود که تامین کننده نهاده های دامی مورد نیاز صنعت دام، طیور و آبزیان است.

قره یاضی تصریح کرد: اکنون سویای غیرتراریخته ای در بازار تجارت جهانی وجود ندارد و برای افراد غیرمسئول راحت است که بگویند ما می توانیم محصول غیرتراریخته از روسیه و هندوستان تامین کنیم.

وی اظهارداشت: برای واردات این محصولات نیز وزارت جهادکشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارای کمیته های مستقلی برای نظارت و بررسی واردات این محصولات هستند.

این کارشناس حوزه محصولات تراریخته اضافه کرد: در این کمیته مستقل اصلاح ژنتیکی محصولات تراریخته خوارک دامی، پیامدهای مثبت یا منفی و عوارض جانبی و اینکه آیا این محصولات در کشور تولید کننده و حتی دو کشور اروپایی، کانادا یا ژاپن مصرف می شود، بررسی و پس از اطمینان از مصرف تایید و به کشور وارد می شوند.

به گفته وی، این محصولات مورد نمونه برداری برای راستی آزمایی پژوهشگاه بیوتکنولوژی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری ارسال می شود؛ این بدان معناست که طبق قانون این محصولات با اطمینان از سلامتی و ارد می شوند و جای هیچ نگرانی نیست.

قره یاضی سلامت محصولات تراریخته را به مراتب بیش از محصولات غیرتراریخته و ارگانیک دانست و افزود: در محصولات غیرتراریخته برای مبارزه با آفات، سم مصرف می شود.

وی درباره محصولات ارگانیک نیز گفت: در محصولات ارگانیک نیز به دلیل استفاده نکردن از سموم احتمال بالا بودن آفلاتوکسین وجود دارد که مصرف این محصولات به نام ارگانیک علاوه بر زیان بار بودن به مراتب سه تا چهار برابر گران تر از محصولات تراریخته است.

وی با اشاره به اینکه ما کشاورزان داخلی را به تولید محصولات ارگانیک تشویق می کنیم و برای تقویت کشت و کار توسعه محصولات ارگانیک برنامه هایی داریم، اظهار داشت: تولید محصول ارگانیک نیازمند نظارت بر تولید توسط مرجع حاکمیتی است زیرا اکنون انجمن ارگانیک به عنوان یک انجمن غیرعلمی و خودخوانده اقدام به ارایه مجوز و برچسب برای تولید محصولات ارگانیک می کند درحالی که هیچ معلوم نیست چه ارگانی این انجمن را تایید کرده است.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی اضافه کرد: عرضه محصولات ناسالم به جای محصولات ارگانیک با چند برابر قیمت محصول معمولی تورم زاست.

قره یاضی ادامه داد: اکنون واردکنندگان و صنعت خوراک دام و روغن می دانند که متاسفانه مبداء سویای ما آرژانتین، برزیل و حتی آمریکا است.

وی زمان توقف تولید محصولات تراریخته در ایران را مربوط به سال 1385 مربوط به زمان حضور سخنگوی فعلی کمیسیون کشاورزی در سمت معاونت وزارت جهادکشاورزی دولت نهم دانست و افزود: در آن دوره، همزمان با توقف تولید محصولات تراریخته، واردات این محصولات به کشور کلید خورد و اکنون می بینیم وی همچنان مخالف تولید محصولات تراریخته است.

قره یاضی اضافه کرد: سوال این است که چرا طی 10 سال گذشته هیچ کس درباره واردات محصولات تراریخته ابراز نگرانی نکرده است اما وقتی صحبت از تولید داخل می شود، نگرانی ها هم آغاز می شود.

رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی تصریح کرد: اکنون در مرغداری ها دان ذرت و سویای آرژانتینی، برزیلی استفاده می شود در حالی که برخی مدعی هستند می توانند ذرت و سویای غیرتراریخته از روسیه و دیگر کشورها تامین کنند.

وی افزود: در حالی که گزارش ها حاکی از آن است که تولید کنندگان با استفاده از دان های غیرتراریخته دارای افت 10 درصدی محصول در هر دوره 48 روزه می شوند که این امر روی هزینه تولید تاثیرگذار است؛ حال اگر تعرفه 40 درصدی نیز روی این محصول تاثیر بگذارد، می تواند موجب جهش قیمتی بین 50 تا 100 درصدی شود.

قره یاضی با اشاره به این که چندی پیش افزایش نرخ هر عدد تخم مرغ از 400 به 700 تومان نارضایتی هایی را بین مردم ایجاد کرد، گفت: در شرایطی که مردم در تامین معیشت خود ناتوان هستند، چرا باید زمینه را برای افزایش قیمت مواد غذایی فراهم کنیم.

وی تصویب افزایش نرخ تعرفه واردات محصولات تراریخته در مجلس را خطرناک دانست و از دولت و مجلس شورای اسلامی خواست آن را تصویب نکنند یا حداقل در صورت تصویب اجرایی نشود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی با بیان اینکه نخستین کسی در کشور بوده که نسبت به واردات بی رویه محصولات تراریخته و حتی غیرتراریخته هشدار داده است، گفت: من طرفدار واردات نیستم و باید تولید داخلی را تقویت کنیم اما در عین حال نباید با فضاسازی نادرست، منافع عمومی را تحت تاثیر قرار داد.

وی یادآور شد: اکنون محصول استراتژیک نهاده های دام و طیور به طور مستمر وارد کشور می شود و اکنون ما به دلیل کمبود بارندگی ها و بحران آبی چاره ای جز واردات نداریم مگر اینکه بخواهیم ذرت تراریخته متحمل به خشکی بکاریم که برای آن هم برخی فناوری هراس ممانعت می کنند.

قره یاضی از هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نیز رئیسان فراکسیون های مجلس خواست تا قبل از تصویب چنین قانونی عواقب و اثرات اجتماعی آن را در نظر بگیرند.

 طبق گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1397 کل کشور که این هفته منتشر شد، به پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، بندی به لایحه بودجه سال آینده الحاق شده است که در صورت تصویب آن، واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهاد کشاورزی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع می شود.

واردات این محصولات بدون مجوز دستگاه های مذکور در صورتی که برای مصرف انسان باشد، جرم تلقی شده و علاوه بر ضبط محصول وارد کننده و توزیع کننده آن به جریمه نقدی از سه تا پنج برابر قیمت محصول محکوم می شوند.

بر اساس این بند، دولت موظف است علاوه برحقوق گمرکی سال 1396 تعرفه واردات محصولات تراریخته را در سال 1397 به میزان حداقل 40 درصد افزایش داده و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

معادل مبلغ واریزی باید صرف توسعه کشت محصولات زیستی ارگانیک و سالم، پرداخت تسهیلات به تولید وصادرات محصولات کشاورزی خرید تضمینی فراورده های دامی اصلاح ساختار صنعت طیور کشور و پیشگیری از بیماری دامی شود.

همچنین تمامی واردکنندگان و توزیع کنندگان محصولات تراریخته مورد مصرف انسان موظفند میزان تراریخته محصول را با نصب برچسب به اصلاع مصرف کنندگان برسانند.

قانون ایمنی زیستی در سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

محصولات تراریخته نخستین بار در دنیا(در آمریکا و چین) در سال 1996 به تولید تجاری رسید و برای نخستین بار 1.7 میلیون هکتار از اراضی دنیا به سطح زیرکشت این محصولات اختصاص داشت.

پس از گذشت 20 سال سطح زیرکشت به بالای 181 میلیون هکتار یعنی بیش از 14برابر افزایش یافته است. محصولات تراریخته در آمریکا، استرالیا، ژاپن، آلمان، برزیل، اسپانیا، پرتغال، جمهوری چک، رمانیف آفریقای جوبی، فلیپین، هندوستان و چین در سایرکشورها تولید می شود. به دلیل پیشرفته بودن این فناوری ها، همه کشورها آن را ندارند اما ایران به این فناوری دست یافته است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر