۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۳۲۳۱۳
نوبخت در نشست خبری در مجلس شورای اسلامی:
سخنگوی دولت گفت: بنیه دفاعی و موشکی حق مسلم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.
به گزارش پایداری ملی، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که امروز سه‌شنبه( 3 بهمن ماه ) در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکره ‌ای درباره مسائل موشکی با ایران داشتند، گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی حق مسلم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.

وی افزود: امکان دارد در یک جلسه‌ای شخصی اظهارنظری در این مورد کرده باشد که این دلیلی بر انجام مذاکره نیست، مذاکره یعنی یک سلسله جلساتی مانند برجام برگزار شد اما اینکه یک نفر اظهارنظری کرده و در مجامع بین المللی بگوید فلان حرف را زدم دلیلی بر انجام مذاکره نیست.

نوبخت در ادامه اظهار کرد: ما تلاش کردیم بودجه 97 متفاوت با بودجه‌های سنواتی نوآوری‌هایی داشته باشد. نخستین تحول قابل مشاهده در بودجه، اصلاحی است که در ساختار تدوین بودجه پیش آمده است.

سخنگوی دولت بیان کرد: از سال 80 مقرر شده بود شیوه بودجه ریزی از روش متداول فعلی که به آن سنتی افزایشی می‌گویند، تغییر کند لذا امسال بودجه ریزی را بر اساس روش مبتنی بر عملکرد انجام دادیم این روش حکمی قانونی بود اما اجرا نمی‌شد.

وی با بیان اینکه این روش در تثبیت برای 340 دستگاه و ردیف عملیاتی شد، گفت: برای اینکه مجلس در جریان جزء به جزء بودجه قرار بگیرد یک کتابی را منتشر کردیم که در آن تک تک 340 ردیف و دستگاه را نشان می‌دهد.
تلاش کردیم بودجه شفاف باشد

نوبخت با تأکید بر اینکه ما تلاش کردیم بخشی از بودجه‌ها را شفاف کنیم، اضافه کرد: بودجه را شفاف در اختیار جامعه قرار دادیم و بیش از 60 هزار صفحه سند در 14 مجلد و بیش از پیوست‌های سال گذشته هم به مجلس دادیم این موارد روی سایت هم قرار گرفته است.

سخنگوی دولت بیان کرد: همیشه کارهای اصلاح طلبانه و نوآوری می‌تواند کاستی‌هایی داشته باشد و مورد انتقاد هم قرار بگیرد؛ امسال در بودجه ریزی سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به استان‌ها ببریم به همین دلیل 20 واحد درصد بودجه‌ای که باید استان‌ها تصمیم گیری کنند نسبت به سال 96 افزایش دادیم.

وی افزود: 868 طرح عمرانی که در مرکز تصمیم گرفته می‌شد به استان‌ها واگذار کردیم در جهت تمرکز زدایی هم اقداماتی صورت گرفته است.
دولت تا پایان برنامه ششم، فقر مطلق را به صفر می‌رساند

نوبخت با اشاره به وعده‌ای که رئیس جمهور در انتخابات به مردم داده بود، گفت: آقای روحانی در انتخابات به مردم وعده پایان دادن به فقر مطلق را داد ما اجرای این مهم را آغاز کرده‌ایم.

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه دولت شفاف و با صراحت اصلاحات مدنظر خود را به مجلس اعلام کرده است، افزود: در حال حاضر یکی از مهمترین مطالبات مردم خانواده‌ها و جوانان از دولت، ایجاد اشتغال است؛ ما هرساله چیزی حدود 750 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کنیم و تعداد کسانی که وارد بازار کار می‌شوند بیش از 750 هزار نفر هستند.

وی تصریح کرد: قصد مقایسه کردن ندارم اما سال‌هایی هم وجود دارد که در طول چهار سال فقط 100 هزار شغل ایجاد می‌شد.

نوبخت با بیان اینکه در نیمه اول امسال نسبت به شش ماه اول سال 95، 795 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم، ادامه داد: همیشه بیش از 900 هزار نفر وارد بازار کار می‌شود و به رغم اینکه شغل ایجاد می‌شد اما باز هم بیکار داشتیم یعنی هم اشتغالمان و هم تعداد بیکاران افزایش پیدا می‌کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امسال 795 هزار شغل ایجاد کردیم در حالی که فقط 350 هزار نفر متقاضی شغل بودند یعنی توانستیم 181 هزار نفر از کسانی که در سال‌های گذشته جزء بیکاران بودند را از سطح بیکاران خارج کنیم.

پیش بینی می‌کنیم در سال 97 چیزی حدود 838 هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند

وی اضافه کرد:‌ پیش بینی می‌کنیم در سال 97 چیزی حدود 838 هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند که 70 درصد آنان را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، ما برنامه ریزی کردیم که در سال آینده حدود یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

نوبخت ضمن مطرح کردن این سوال که یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی چگونه ایجاد می‌شود، گفت: آیا باید به هر فرد بیکار مقداری وام ارزان بدهیم و آنان را بدهکارتر کنیم؟ یا اینکه باید شغل مولد ایجاد کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشور ما تجربه پول پاشی را دارد، ادامه داد: ما به جای اینکه پول را بین افراد بیکار توزیع کنیم آن را به طرح‌های مهم اختصاص خواهیم داد. ما به گونه‌ای عمل کردیم که 73 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی یکی دیگر از برنامه‌های دولت در سال 97 را مقاوم سازی بخش فرسوده بیان کرد و افزود: در سال 97 طرح مهمی داریم و بر اساس آن تمامی ساختمان‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند و در معرض لرزه هستند مقاوم سازی خواهند شد، در این زمینه برنامه‌هایی برای مقاوم سازی خانه‌ها در هر محله در نظر گرفته شده است و تعداد خانه‌هایی که از بازسازی به دست می‌آید بیشتر از تعداد خانه‌های قبلی است. ما برای فروش این واحدها هم برنامه‌هایی داریم.

نوبخت افزود: ما در سال به یک میلیون مسکن نیاز داریم و برای فروش تعداد خانه‌های جدیدی که از بازسازی خانه‌های قبلی به دست می‌آید برنامه ریزی کردیم که 50 تا 60 درصد از پول آن ساختمان را به متقاضیان، وام 9 درصد بدهیم.

در سال 97، 100هزار و 26 دستگاه از ناوگان عمومی نوسازی می‌شود

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه یکی از مطالبات مردم بحث آلودگی هواست، ادامه داد: برای تحقق این مهم تصمیم گرفتیم در سال آینده بیش از 100 هزار و 26 دستگاه وسایل نقلیه ناوگان درون شهری و برون شهری را نوسازی کنیم با این طرح 25 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی را سرمایه گذاری در بخش کشت گلخانه‌ای بیان کرد و ادامه داد: از کشت‌های گلخانه‌ای می‌توانیم تولید محصولات را بالا ببریم و بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها در سال آینده در این بخش معطوف می‌شود.

نوبخت ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی‌های برای تکمیل واحدهای صنعتی نیمه تمام داریم در این زمینه نیز به واحدهایی که با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند توجه جدی خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه حدود 71 هزار پروژه ناتمام داریم، ادامه داد: از این تعداد 65 هزار پروژه برای استان‌ها و 6 هزار پروژه ملی است، گفته می‌شود که برای اتمام این پروژه‌ها حدود 400 تا 500 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق مجلس تقریبا کمک‌های خوبی به ما کرده است، افزود: انتظار داریم مجلس مواردی را که نیاز به اصلاحات دارد، پشتیبانی کند البته برای هر اصلاحاتی مقاومت و یا مخالفت‌هایی وجود دارد.

نوبخت تأکید کرد: دولت تحت هیچ شرایطی مایل نیست اعتمادی که نزد مردم دارد را از دست بدهد. رأی که رئیس جمهور برای دومین بار در اردیبهشت امسال گرفت از نظر درصد از بسیاری از انتخابات‌هایی که در حوزه انتخابیه مجلس انجام گرفته بسیار بالاتر است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در بسیاری از مناطق و حوزه‌های انتخاباتی بیش از بعضی از نمایندگان رأی آ‌ورده است؛ نمایندگان مردم انسان‌های بسیار شریفی هستند اما عرضم این است که دولت می‌داند چه سرمایه اجتماعی بزرگی دارد، دولت قرار نیست پاسخ این سرمایه اجتماعی را با زحمت تراشی بدهد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مردم به ما اعتماد کنند بدانند ما مضایق کشور را لمس می‌کنیم و قصدمان خدمت کردن به مردم است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر