۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۰۴۹
معاون وزیر خارجه روسیه گفته است، مسکو نیز همانند اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهد ماند.
به گزارش پایداری ملی، معاون وزیر خارجه روسیه از مواضع و اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا علیه برجام انتقاد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، مسکو همانند اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای ایران پایبند خواهد ماند.

ریابکوف ادامه داد، مسکو مخالف هرگونه تلاش برای تضعیف توافق هسته‌ای موجود میان کشورهای گروه 1+5 و ایران است.

وی افزود، اقدام ترامپ سوالاتی را در ارتباط با مذاکره‌پذیری وی در خصوص مسائل بین‌المللی مطرح می‌کند، ضمن اینکه مسکو مکررا معایب سیاست تحریم در قبال هم ایران و هم کره‌شمالی را به واشنگتن تذکر داده است.

ریابکوف یک بار دیگر تأکید کرد: «توافق هسته‌ای ایران نمی‌تواند اصلاح شود و ما مخالف هرگونه تلاش برای مختل کردن آن هستیم».

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته ترامپ گفت: «ما نگاه بسیار منفی درباره تصمیمات و اظهارات دیروز واشنگتن داریم، به نظر می‌رسد که بدترین پیش‌بینی‌های ما در حال به حقیقت پیوستن است».

این دیپلمات روس افزود، در شرایطی که آمریا به دنبال از بین بردن برجام است، معنا ندارد که تصمیم برای تعلیق تحریم‌های ایران توسط ترامپ را بزرگ جلوه دهیم.

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: «چشم‌انداز عقب‌نشینی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران ضربه بسیار جدی به کل نظام توافقات بین‌المللی می‌زند و همچنین مانع از ارتقاء رژیم عدم اشاعه هسته‌ای را نیز می شود».ژ

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته با امضای معافیت‌های تحریمی برای ایران تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تکرار ادعاهای بی‌پایه و اثبات‌نشده علیه ایران، چهار شرط را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد.

وی در این بیانیه با یادآوری اینکه دولت آمریکا چهار فرد و سازمان مرتبط با ایران را هدف تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای قرار داده نوشت: « ما تاکنون نزدیک به 100 نفر از افراد و شرکت‌های دخیل در برنامه موشکی ایران و سایر فعالیت‌های غیرقانونی ایران را تحریم کرده‌ایم.»

ترامپ در این بیانیه بار دیگر به حمایت از آشوب‌گران در ایران پرداخته و از همه ملت‌ها خواست روال مشابهی پیش بگیرند.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز امروز شنبه به دنبال اعلام این تصمیم ترامپ، بر تعهد این اتحادیه به اجرای کامل و سازنده برجام تأکید کرد.

مصاحبه با اینترفکس

ریابکوف همچنین در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اینترفکس» نیز در خصوص برجام گفت: «مسکو، موضع آمریکا در قبال توافق هسته‌ای را همچون اولتیماتومی به ایران است که ترغیب به ترک این توافق می‌کند».
وی ادامه داد: «توافق هسته‌ای ایران با استفاده از یک بولدوزر قابل بازسازی نیست و روسیه تمامی آنچه که در اختیار دارد را برای حفظ برجام انجام می‌دهد و از دیگران نیز می‌خواهد چنین رویه‌ای را در پیش بگیرند».

معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: «مسکو از رویکرد فعلی آمریکا در قبال برجام ناخشنود است و مخالف آن است و اینکه روسیه تصمیم آمریکا برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران را بی‌قانونی سیاسی و حقوقی می‌داند».
وی ادامه داد: «مسکو معتقد است که آمریکا از قبل برای عقب‌نشینی از پیمان نیروهای هسته‌ای میانبرد (INF) تصمیم گرفته است یا اینکه  بسیار به این تصمیم نزدیک است».
ریابکوف توضیح داد: «عقب‌نشینی آمریکا از پیمان INF یک اشتباه سیاست خارجی بزرگ محسوب می‌شود».
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر