۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۳۲۰۲۱
فتنه‌گری همسایه؛
رسانه های آذربایجانی با پوشش اغتشاشات اخیر در چند نقطه ایران، تلاش کردند تا این اغتشاشات را به سمت درخواست های تجزیه طلبانه سوق دهند.
به گزارش پایداری ملی، خبرگزاری شبه دولتی و حزبی (musavat) در خبری با عنوان ( ایران هدف آمریکا / واشینگتن کارت‌های خود را رو می‌کند ) نوشت:

اتفاقات یک هفته اخیر ایران باعث شده تا اخبار و رویدادهای این کشور به تیتر اصلی تمامی خبر گزاری‌های جهان تبدیل شود. حکومت ایران تلاش می‌کند تا اتفاقات و حوادث اخیر در این کشور را  به آمریکا و اسرائیل ربط بدهد و این‌چنین نشان داده شود  که این دو کشور قصد  ایجاد آشوب  و بر هم زدن امنیت ایران را دارند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد:‌ "نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل گفته است: «سناریوی سوریه ممکن است در ایران تکرار شود و شورای امنیت سازمان ملل نباید چنین اجازه‌ای را به رژیم ایران بدهد. رژیم خون‌خوار ایران اعتراضات صلح‌آمیز مردم را انکار می‌کند، ما هرگز یک چنین اجازه‌ای را به حکومت ایران نمی‌دهیم.»

این خبرگزاری در ادامه به تحلیل مسائل ایران در مصاحبه با الشن مصطفی اف (Elşən Mustafayev) کارشناس مسائل سیاسی پرداخته و از زبان کارشناس خود نقل کرده که دلیل اصلی غرب و ایالات‌متحده  که خواهان  تغییر رژیم در ایران هستند، این واقعیت است که دولت ایران برای کشورهای جهان خطرناک است.

این کارشناش آذری می گوید: "اصرار ایران برای تولید سلاح هسته‌ای، حمایت و کمک مالی ایران از گروه‌های تروریستی شناخته‌شده از دیگر دلایل غرب و آمریکا برای تغییر رژیم در ایران است. البته دلایل دیگری هم در این میان وجود دارد که کنترل منابع انرژی از مهم‌ترین آن‌هاست. این خواسته زمانی محقق می‌شود که دولت‌هایی با گرایشات غربی و آمریکایی روی کار آورده شود. اما این دولت تازه تأسیس دقیقاً باید مخالف رژیم پیشین باشد که مردم از این تغییرات حمایت کرده و برای اجرای اوامر آن تلاش کنند.

در صدسال گذشته هیچ قدرتی برای تقسیم و تجزیه کشور ایران تلاش نکرده است. فکر تجزیه ایران در اوایل قرن گذشته و دقیقا در دهه‌های چهلم آن پدیدار گشت. مردمان آذری‌زبان که در جنوب قفقاز ساکن بودند در آستانه تشکیل دولت خود بودند. به خاطر وجود دولت شوروی سابق، کشورهای غربی و آمریکا از این استقلال حمایت نکرده و حتی برای آن مانع‌تراشی کردند و چشم خود را بر روی این انقلاب مردمی  و سرکوب آن بستند. ولی اگر راهکار دیگری برای استقرار دموکراسی وجود نداشته باشد، باید گزینه تجزیه کشور مدنظر گرفته شود."

کارشناسی سیاسی آذربایجانی همچنین با تحریک هموطنان کرد برای تجزیه ایران، می‌گوید: اگر ما فشردگی جمعیتی سرزمین‌های آذری و آرزوی آذربایجانی‌ها (تشکیل کشور آذربایجان بزرگ) را کنار بگذاریم، می‌بینیم  که ایران مرز مشترک بسیار طولانی با کشور عراق دارد. در هر دو طرف این مرز جمعیت کثیری از کردها در کنار هم زندگی می‌کنند. 

با توجه به جمعیت کردهای ایران که سومین اقلیت کشور ایران  به شمار می‌روند و در نظر گرفتن  میل شدید کردهای عراق برای استقلال و تشکیل دولت مستقل که آرام به سمت آن پیش می‌روند، می‌توان از این موقعیت در هرزمانی برای تجزیه ایران استفاده کرد. به‌طورکلی بدون یک جنگ طولانی‌مدت امکان تشکیل یک دولت جدید در هیچ جایی ممکن نیست. در همین اواخر و در منطقه بالکان بود که  بعد از یک جنگ داخلی امکان تجزیه کشور یوگسلاوی به چندین دولت مستقل میسر شد.

چندی است که دخالت‌ها و توهین مقامات، رسانه‌ها و تحلیل‌گران آذربایجاین به نهادها و مقامات ایرانی، بدون هیچ پاسخی از سوی وزارت خارجه، رها شده است و هیچ کس نیست که این سؤال را از مقامات آذربایجانی بپرسد که چرا رسانه‌های این کشور، آشکارا در امور داخلی ایران، دخالت می کنند و نسبت به مردم ایران رفتار و اظهارات توهین آمیز از خود بروز می دهند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر