۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۳۱۹۹۸
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در صورت اعلام عدم پایبندی برجام از سوی ترامپ، اروپا باید جوابگوی حقوق تضییع شده ایران باشد.
به گزارش پایداری ملی، صباح زنگنه با اشاره به اینکه ترامپ به زودی باید پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی می‌توانم بگویم که احتمال خروج آمریکا از برجام کم است.

وی ادامه داد: با این حال آمریکا تلاش خواهد کرد محتوای برجام را از بین برده و با روش‌های دیگری مانند افزایش تحریم‌ها علیه ایران، فشارها بر کشورمان را گسترش دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام چه تدابیری در متن این توافق برای ایران اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: من دقیقا نمی‌دانم که چه جزئیاتی در این زمینه در نظر گرفته شده است اما این را می‌دانم که در صورت خروج آمریکا از برجام، تهران هم می‌تواند اجرای برجام را کنار بگذارد ولی قطعا اتحادیه اروپا و امضاکنندگان برجام باید جوابگوی تخلف آمریکا بوده و حقوق تضییع شده ایران را جبران کنند.

وی گفت: ایران می‌تواند پروتکل الحاقی را کنار بگذارد ولی برای اینکه ایران هم در صورت کناره‌گیری آمریکا از برجام از این توافق خارج نشود اروپایی‌ها باید چاره‌اندیشی کنند و امضاکنندگان برجام از هم‌اکنون به فکر راهکارهای مناسب باشند.

زنگنه در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیلگران بر این باورند که ترامپ قصد دارد پایبندی ایران به برجام را نه تایید کند و نه آن را به طور کلی رد کند تا از این طریق بانک‌ها و موسسات مالی و تجاری بزرگ را همچنان در هراس نگه دارد، گفت: در حال حاضر آمریکا چنین سیاستی را در پیش گرفته است و ایران و اروپا باید بتوانند راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط پیدا کنند.

وی ادامه داد: بانک‌های بزرگ اروپایی باید اعتراضات خود را به صورت جدی‌تر و علنی به آمریکا ابراز کنند چرا که آنها با مشکلات زیادی در این زمینه روبرو هستند، همچنین باید شکایت‌هایی از اقدامات ترامپ در دادگاه‌های خود آمریکا مطرح شود و از طریق قانونی عملکرد آمریکا را زیر سوال ببرد

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر