۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۳۱۷۵۸
اولین جلسه کمیته راهبردی مدیریت منابع آب ذیل کارگروه آب و انرژی شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی با موضوع بررسی چالش های پیش رو در پایدار سازی تامین آب استان خراسان رضوی برگزار شد.
اولین جلسه کمیته راهبردی مدیریت منابع آب ذیل کارگروه آب و انرژی شورای پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی با موضوع بررسی چالش های پیش رو در پایدار سازی تامین آب استان خراسان رضوی با حضور "سردار مطیعی"، معاونت انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور، "سردار قاسمی"، معاونت اطلاعات و عملیات سازمان پدافند غیرعامل کشور، "سید ابوالفضل احمدی" ، مدیرکل پدافند غیرعامل استان خراسان رضوی، "سالیانی"، مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی، "محمدحسین جعفری"،مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و سایر مدیران ارشد شرکت های تابعه وزارت نیرو در حوزه آب استان در شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد.
 
صدای زنگ‌ها به گوش می‌رسد، زیستگاه حیات وحش، رودخانه و چاه نیز حریم دارند، گسل‌ها حریم دارند، شهروندان حریم دارند

در این جلسه سردار مطیعی سوالات اساسی از حوزه آب استان را مطرح نمود و خواستار ارائه گزارش و توضیحات لازم در آن خصوص شد.
در ادامه "محمدحسین جعفری" ضمن ارائه وضعیت منابع آبی استان خراسان رضوی، افت آبخوان ها، خشکسالی و عوارض ناشی از آن، به مصارف کلی منابع آبی در زمینه های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب اشاره داشت. وی اقدامات سازه ای و غیر سازه ای شرکت آب منطقه ای  استان را برای مدیریت بهتر منابع آبی تبیین نمود و پس از ذکر چالش های مدیریت آب به بیان برنامه های آتی این شرکت تا افق 1420 پرداخت. 
سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیرعامل خراسان رضوی در کمیته راهبردی منابع آب (ذیل کارگروه آب و انرژی شورای پدافند غیرعامل استان) ضمن بیان چالش‌های پیش‌رو در پایدارسازی تامین منابع گفت:در اهمیت بحران آب همین بس که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، کمیته امنیت آب  تشکیل شده است. این موضوع برای آینده این سرزمین آنقدر مهم است که در سیاستگذاری در حوزه کشاورزی  و تناسب آن با اقلیم و محیط زیست بازنگری نماییم. همچنین موضوع "آب مجاری" بایستی در بخش صادرات و واردات به دقت مورد توجه قرار گیرد. وی همچنین افزود: ما نبایستی دچار توهم کفایت دانش در نظام حکمرانی و مدیریت آب کشور و یا توهم راهکارهای فنی و معجزه آسا بدون ایجاد تغییر در رویکردها و پارادایم‌های موجود شویم.

صدای زنگ‌ها به گوش می‌رسد، زیستگاه حیات وحش، رودخانه و چاه نیز حریم دارند، گسل‌ها حریم دارند، شهروندان حریم دارند

احمدی ضمن قدردانی از تمام تلاش‌های انجام شده گفت اگر وضعیت منابع و مصارف به همین شیوه فعلی ادامه یاید، به آمایش سرزمین توجهی نشود، الگوی کشت و میزان استاندارد مصرف در حوزه‌های مختلف رعایت نگردد و از دانش روز دنیا به نحو مطلوب استفاده نشود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد حذف روستاها و شهرهای قابل توجهی از روی نقشه کشور خواهیم بود. بنابراین تا فرصت باقی است باید کاری کرد، صدای زنگ‌ها به گوش می‌رسد.

سید ابولفضل احمدی با اشاره به ضرورت حفظ اخلاق در توسعه پایدار گفت همانطور که خانه خدا حریم دارد، مسجد حریم دارد باید قبول کنیم که زیستگاه حیات وحش، رودخانه و چاه نیز حریم دارند، گسل‌ها حریم دارند، شهروندان حریم دارند. همه باید تلاش نمایند تا این مفاهیم که قرن‌ها ریشه در باور و اعتقادات ما داشته است، به فراموشی سپرده نشود. اگر همه حریم‌داری کنند شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی به ضرورت تدوین یک گزارش ملی در خصوص وضعیت آب اشاره کرد تا ضمن تعیین علل بروز وضعیت موجود، به تحلیل نظام حکمرانی آب پرداخته و سناریوهای آینده را مشخص و نهایتاً اصلاحات ضروری  زمانبندی شده‌ای را  ارائه نماید. وی همچنین از معاونین سازمان پدافند غیرعامل حاضر در جلسه درخواست نمود تا از مجاری ملی ذیربط، تشکیل کارگروه ویژه‌ای را برای همکاری با وزارت نیرو جهت تدوین سریع قانون جامع آب مطالبه نمایند؛ چراکه مدیریت بحران آب نیاز به عزم ملی و همه جانبه دارد و نبایستی مجموعه وزارت نیرو را در این مسیر تنها گذاشت.

" مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی" نیز با بیان این مطلب که واقعیت ها بایستی گفته شود افزود: درخواست ما از مقامات کشوری حمایت همه جانبه از طرح های کارشناسی شده استان به ویژه انتقال آب از دریای عمان، هزارمسجد و جایگزینی پساب می باشد.

در ادامه سایر مدیران حوزه آب نظرات خود در زمینه مدیریت منابع آب را ارائه نمودند و رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز به مهم ترین اقدامات شرکت در حوزه پدافند غیر عامل اشاره نمود. در پایان سردار مطیعی با تشکر از بیان شفاف، دقیق و کامل چالش ها و راهکارهای مدیریت منابع آب، ابراز امیدواری نمود که با ظرفیت مدیریتی موجود در استان خراسان رضوی بتوان بحران آب را به خوبی مدیریت کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر