۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۳۱۷۵۴
سردار جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور: حماسه نهم دی پاسخگویی به مدل جدید از تهدیدات بود، تهدیداتی که در آینده احتمال وقوع و تکرارش زیاد است و باید نگاهی به این حادثه داشته باشیم، اینکه از منظر پدافند غیرعامل چگونه می توان این حادثه را تحلیل کرد ابعاد آن چگونه است؟
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در مراسمی که بمناسبت حماسه نهم دی ماه در سالن شهید تهرانی مقدم وبا حضور کارکنان این سازمان برگزار شد،ضمن گرامی داشت یاد امام راحل و شهدا گفت: حماسه نهم دی ماه یک برگ از تاریخی از شرایط انقلاب اسلامی است که نشان دهنده نقاط قوت و ضعف کشور است و می تواند تاثیرات تحولات بیرونی و درونی کشور را نشان دهد.

* مدل جدید تهدیدات *

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به تهدیدات بیان کرد: حماسه نهم دی پاسخگویی به مدل جدید از تهدیدات بود، تهدیداتی که در آینده احتمال وقوع و تکرارش زیاد است و باید نگاهی به این حادثه داشته باشیم، اینکه از منظر پدافند غیرعامل چگونه می توان این حادثه را تحلیل کرد ابعاد آن چگونه است؟

*فضای سایبری،تهدی یا فرصت*

سردار دکتر جلالی ادامه داد: دو پدیده در کشور اتفاق افتاده است. یک پدیده آن جهانی است و همان توسعه فناوری اطلاعات و فضای سایبری است، این فضا باعث برقراری ارتباطات شده تا اندازه ای که هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید و باید به شدت مراقب این تهدیدها بود.

جمهوری اسلامی با استراتژی مردم محور به فتنه 88 پاسخ داد

* ارتباط مردم با اینترنت در بستر شبکه های اجتماعی *

وی ضمن اشاره به فرصت های فضای مجازی و ارتباط مردم با اینترنت در بستر شبکه های اجتماعی تصریح کرد: شبکه های اجتماعی می توانند ارتباطات و تبادل داده را تسهیل کنند . در واقع در آینده این ها تبدیل به شبکه خدمات عمومی خواهند شد تا جایی که بعضی ها می گویند ممکن است این شبکه ها جایگزین دولت شود.این شبکه خدمات و نیازهای عمومی مردم است و در آینده می تواند به وسیله پول اینترنتی یا همان بیت کوین مستقل از حاکمیت و دولت خدمات را ارائه دهد که این هم فرصت است و هم تهدید.

*فضای سایبری فضا گمنامی *

هیچ کشوری نمی تواند از پیشرفت این موضوع جلوگیری کند اما باید چهارچوب های اساسی و کلی برای استفاده از آن داشته باشد ما ازبعضی کشورها جلوتریم و از بعضی دیگر عقب تر. این فناوری سایبری ویژگی هایی دارد از جمله سازماندهی بین افراد جامعه و تفکراتشان، سازماندهی که می توانند بر اساس آن تعامل داشته باشند. عده ای می توانند در این فضا با استفاده از ابزار تولید محتوا داشته باشند و ایده های خود را ارائه دهند. اما مهمترین ویژگی این فضا گمنامی در آن است. در حال حاظر ابزار ها طوری شده که به هر فرد یک شناسه داده و بوسیله آن مشخصاتش تعیین می شود. علیرغم گمنامی در شبکه های اجتماعی مشخص کردن ماهیت افراد حداقل تا چند سال آینده سخت است.

جمهوری اسلامی با استراتژی مردم محور به فتنه 88 پاسخ داد

* اهمیت شناخت ویژگی های شبکه های اجتمای*

سردار دکتر جلالی با اشاره به اهمیت شناخت ویژگی های شبکه های اجتمای توضیح داد: در فتنه 88 تعداد کمی از فیس بوک و توئیتر استفاده می کردند اما در حال حاضر شبکه های اجتماعی همه جامعه را درنوردیده است.

* ایران یک کشور مردم محوراست*

وی ادامه داد: واقعیت دوم این است که ما جز کشورهای مردم محور هستیم در گزارشی که وزیر دفاع سابق آمریکا رابرت گیتس نوشته است آمده:" ایران یک کشور مردم محور است یعنی آرا و تفکر مردم بر جامعه حاکم است اگر مردم به تفکری رای دهند آن تفکر در قالب دولت، شورای شهر و... بر سر کار خواهد آمد. در واقع انتخابات ایران جز انتخابات های صد در صد واقعی است"گیتس معتقد است مقام رهبری در ایران تفکرهای مردم را به رسمیت می شناسد .و به آن احترام می گذارد . و این یعنی مقام معظم رهبری از همه دولت ها در جناح های مختلف سیاسی حمایت کرده و به همه آن ها نصیحت های پدرانه داشته است.

جمهوری اسلامی با استراتژی مردم محور به فتنه 88 پاسخ داد

* ابزار اثر گذار شبکه های اجتماعی *

سردار جلالی ادامه داد: شبکه های اجتماعی هر آن چه را خودشان قبول دارند به مردم القا می کنند. کشور ما مردم سالار است و این می تواند یک نقطه استراتژیک برای دشمن باشد چرا که می تواند از این طریق اثر گذار باشد. در واقع مردم یک جریان را می پذیرند و به ان رای می دهند نظام هم آن را می پذیرد حالا دشمن حواسش را موقع انتخابات جمع می کند تا با ابزار اثر گذار شبکه های اجتماعی بتواند کار خود را جلو ببرد. دشمن در زمان حساس انتخابات قرارگاه می زند وبه این موضوع توجه می کند.

* فتنه 88 استراتژی جنگ نرم *

سردار دکتر جلالی با اشاره به دشمنی آمریکا با کشورمان بیان کرد: اوباما به دنبال تغییر نظام بود اما ترامپ به دنبال تغییررفتار ایرانیان است. رابرات گیتس می گوید ما باید جریانی که به نفع ما است یعنی همان جریان غربگرا را تقویت و حمایت کنیم. در واقع آمریکایی ها همواره استراتژی جنگ نرم داشته که یکی از آن ها همین داستان فتنه 88 است یک استراتژی جنگ نرم هماهنگ و همسو شکل گرفت و داخل کشور آمد. ویژگی جنگ نرم و جنگ سخت را خط قانون مشخص می کند. تشخیص مصادیق که کدام قانونی و کدام غیرقانونی است راه رفتن روی لبه قانون این استراتژی دشمنان است.

* هماهنگی عوامل بازی خورده داخل با دشمنان *

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به ماجرای فتنه 88 گفت: ابتدا جریان در داخل نظام بود بعد از اینکه ارتباط بین داخل و خارج برقرار شد، عوامل بازی خورده داخل احساس کردند بیرونی ها می توانند به آن ها کمک کنند به نوعی جریان داخل به سمت جهت گیری از خارج منحرف شد.مدل شعارها، هماهنگی رسانه های غربی، پشتیبانی و پوشش دیپلماتیک جریانات و جاسوسی سازمان دهی شده افزایش پیدا کرد.

* قانون شکنی سران فتنه *

وی با اشاره به قانون شکنی سران فتنه بیان کرد: یکی از کاندیداها قبل از اتمام رای گیری خود را برنده انتخابات اعلام کرد.اگر نظام و قوانین را قبول نداشت اصلا نباید وارد جریان انتخابات می شد حالا که قبول کرد تا مجری انتخابات اعلام نکرده است نباید خود را برنده می دانست. و چنانچه اعتراضی داشت از طریق قانونی پیگیری می کرد.

* جریان هدایت کننده کاملا غیر معتقد به مبنای اسلامی *

رییس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: جریانی از بیرون تلاش کرد تا مردم را با نظام و دولت درگیر کند تا به چند نتیجه برسد اول اینکه امنیت عمومی را به چالش بکشد دوم اینکه در سقف تعاملات با غربی ها مسئله مذاکرات هسته ای عقب انداخته شود و در نهایت به اقتصاد و اعتماد مردم ضربه بزند. نکته ای که جریان فتنه به ان دقت نکرده بود توجه به ملاحظات دینی و مذهبی کشور بود . در ایام عاشورا هیچ نوع رعایت شئونات اسلامی را انجام ندادند که این موضوع نشان می داد جریان هدایت کننده کاملا غیر معتقد به مبنای اسلامی و وابسته به عناصر خارجی است.

جمهوری اسلامی با استراتژی مردم محور به فتنه 88 پاسخ داد

* اختلاط حق و باطل *

سردار جلالی تاکید کرد: این اقدامات باعث شد آن عده از مردمی هم که احتمال تقلب می دادند خود را از این جریان جدا کنند. اسم این جریان فتنه شد چرا که اختلاط حق و باطل در آن صورت گرفت. تلاش زیادی کردند که با بدعت گذاری و قانون شکنی احساسات مردم را درگیر کنند و رسان های غربی هم از آن ها حمایت کردند تا جایی که مرز بین خودی و دشمن به سختی مشخص می شد. شاید فتنه 88 طلای ترین فرصت را به دشمن داد که امنیت ملی را تحت تاثیر قرار دهد و به اقتصاد ما ضربه بزند. دشمن توانست که در خرداد سال 89 قطعنامه 1921 را علیه ما به بهانه حمایت از فتنه تصویب کند.

* نقش مقام معظم رهبری در جریان فتنه*

وی گفت:نظام جمهوری اسلامی می توانست با این موضوع سه برخور کند اول سرکوب نظامی ،دوم برخورد امنیتی با سران فتنه در همان هفته های اول و در نهایت پاسخ مردم محور که تصمیم گرفتیم با جنگ نرم و مردم محور به این فتنه پاسخ دهیم . در همه جای دنیاوجود یک رهبر مهم است که در ماجرای فتنه هم نقش مقام معظم رهبری به دلیل متانت، نوع برخورد، دور اندیشی و صبر بسیار مهم بود. وقتی رهبری اشاره می کنند که کدام موضوع باطل است و کدام حق ،مردم سره را از ناسره تشخیص داه و درواقع مردم این امتحان را درست انجام داده و قبول شدند.

*شناخت شبکه های اجتماعی ،تکلیف بصیرتی*

سردار جلالي در خاتمه اظهار داشت: در موضوع بصیرت باید علاوه بر موضوع رهبری و ایدئولوژی، به تکنولوژی هم توجه شود. ابزار اين تكنولوژي شبکه های اجتماعی است ، اين ابزار را نيز باید بشناسیم وبه عنوان یک تکلیف بصیرتی اگه بخواهیم در برابر این حوادث بایستیم به آن توجه نمود.



گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر