۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۳۱۶۸۶
مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با اشاره به اینکه ۶۴ گسل در استان وجود دارد، گفت:‌ از این تعداد بالغ‌بر ۱۷ گسل در ‌سمنان فعالیت دارد.
به گزارش پایداری ملی، ایرج رئیسیان در گرمسار در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهرستان گرمسار اظهار داشت: کشور ما روی کمربند جهانی زلزله قرار دارد و نزدیک به 90 درصد از جمعیت کشور در معرض خطر زلزله و سیل هستند.

وی با اشاره به وقوع زلزله‌هایی که در طول تاریخ در استان سمنان به‌وقوع پیوست بیان کرد: زلزله صددروازه که در سال 856 میلادی به‌وقوع پیوست و بالغ‌بر 200 هزار نفر تلفات جانی داشت از زلزله‌هایی بود که تلفات زیادی را به‌همراه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان راجع به وقوع زلزله‌ای که در سال 1331 در استان سمنان خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار نفر در این زلزله جان خود را از دست دادند و سال گذشته نیز زلزله‌ای در بخش نردین به‌وقوع پیوست و بیش از 1000 واحد مسکونی تخریب شد.

وی با بیان اینکه "اواخر دهه 60 نیز در گرمسار زلزله‌های متوالی داشتیم که مردم این شهرستان ماه‌ها در چادر و در بیرون از منزل سکونت کردند" تصریح کرد: تهدیدی به‌نام زلزله همواره کنار ماست و ما باید با این خطر زندگی کنیم.

رئیسیان با تأکید بر الزام برگزاری دوره‌های آموزشی برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله ابراز کرد: ابتدایی و سهل‌الوصول‌ترین کار آموزش است که می‌توان با کمترین هزینه نسبت به جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی به‌هنگام بحران اقدامی اساسی انجام داد.

دورهای آموزشی امدادگری در استان سمنان اجرا می‌شود

وی با اظهار اینکه آموزش در دو بخش در سراسر استان اجرا می‌شود تصریح کرد: در بخش اول مدیران استانی و شهرستانی آموزش‌های لازم را در دو سال اخیر دیدند که اکنون دوره‌های آموزشی ویژه مدیران تکمیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با اشاره به اینکه بخش دوم این دوره‌های آموزشی ویژه عموم مردم برگزار می‌شود یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی نسبت به تشویق مردم برای حضور در این دوره‌های آموزشی اقدامی اساسی انجام دهند.

وی با یادآوری سالروز ایمنی در برابر زلزله در 8 آذرماه بیان کرد: 19 سال متوالی هرساله در این تاریخ مانور زلزله برگزار می‌شود و اگر این مانورها بر مبنای اصول ایمنی و علمی برگزار شود قطعاً نتیجه مطلوبی در بلندمدت دارد.

رئیسیان با تأکید بر اینکه اجرای تخصصی این مانور در مدارس استان در دستور کار است اعلام کرد: آموزش کودکان و نوجوانان می‌تواند آنان را در آینده به‌هنگام مواقع بحران آماده نگه دارد و این مهم در کاهش خسارت‌های مالی و جانی زلزله کمک شایانی می‌کند.

وی ابراز داشت: آموزش در این بخش اجباری نیست و لازمه فراگیری آن توجه ویژه مردم به بحث آموزش است و مردم باید این مقوله مهم را جدی بگیرند چراکه آموزش بخشی از نیازهای اصلی مردم برای کاهش خطرات به‌هنگام وقوع زلزله است.

این مقام مسئول با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در هر شهرستان دوره‌های مختلفی را در بازه‌های زمانی بلندمدت و میان‌مدت اجرا می‌کند خاطرنشان کرد: عموم مردم می‌توانند از آن به‌صورت رایگان بهره‌گیری کنند و این باید در دستور کار خانواده‌ها قرار گیرد تا در هر خانواده یک امدادگر وجود داشته باشد.

استان سمنان دارای 17 گسل فعال است/هرلحظه احتمال وقوع زلزله وجود دارد

وی در ادامه با اعلام اینکه درمجموع 64 گسل در استان سمنان وجود دارد اظهار داشت: از این تعداد بالغ‌بر 17 گسل در استان سمنان فعالیت دارد و این خطری جدی برای مردم این منطقه است.

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با ابراز اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 15 زلزله بالای 3 ریشتر در استان ثبت‌شده است گفت: مردم استان نسبت به تقویت آمادگی خود و مقاوم‌سازی منازل خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه توجه به مقوله آموزش در اولویت نخست این نهاد است یادآور شد: گسل‌های استان فعال هستند و هرلحظه احتمال وقوع زلزله وجود دارد و مردم باید آمادگی خود را حفظ کنند تا بتوانند از خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری کنند.

رئیسیان با تذکر اینکه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و منازل مسکونی به‌عهده مردم است اضافه کرد: ستاد مدیریت بحران نقش نظارت، هماهنگی و آگاهی را دارد و نقش اجرایی ندارد و این مهم از وظایف مردم به‌شمار می‌رود.

بیش از 90درصد از سازه‌های کشور از سوی مردم انجام شده است/نظارت بر روند ساخت مسکن مهر به‌عهده دولت است

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد از ساختمان‌سازی‌ها در کشور از سوی مردم انجام می‌شود اعلام کرد: تنها 6صدم درصد از ساختمان‌های موجود در استان سمنان اداری هستند و عملیات نظارت بر روند ساخت این ساختمان‌ها انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان سمنان با تأکید بر اینکه بخش نظارتی ستاد مدیریت بحران استان سمنان در این عرصه فعال است خاطرنشان کرد: استانداردسازی مصالح و عملیات نظارتی، معماری و مکانیکی و غیره در حال انجام است و این مردم هستند که باید نسبت به ساخت خانه‌های مقاوم اهتمام ویژه‌ای بورزند.

به‌گفته وی عملیات نظارت بر ساخت‌وسازهای مسکن مهر به‌عهده دولت قبل است و این مسئله در زمره وظایف ستاد مدیریت بحران نیست.

رئیسیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نحوه خروج از منزل و نحوه پناه‌گیری ازجمله مهارت‌هایی است که همه شهروندان باید با آن آشنا باشند تصریح کرد: از مردم می‌خواهیم که در این‌گونه مواقع خونسردی خود را حفظ کنند و برای مواجهه با زمین‌لرزه آماده باشند.

وی با بیان اینکه بسیاری از خسارت‌های مالی به‌سبب عدم آگاهی مردم از نکات ایمنی زلزله و پناه‌گیری است تأکید کرد: باید پیش از ورود به مواقع بحران اقدامات لازم برای کسب اطلاعات و فراگیری آموزش‌های لازم انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر