۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۵۷۹
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی در کرج:
رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: متاسفانه بذرهای تجاری به صورت ۱۰۰ درصد وارداتی هستند.
به گزارش پایداری ملی، نیره اعظم خوش خلق سیما ظهر امروز در نشست خبری که در پژوهشکده بیوتکنولوژی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار داشت: حضور در رقابت‌های جهانی در راستای توسعه دانش‌محور بدون تکیه بر  پژوهش ممکن نیست. امیدواریم  بتوانیم تا سال 1404 در حوزه تولید ناخالص ملی  تاثیرگذار شویم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه جذب نیروهای برجسته در حوزه پژوهش از اهداف اولیه این پژوهشگاه است، بیان کرد: در هفته پژوهش درهای پژوهش به  روی همگان گشوده شده و باید تغییر تفکر در این مورد  بین مردم و مسئولان  ایجاد شود و نباید مراسم بدون حضور مردم عادی برگزار شود.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشگران بیوتکنولوژی کشور گفت: امسال مجوز پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی را از وزارت جهادکشاورزی دریافت و پژوهشکده‌های متعددی را در استان‌های اصفهان، تبریز، رشت و مشهد ایجاد کردیم

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی عنوان کرد: امنیت غذایی و کشاورزی پایدار بدون توجه به تولید مکمل‌های خوراک دام، پوشش‌های نانویی، تولید بذور هیبرید، تولید گیاهان سالم، تولید گیاهان مقاوم و تولید کود و سموم بیولوژیک امکان‌پذیر نیست.

خوش خلق‌سیما گفت: در حالی بذر تمام سبزیجات از  خارج کشور وارد می‌شود که ظرفیت این کار در کشور وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه متاسفانه بذرهای تجاری به صورت 100 درصد وارداتی هستند، گفت: دسترسی به والدین بذرهای هیبرید در کشور نداشتیم  اما اکنون از طریق روش اصلاحی به این روش دست پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه مراکز واردکننده بذر به سمت تولید حرکت کرده‌اند، بیان کرد: شرکت‌های بزرگ و فعال در این عرصه می‌توانند با امکانات بالا در این بخشها سرمایه‌گذاری کنند.

خوش خلق سیما با بیان اینکه بارندگی سالیانه در کشور کاهش و میزان تبخیر افزایش بسیار زیادی داشته  است، بیان کرد: پژوهشگاه می‌تواند از طریق مهندسی ژنتیک در این خشکسالی کمکهای فراوانی به کشاورزان کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر