۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۳۱۵۵۸
شما می‌توانید فایل ها، عکس ها و یا هر داده مورد علاقه خود را درون فضای وب قرار دهید اما آیا تعریف و قابلیت‌های آن را می‌دانید.
به گزارش پایداری ملی، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در مکالمات روزانه‌ی خود فضای وب و فضای سایبری را به یک معنا به کار برده باشید. حال آنکه این دو با هم متفاوت و تعاریف جداگانه‌ای دارند هرچند که ارتباطی تنگاتنگ بین آنها حاکم است. در ادامه به تعریف فضای وب و فضای سایبری می‌پردازیم.

فضای وب (Web space)
واژه Web به معنای تار، رشته، شبکه، سلسله و هر چیز شبیه تارعنکبوت از نظر ظرافت یا ساختمان است. 

فضای وب، در اصل فضای تخصیص داده شده به هر سایت درون هارد یک سرور اینترنت است. شما می‌توانید فایل ها، عکس ها و یا هر داده ی مورد علاقه خود را درون این فضا قرار دهید. این فضا مانند همان فضای هارد کامپیوتر شخصی شما می باشد با این تفاوت که این هارد در اینترنت قرار دارد و همیشه و در تمام طول روز و از تمامی نقاط جهان قابل دسترسی است. (1)

محتویات وب سایت ها عموما بر روی کامپیوتری به نام سرور قرار دارد و مجموعه ای از سرورها، شبکه جهانی وب را تشکیل می دهند. هر سرور می تواند یک یا تعداد بیشتری از سایت ها را درون خود جای دهد. 
سایبر پیشوندی برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده و یا یک فضا که مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است.



همانند دنیای واقعی که هر انسانی برای خود یک نام منحصر بفردی دارد، در دنیای مجازی یا اینترنت نیز اوضاع به همین منوال است. هر سرور ( یا کامپیوتر) برای آنکه از سرورهای دیگر متمایز شود و نیز هر وب سایت برای آنکه از وب سایت های دیگر متمایز شود، توسط یک شماره شناسایی منحصر بفرد یا IP مشخصی می شود.

فضای سایبری (Cyberspace)
امروزه این اصطلاح به وفور شنیده می‌شود و بیانگر دنیای اینترنت و ارتباطات است. فضای سایبر در معنا به مجموعه هایی از ارتباطات درونی انسان‌ها از طریق کامپیوتر و مسائل مخابراتی بدون در نظر گرفتن جغرافیای فیزیکی گفته می شود.

یک سیستم آنلاین نمونه ای از فضای سایبر است که کاربران آن می‌توانند از طریق ایمیل با یکدیگر ارتباط بر قرارکنند. بر خلاف فضای واقعی، در فضای سایبر نیاز به جابجایی‌های فیزیکی نیست و کلیه اعمال فقط از طریق فشردن کلیدها یاحرکات ماوس صورت می‌گیرد. این عدم جابجایی فیزیکی، محققان را واداشت که به مطالعه برخی شباهت‌های فضای سایبر با حالت های نا هشیاری، بخصوص حالت‌های ذهنی‌ای که در رویا ها ظاهر می‌شوند، بپردازند.

واژه سایبر از لغت یونانی Kybernetes به معنی سکاندار یا راهنما مشتق شده است. نخستین بار این اصطلاح "سایبرنتیک" توسط ریاضیدانی به نام نوربرت وینر Norbert Wiener در کتابی با عنوان "سایبرنتیک و کنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین" در سال 1948 بکار برده شده است. سایبرنتیک علم مطالعه و کنترل مکانیزم ها در سیستم‌های انسانی، ماشینی و کامپیوترها است.

سایبر پیشوندی برای توصیف یک شخص، یک شی، یک ایده و یا یک فضا که مربوط به دنیای کامپیوتر و اطلاعات است. در طی توسعه اینترنت واژه های ترکیبی بسیاری از این کلمه سایبر بوجود آمده است که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

فضای سایبر(Cyberspace)، شهروند سایبر (Cybercitizen)، پول سایبر (‍Cybercash)، فرهنگ سایبر (Cyberculture)، راهنمایی فضای سایبر (CyberCoach)، تجارت سایبر (Cyberbussiness)، کانال سایبر (Cyberchannel) و .... (2)

سخن آخر
باتوجه به تعاریفی که از وب و فضای سایبری ارائه شد، درمی‌یابیم که این دو اصطلاح با هم متفاوت هستند. شاید بهتر باشد فضای سایبر را زیرمجموعه‌ای از دنیای وب عنوان کنیم زیرا، وب بدون سایبر وجود دارد اما فضای سایبری بدون فضای وب بی معنا است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر