۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۳۱۴۹۲
هفت ماه پس از بروز بحران در روابط قطر و برخی کشورهای عربی و تحریم آن، چند بانک خصوصی ایران بتازگی روابط کارگزاری با بانک ملی قطر (الوطنی) را ایجاد و حساب های خود را افتتاح کرده اند و آمادگی ارائه خدمات مورد نیاز تجار ایرانی و قطری را دارند.
به گزارش پایداری ملی، نیمه ‌خرداد امسال بود که با قطع روابط دیپلماتیک ائتلاف عربی به رهبری عربستان با قطر، دروازه‌های بازار این کشور به روی صادرکنندگان کشورهای منطقه بویژه ایران و ترکیه باز شد؛ زیرا قطر سالیانه نزدیک به سه میلیارد دلار واردات مواد غذایی دارد که پیش از محاصره اقتصادی، یک‌سوم آن را بطور مستقیم از طریق عربستان و امارات تامین می‌کرد.

با این حال، نبود روابط بانکی میان ایران و قطر، مانع اصلی صادرکنندگان ایرانی برای حضور پررنگ تر در بازارهای این کشور عربی حوزه خلیج فارس به شمار می رفت و به همین دلیل طی هفت ماه گذشته، بهبود روابط بانکی یکی از موضوعات رایزنی های مسئولان دو کشور بوده است.

در همین پیوند، هفته گذشته «شیخ عبدالله بن سعود آل ثانی» با کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری ایران و جمعی از مدیران بانکی ایران در قطر دیدار کرد؛ در این ملاقات نمایندگان بانک های پاسارگاد، پارسیان و سامان از ایران و مدیران ارشد بانک مرکزی قطر حضور داشتند.

بر اساس گزارش بانک پارسیان، شیخ عبداله بن سعود آل ثانی در این دیدار با بیان اینکه چشم انداز روشن همکاری بانکهای قطر با بانک های ایرانی در پیش روست، اظهار کرد: بانک های قطری تلاش خواهند کرد تا موانع موجود برای همکاری های متقابل را هر چه سریع تر برطرف کنند.

رئیس کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری ایران نیز با قدردانی از بانک مرکزی قطر برای میزبانی این نشست، اظهار کرد: چند بانک خصوصی ایران بتازگی روابط کارگزاری با بانک قطر الوطنی را ایجاد و حساب های خود را افتتاح کرده اند و آمادگی ارایه خدمات مورد نیاز تجار ایرانی و قطری را دارند. 

در این نشست حل مشکلات موجود در تعاملات بین دو کشور به دستور شیخ عبداله خطاب به معاون نظارتی بانک مرکزی این کشور در دستور کار معاون نظارتی بانک مرکزی قطر قرار گرفت.

همچنین در نشست جداگانه ای با حضور معاون نظارتی بانک مرکزی قطر و نمایندگان بانک های قطر الوطنی، الخیجی و الریان و همچنین رییس کانون بانک های خصوصی ایران به همراه نمایندگان بانک های خصوصی ایران تشکیل و در این جلسه ارتقای سطح مبادلات بانکی دو کشور و برطرف کردن محدودیت های موجود مورد تاکید قرار گرفت. 

همچنین در این نشست پیشنهاد انجام مبادلات بین دو کشور با ارزهای منطقه ای به جای ارزهای دیگر مانند یورو مطرح و مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت .

در این دیدارها دو طرف ضمن اعلام آمادگی جهت پیگیری نکات و پیشنهادات ارایه شده اظهار امیدواری کردند که روابط دو کشور را در مدت زمان کوتاه برای توسعه فعالیت های تجاری و تسهیل صادرات و واردات دو کشور و نیز امکان صادرات مجدد به سطح مطلوب افزایش دهند.

و به گفته محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اکنون سطح مراودات تجاری تهران - دوحه کمتر از یک میلیارد دلار است اما قطر قصد دارد این رقم را به سقف پنج میلیارد دلار برساند.

به گفته وی، ایران در هفت ماه گذشته و پس از بروز بحران در روابط قطر با برخی کشورهای عربی نزدیک به 97 میلیون دلار صادرات به این کشور داشته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر