۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۳۱۴۳۹
معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران خبرداد:
علی اکبر شفیعی مزایای عمده استفاده از لوله در مقایسه با سایر سامانه‌های انتقال آب را جلوگیری از تبخیر، جلوگیری از تلفات آب در اثر نفوذ آب، جلوگیری از برداشت بی رویه و پدافند غیر عامل ذکر کرد و ادامه داد: در سه سال گذشته حدود ۲۸۰۰ کیلومتر لوله در اقطار مختلف در بخش آب کشور استفاده شده و مجموع کل لوله های مصرف شده در اقطار مختلف در بخش آب کشور تا نیمه دوم سال ۹۶ به میزان ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.

به‌گزارش پایداری ملی به نقل از وزارت نیرو، علی اکبر شفیعی، معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران، با بیان این مطلب که ۱۶ تا ۱۷ درصد اعتبارات عمرانی کشور در سنوات گذشته، به بخش آب اختصاص داشته است، گفت: برای  ۱۶۹ سد در دست بهره برداری و ۱۱۳ سد در دست ساخت، تاکنون بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق شده و برای توسعه اهداف آب کشور، نیازمند ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی در خصوص سدهای در حیطه وظایف وزارت نیرو که در حال بهره‌برداری، ساخت یا مطالعه هستند، گفت: حدود ۱۶۹ سد ملی بزرگ با حجم مخزن ۵۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب که با اضافه کردن سدهای استانی زود بازده به حدود ۲۰۳ سد در کشور می رسد، در حال بهره برداری هستند.

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: بالغ بر ۳۰۰ سد کوتاه نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی در کشور احداث شده و در حال بهره‌برداری است.

وی تعداد سدهای ملی بزرگ در حال ساخت را ۱۱۳ سد با حجم مخزن ۲۰ میلیارد مترمکعب ذکر کرد و در ادامه گفت: تعداد ۹۵ سد بزرگ ملی با حجم مخزن بالغ بر ۲۹ میلیارد متر مکعب دردست مطالعه است.

شفیعی با بیان اینکه در خصوص چالش های موجود در چشم انداز استفاده از لوله در بخش آب کشور بایستی حقوق تمامی ذینفعان و دسترسی عادلانه همگان به آب سالم و کافی رعایت شود، گفت: با توجه به تنوع آب و هوایی کشور و نیاز مصارف مختلف، لازم است تعادل در توسعه و استفاده بهینه از سرمایه گذاری ها به دقت مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن ۹۰ درصد کشور در اقلیم خشک که باعث شده تا جزو کشور های بیابانی محسوب شویم، اذعان داشت: در کشور ما پراکندگی بارش ها بسیار زیاد است به گونه ای که در ایران با ۶ درصد بارندگی کمتر از ۵۰ میلیمتر، یک درصد بارندگی بیش از ۱۰۰۰ میلیمتر و متوسط بارش سالانه  کشوری بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیمتری مواجه هستیم.

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران، نیاز سالانه آب شرب کشور را ۶ میلیارد متر مکعب، آب کشاورزی را ۹۰ میلیارد متر مکعب و صنعت را ۲ میلیارد متر مکعب ذکر کرد و ادامه داد: در سال های اخیر برخی از مناطق کشور تحت تنش آبی شدید بودند به طوریکه بسیاری از دشت های این مناطق به صورت ممنوعه و ممنوعه بحرانی اعلام شده اند که مجاز به برداشت آب نیستند.

وی ادامه داد: در کشور حدود ۱۸ میلیون هکتار اراضی با پتانسیل کشت کشاورزی موجود است که حدود ۸.۲ میلیون هکتار آن دارای پتانسیل کشت آبی است و وزارت نیرو هدف‌گذاری کرده تا حدود ۳ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی، به جهت افزایش بهره وری به صورت شبکه های مدرن درآید که تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هکتار از این اراضی در پایاب سدها احداث شده اند و در زمان حاضر حدود ۱۶۴ هزار هکتار شبکه های آبیاری و زهکشی در دست اجرا و حدود ۵۰۰ هکتار نیز در دست مطالعه است.

شفیعی با اشاره به روش های مختلف انتقال آب از جمله کانال، تونل و لوله گفت: بالغ بر ۵۲۳ کیلومتر تونل انتقال آب در دستور کار داریم که ۲۱۳ کیلومتر آن احداث شده و ۱۷۰ کیلومتر نیز در دست اجرا و ۱۴۰ کیلومتر در دست مطالعه است.

وی مزایای عمده استفاده از لوله در مقایسه با سایر سامانه‌های انتقال آب را جلوگیری از تبخیر، جلوگیری از تلفات آب در اثر نفوذ آب، جلوگیری از برداشت بی رویه و پدافند غیر عامل ذکر کرد و ادامه داد: در سه سال گذشته حدود ۲۸۰۰ کیلومتر لوله در اقطار مختلف در بخش آب کشور استفاده شده و مجموع کل لوله های مصرف شده در اقطار مختلف در بخش آب کشور تا نیمه دوم سال ۹۶ به میزان ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.

معاون طرح و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران تنوع آب و هوایی و شرایط زمین شناسی کشور، پراکندگی جغرافیایی طرح ها و فاصله از محل تولید، استفاده از تکنولوژی های نوین، کپی برداری‌های ناقص، تنوع لوله‌های تولیدی در کشور، تنوع کیفیت مواد اولیه و رفتار و عملکرد لوله در زمان بهره‌برداری را بخشی از چالش‌های انتخاب انواع لوله و کاربرد آن در طرح‌های توسعه منابع آب کشور ذکر کرد و افزود: همواره بایستی در تولید لوله ملاحظات فنی و مهندسی، اقتصادی، انرژی، زیست محیطی و نیروی انسانی را مد نظر داشته باشیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر