۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۳۱۴۳۰
مدیر مرکز زمین شناسی اصفهان:
مدیر مرکز زمین شناسی اصفهان گفت: طرح خطرپذیری اصفهان مناطق حادثه خیز و توان مقابله ما تهیه شده و برهمین اساس، آسیب‌پذیری مناطق مختلف اصفهان در آن پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایداری ملی، رضا اسلامی شامگاه چهارشنبه در سمینار آموزشی میریت بحران و پدافند غیرعامل با اشاره به وقوع زلزله‌های بزرگ از زمان زلزله بم تاکنون اظهار داشت: گسل‌های ایران از شمال غرب در ردیف رشته کوه زاگرس ادامه پیدا کرده و تا جنوب غرب ادامه دارد و گسل دیگری در نوار شمالی کشور وجود داشته که به دلیل فشار صفحات جنوبی به سمت سیبری برای وقوع زلزله آماده است.

وی افزود: با این وجود استان‌های اصفهان، یزد، همدان و اراک به دلیل خطرپذیری کمتر در وقوع زلزله جزو استان‌های سفید محسوب می‌شوند اما پیشینه زمین لرزه‌های تاریخی در این شهرها نشان می‌دهد که حتی آن‌ها نیز از زلزله‌های بزرگ در امان نیستند.

مدیر مرکز زمین شناسی اصفهان با بیان اینکه مساله فرونشست زمین در استان‌های سفید به ویژه اصفهان یکی از مهم‌ترین خطرات محیط زیستی است، گفت: این مساله یکی از خطرناک‌ترین مسائل برای اصفهان بوده و باید کنترل شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در اصفهان 37 دشت وجود دارد که 8 دشت ممنوعه و 12 دشت به مرز بحران رسیده‌اند و اگر زلزله‌ای با قدرت 5 الی 6 ریشتر در این استان رخ دهد محدوده گسل‌های شهرضا و کاشان را با تخریب‌های بسیاری روبرو می‌کند که فرونشست زمین نیز بر شدت حادثه می‌افزاید.

اسلامی تصریح کرد: باید اموری که خطرپذیری زلزله را کاهش می‌دهد مورد توجه قرار گرفته و انجام شود که از جمله آن بهسازی ساختمان‌هاست و پس از وقوع زلزله کرمان و بم تاکنون ساخت ساختمان‌های ضدزلزله بیشتر در دستور کار بوده است.

وی پیرامون راهسازی و دسترسی آسان به مناطق زلزله زده خاطرنشان کرد: مسیر عبور و مرور و دسترسی به مناطق زلزله زده یکی از امور بسیار مهم در مواقع بروز یک حادثه است که باید در این زمینه نیز با تمهیدات بیشتری عمل کرد.

مدیر مرکز زمین شناسی اصفهان با اشاره به تخریب مسکن مهر در سرپل ذهاب گفت: با وقوع این اتفاق در سرپل ذهاب مسئولان به این فکر افتادند که میزان مقاومت ساختمان‌های مسکن مهر را رصد و بررسی کنند.

فرونشست زمین یکی از علل وقوع زلزله در استان اصفهان

وی ادامه داد: یک درصد از جمعیت جهان در ایران سکونت دارند و در مواقع بروز حادثه طبیعی نیز باید به همین میزان خسارت ببینند در حالی‌که میزان خسارت در وقوع یک حادثه مانند زلزله در ایران با میزان جمعیت چین برابری می‌کند و باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه بیشتری انجام داد.

اسلامی پیرامون فرونشست زمین اظهار داشت: عامل اصلی فرونشست زمین استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است و باید چاه‌های غیرمجاز پر شده و مصرف آب زیرزمینی کاهش یابد.

وی افزود: ریزگردها نیز یکی دیگر از عوامل حادثه‌ساز هستند که به دلیل کشاورزی غیراصولی و خشک بودن تالاب گاوخونی اردستان را به یکی از مناطق مستعد وقوع حادثه تبدیل کرده‌اند.

مدیر مرکز زمین شناسی اصفهان بیان کرد: سالانه در استان اصفهان میزان 20 سانتی‌متر در کاشان، 12 سانتی‌متر در گلپایگان و 40 سانتی‌متر در مهیار زمین فرونشست دارد که یکی از عمده دلایل وقوع زلزله است.

تهیه طرح خطرپذیری اصفهان برای مدیریت بحران در زمان حادثه

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در این سمینار با اشاره به فاصله زمانی وقوع زلزله بم تا زلزله اخیر کرمانشاه گفت: انسان سالم محور توسعه پایدار است و در این راستا وزارت راه و شهرسازی مکلف است کارگروه ویژه‌ای برای کنترل زلزله و لغزش لایه‌های زمین و شریان‌های حیاتی تشکیل دهد.

منصور شیشه فروش با بیان اینکه هر وزارتخانه باید متناسب با امور خود متولی یک حادثه طبیعی باشد تا تکالیف هر دستگاه مشخص شود، افزود: باید هر مخاطره طبیعی را شناخت و طبق وظایف از قبل تعیین شده در برخورد با آن عمل کرد.

وی تصریح کرد: امروزه کلمه بحران را برای هر حادثه‌ای به کار می‌برند در حالی‌که واژه بحران در شرایطی به کار برده می‌شود که به دلیل وقوع حادثه نظم از چرخه کار خارج شده و عوامل بازگرداندن نظم کافی نیست. پس نمی‌توان هر چیزی را بحران تلقی کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به تدوین سند چشم انداز مخاطرات طبیعی بیان کرد: در سال 2012 در ژاپن زلزله‌ای رخ داد و در سال 2015 سمیناری جهانی در مورد بازسازی مناطق زلزله زده ژاپن برگزار شد و در نهایت این سند برای استفاده تمام کشورها تدوین و منتشر شد.

وی خاطرنشان کرد: در اصفهان طرح خطرپذیری تهیه شده که نشان می‌دهد کدام مناطق حادثه خیز بوده و توان مقابله ما چقدر است و بر همین اساس آسیب‌پذیری مناطق پیش‌بینی و موارد راهبردی به شهرستان‌ها ابلاغ شده است.

شیشه فروش پیرامون نقش بیمه در وقوع حوادث طبیعی در زندگی مردم اظهار داشت: الزامی کردن بیمه یکی از موارد کمک کننده در وقوع حادثه است، زمانی که بیمه وجود داشته باشد دغدغه‌ای برای جبران خسارت نداریم و به شهرداری اعلام شده که باید تمام اماکن مسکونی و تاسیسات مهم در برابر مخاطرات طبیعی بیمه شوند و از ساخت ساختمان‌های غیرفنی و بدون مجوز جلوگیری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر