۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۳۱۳۹۴
معاون استانداری:
جانشین شورای پدافند غیرعامل یزد گفت: خواستار عضویت اداره کل پدافند غیرعامل استانداری با توجه به نقش آن در احصاء و شناسایی آسیب ها و تهدیدهای احتمالی به منظور افزایش پایداری در برابر مخاطرات حوزه ‌آب در این شورا شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، محمدعلی طالبی در نشستی با اعضای کارگروه آب و انرژی پدافند غیرعامل استان، افزود: برای رفع تهدید و مقابله با بحران منابع آبی باید میان دستگاه های مختلف هماهنگی کامل وجود داشته باشد.

جانشین شورای پدافند غیرعامل یزد ادامه داد: برخی موارد طرح شده در این نشست باید در شورای حفاظت منابع آب استان بررسی شود و در همین راستا خواستار عضویت اداره کل پدافند غیرعامل استانداری با توجه به نقش آن در احصاء و شناسایی آسیب ها و تهدیدهای احتمالی به منظور افزایش پایداری در برابر مخاطرات حوزه ‌آب در این شورا شد.

طالبی با تاکید بر ضرورت تشکیل اتاق فکر متشکل از رسانه های استان، کارشناسان و نخبگان فرهنگی و اجتماعی برای مدیریت مسائل مربوط به حوزه آب، تصریح کرد که کاهش مصرف و اقدامات پدافندی و حفاظت منابع آب استان بیش از هر زمانی احساس می شود که هرچه سریع تر با محور اداره کل پدافند غیرعامل، اتاق فکر تشکیل شود.

معاون سیاسی استانداری یزد، خدمات آب رسانی سیار به روستاها را از اولویت های مهم حوزه آب استان دانست و اظهار امیدواری کرد که بودجه لازم برای این مهم تحقق یابد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری یزد در این نشست گزارشی از اقدامات پدافندی و حفاظت منابع آب استان ارائه کرد و یادآور شد: روند خشکسالی حدود بیست سال تداوم دارد و میزان بارندگی تا نیمه آذر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه بلند مدت 92 درصد کاهش دارد.

محمدصادق طهماسبی افزود: لازم است تدابیر و تمهیدات پدافندی در حوزه آب برای افزایش « تاب آوری» و پایداری در برابر مخاطره های مختلف اندیشیده شود.

در این نشست اعضای کارگروه یادشده گزارشی از اقدامات پدافندی و حفاظتی حوزه آب استان ارایه و بر پیش بینی ذخیره سازی آب بهداشتی و سالم برای مدت معین در شرایط اضطراری با مشارکت مردم تاکید کردند.

یزد در 2 دهه اخیر در زمره کم بارش ترین استان های کشور محسوب می شود .

با توجه به خشکسالی‌ هایی که اتفاق افتاد، متأسفانه متوسط بارندگی‌ها از 60 میلی‌متر در بعضی مواقع به 45 میلی ‌متر کاهش یافت.

آخرین دوره خشکسالی در یزد از سال 78 شروع شد که تاکنون ادامه دارد، حدود2 دهه این پدیده در استان حاکم است و نخستین دوره خشکسالی شدید 60 سال قبل بین سال های 37 تا 54 اتفاق افتاد که حدود 15 سال طول کشید و بعد از آن یک دوره چهار ساله خشکسالی بدر سال های 65 تا 69 و یک دوره سه ساله خشکسالی در سال های 74 تا 77 نیز به وقوع پیوست.
استان یزد مهر ماه سالجای وارد بیستمین سال خشکسالی شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر