۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۳۱۲۷۰
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه، عراق رفتار تبعیض آمیز برای واردات کالاهای ایرانی دارد گفت: طرز رفتار عراق با تجار ایرانی در حوزه‌های حمل و نقل، گمرک و بانک متفاوت از کشوهای ترکیه و عربستان است.
به گزارش پایداری ملی، یحی آل‌اسحاق در واکنش به اظهارات مقامات عراقی مبنی بر عدم  تبعیض  میان تاجران ایران و کشورهای عربی اظهار کرد: مشکلات تعرفه‌ای تجارت با عراق را به  دو  صورت می‌شود مورد توجه قرار داد، مشکلات  تعرفه‌ای متفاوت برای ایران ظاهر قضیه است به طرز رفتار با ایران نیز باید توجه کرد.

وی افزود: به‌طور مثال محصولات صنایع دارویی، برای ورود  بایدریجستر و ثبت شوند اما برای ثبت محصولات ایرانی دو سال زمان صرف می‌شود، اما برای برخی کشورها با سرعت ثبت می‌شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه دیگر کشورهای عربی در کالاهای حدودی در مقایسه با ایران  تعرفه‌های  ترجیحی  دارند،  ادامه داد: تعرفه‌های وارداتی برای کالاهای ایرانی  به غیر از محصولاتی که برای کشورهای عربی از گذشته تعرفه کمتری نهاده شده، یکسان است.

 وی تاکیدکرد: باوجود اینکه تعداد کالاهایی که برای کشورهای عربی تعرفه ترجیحی وجود دارد، محدود است اما مهم‌تر از این مسائله، طرز رفتار با تجار ایرانی در حوزه‌های حمل‌ونقل، گمرک و بانک است.

آل‌اسحاق اظهار داشت: مسئولان عراقی به کسانی که از ایران می‌خواهد کالا وارد کنند، اعلام می‌کنند که باید از ارز بازار آزاد استفاده کنند اما برای واردات از سایر کشورها مانند ترکیه و عربستان ارز دولتی اختصاص داده می‌شود.

وی تأکید کرد: مقامات عراقی می‌گویند که برای واردات از ایران نیز ارز یکسان ارائه می‌دهند اما فقط دلار داریم و پول دیگری نداریم  بنابراین بانک‌های عراقی (به دلیل ایجاد ممنوعیت آمریکا در قبال ایران برای استفاده از نظام پولی خود) برای ایران گشایش با دلار انجام نمی‌دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر