۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۳۴
مديرکل پدافند غيرعامل استان سمنان:
جلسه هيات تحريريه روزنامه پيام استان سمنان با حضورمديرکل پدافند غيرعامل و اعضاي هيات تحريريه روزنامه در محل دفتر روزنامه برگزار شد

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، جلسه هيات تحريريه روزنامه پيام استان سمنان با حضورمديرکل پدافند غيرعامل و اعضاي هيات تحريريه روزنامه در محل دفتر روزنامه برگزار شد.

"ايرج کارخايي" به نقش رسانه‌ها و بحث تهديدات جهاني اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات ظرفيت بالقوه‌اي دارند و به عنوان يک ارزش محسوب مي‌شوند و ما بايد براي دستيابي به اهدافمان از رسانه‌ها ياري بگيريم.

وي افزود: بايد ارتباط متقابل با رسانه‌هارا برقرار کنيم و روزنامه پيام استان سمنان به عنوان افتخار استان نشريه ايست که در جهت رفع مشکلات مردم گام برميدارد.

روزنامه‌ها با انعکاس واقعيت‌ها نقش بازدارنده‌اي در ايجاد مشکلات دارند

وي يکي از محورهاي توسعه هر جامعه‌اي را رسانه‌ها و مطبوعات معرفي کرد و افزود: روزنامه‌ها با اطلاع رساني و انعکاس واقعيت‌ها مي‌توانند نقش بازدارنده‌اي در ايجاد مشکلات داشته باشند.

کارخايي افزود: فضاي مجازي اطلاعات و آگاهي مردم را بالا برده و در جلوگيري از برخي از مشکلات نقش به سزايي داشته است لذا به منظور جلوگيري از برخي از خطرات احتمالي بايد فرهنگ سازي در اين زمينه صورت پذيرد.

وي ادامه داد: امروزه با توجه به رشد دنياي ارتباطات ديگر کشورهاي بزرگ نمي‌توانند به راحتي به ملت‌ها حمله کنند.

کارخايي در ادامه به معرفي پدافند غيرعامل پرداخت و گفت: به هر اقدام غير مسلحانه‌اي که موجب کاهش آسيب پذيري نيروي انساني، ساختمان‌ها، تجهيزات و شريان‌هاي اصلي و حساس و حياتي کشور در مقابل عمليات مخرب دشمن شود را پدافند غيرعامل مي‌گويند.

وي ادامه داد: پدافند به معناي دفاع و غيرعامل به معناي غير نظامي است که در واقع دفاع غيرنظامي را پدافند غيرعامل مي‌گويند.

وي گفت: براي مقابله با تهاجم دشمن و جلوگيري از خسارت کمتر از تاسيسات بايد مقرراتي را در طراحي و مطالعه به اجرا در آوريم تا در مقابل عوامل خطرزا مصون بمانيم.

مديرکل پدافند غيرعامل ادامه داد: امروزه با توجه به رشد علم و فناوري دشمن هم تغييراتي فناورانه براي ضربه زدن در امور خود اعمال کرده است.

وي گفت: به طور مثال در جنگ مدرن زيرساخت‌هايي همچون برق، مخابرات و غيره را فلج مي‌کند.

وي ادامه داد: دشمن با هدف قرار دادن زير ساخت‌ها نارضايتي مردم را ايجاد کرده و مردم را مقابل حاکميت قرار مي‌دهد.

وي از لزوم پدافند غيرعامل با توجه به تغيير نوع تهديدات دشمن تاکيد کرد و افزود: در حال حاضر اين پدافند بسيار مهم و ضروري بوده و مباحث نظامي و تسليحاتي در الويت قرار ندارند.

وي با مهم برشمردن فضاي سايبري تصريح کرد: امروزه فناوري حرف اول را مي‌زند و فضاي سايبري بسيار گسترش پيدا کرده و يکي از چالش‌ها و در حقيقت نقطه اميد دشمن نيز همين فضاي سايبري است.

وي اذعان داشت: پدافند غيرعامل يک جنگ بدون سلاح است و اگر ما امنيت فضاي سايبري را تقويت نکنيم آسيبي جدي خواهيم ديد.

وي ادامه داد: پدافند غيرعامل از گذشته وجود داشته و در کنار ارتش فعاليت مي‌کرده است و تمامي کشورهايي که داراي قدرت نظامي بالايي هستند به مباحث غير نظامي نيز پرداخته‌اند.

کارخايي در ادامه به اقدامات آمريکا در داعش اشاره کرد و افزود: امروزه جنگ‌ها نوين شده و دشمن از همه ابزارها استفاده مي‌کند و در کنار مباحث عامل مباحث غيرعامل پررنگ‌تر شده است.

وي تاکيد کرد: موارد غيرعامل کشورهاي ديگر بايد براي ما الگو قرار گيرد.

وي ادامه داد: امکانات خدماتي، رفاهي در کشور ما پيش بيني نشده و اکثر پروژه‌ها درکشور ما تک بعدي هستند در حالي که در کشورهاي پيشرفته پروژه‌ها چند منظوره هستند.

وي با اشاره به زلزله غرب کشور تصريح کرد: اگر ما مباحث امنيتي و حفاظتي را رعايت کرده بوديم بي‌شک مشکل خاصي در جريان زلزله نداشتيم.

کارخايي به ساختار پدافند غيرعامل در استان سمنان اشاره کرد و افزود: اين پدافند در استان در قالب شورايي پيش‌بيني شده که به رياست استاندار مي‌باشد و در 12 کارگروه در حوزه‌هاي مختلف فعاليت دارد و 140 رابط از دستگاه‌هاي اجرايي در اين ساختار تعريف شده‌اند.

وي در ادامه به تفاوت مديريت بحران و پدافند غيرعامل اشاره کرد و افزود: مباحث مربوط به عوامل طبيعي توسط مديريت بحران پيگيري مي‌شود و مباحثي که توسط دشمن برنامه‌ريزي مي‌شود را پدافند غيرعامل پيش‌بيني و پيشگيري مي‌کند.

وي تهديدات را در دو بخش طبيعي و غيرطبيعي عنوان کرد و افزود: در تهديدات طبيعي همچون سيل، طوفان، زلزله و غيره تهديدات دشمن نقشي ندارد و تهديدات غيرطبيعي با تهديدات دشمن برنامه ريزي مي‌شود که توسط پدافند غيرعامل پيشگيري خواهد شد.

وي در ادامه به برخي از تهديدات در استان اشاره کرد و افزود: برخي از کارخانجات در نزديکي شهر تهديدزا هستند و اگر مورد قصد تروريستي قرار گيرند بسيار خطرناکند.

کارخايي تصريح کرد: تمامي طرح‌ها و پروژه‌ها بايد پيوست پدافند غيرعامل داشته باشند تا اصول رعايت شود ولي به طور مثال قرارگيري پروژه بيمارستان در کنار جايگاه سوخت خطرزا است و هرگونه اتفاق طبيعي و غير‌طبيعي مي‌تواند فاجعه آفرين باشد.

وي گفت: در بحث نظامي و تقويت بنيه دفاعي اقدامات خوبي توسط دولت صورت گرفته و يکي از راهبردهاي نظام است و در بحث غير نظامي محرمانه بودن به خوبي انجام شده است.

کارخايي به اجراي پدافند غيرعامل در استان اشاره کرد و افزود: هدف ما اطلاع رساني، ترويج و فرهنگ سازي است و بايد به اين باور برسيم که ايمني نياز ضروري کشور است و با رعايت ايمني مصونيت بيشتري خواهيم داشت.

وي در ادامه به اجراي بيش از 300 عنوان برنامه در هفته پدافند غيرعامل اشاره کرد و افزود: بيشتر برنامه‌هاي اجرا شده به منظور اطلاع رساني و فرهنگ سازي بوده است.

وي خاطرنشان کرد: اماکن خطر‌زا مي‌توانند داخل و خارج شهر باشند و برخي از تاسيسات نبايد در کنار هم قرار مي‌گرفتند و حال که اين امر صورت گرفته و تاسيسات بنا شده بايد به منظور جلوگيري از خطر آموزش‌هاي لازم را به کارکنان و شهروندان داد تا در مواقع خطر با خسارات کمتري روبرو شويم.

وي ادامه داد: يکي از اقداماتي که در حال حاضر و با توجه به موقعيت‌هاي موجود مي‌توانيم انجام دهيم آموزش‌هاي لازم براي شرايط بحران است.

وي ادامه داد: در کنار هر علم و فناوري برخي تهديدات وجود دارد و پدافند غيرعامل در موارد فرهنگي ورود پيدا نکرده و در حوزه سايبري در بحث سخت‌افزار نقش ايفا مي‌کند

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر