۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۳۱۰۹۸
سردار سلامی:
جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کرد: اروپایی ها بدانند اگر بخواهند وارد حریم موشک های ما شود ممکن است محدودیت های موشکی را کنار بگذاریم؛ پس مراعات کنند.
به گزارش پایداری ملی، سردار حسین سلامی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در ابتدای سخنان خود با ابراز احساس همدردی نسبت به زلزله زدگان استان کرمانشاه از خداوند متعال برای شکیبایی آنها و رفع مشکلاتشان دعا و ابراز امیدواری کرد با همت مسئولان، این مشکلات حل شود.

وی تأکید کرد: همچنان اولویت نخست، رسیدگی و حل مشکلات هموطنان است.

سردار سلامی در ادامه، شکست داعش را افتخاری برای تاریخ اسلامی دانست و گفت: گروه های تکفیری قصد داشتند ضربات سنگینی را بر پیکره امت اسلام وارد کنند و چهره ای تیره از جهان اسلام در جهان نشان دهند.

وی با بیان اینکه این پیروزی شکست خفت باری برای حامیان این گروه تروریستی بود، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکیه گاه اصلی این پیروزی ها بود.

سردار سلامی با تبریک این پیروزی به خانواده های شهدای مدافع حرم و ملت بزرگ ایران ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی سردار فداکار و شجاع و فرمانده رشید هدایتگر میدانی مبارزه علیه گروه های تروریستی بود و نقش قاطع و تعیین کننده در این پیروزی ها داشت که به وی نیز این پیروزی تبریک می گویم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین هفته بسیج و روز ۵ آذر سالروز بسیج را تبریک گفت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پس از آزادی بوکمال، پایان داعش اعلام شد؟ گفت: آستانه فروپاشی دو دولت در دو سرزمین متصل به هم پس از عملیاتی به یک ثبات و تعادل اطمینان بخش تبدیل شد.

سردار سلامی ادامه داد: ماجرا از آنجا آغاز شد که امریکایی ها احساس کردند نمی توانند در عراق پیروزی های نظامی را به منفعت سیاسی تبدیل کنند و در حاشیه تحولات عراق قرار گرفتند و نتوانستند قانون اساسی دلخواه خود را در عراق تدوین و توافقات و قراردادهای امنیتی مورد نظر خود را در عراق اعمال کنند و نتوانستند حکومت مورد نظر خود را در عراق پیاده کنند و احساس کردند ثمرات هزینه های آنها توسط انقلاب اسلامی در حال بهره برداری است، آنها احساس کردند سرزمین عراق، ایران و سوریه در حال پیوند خوردن است و ژئوپلتیک جدیدی در حال شکل گرفتن است که در فضای هویتی انقلاب اسلامی عمل خواهد کرد بنابراین طبیعی بود که این موضوع کابوس های ناامنی، مرگ و از بین بردن بقای رژیم صهیونیستی را می توانست نوید دهد.

وی اضافه کرد: به همین علت امریکایی ها برای معکوس سازی روند بیداری اسلامی که شکل گرفته بود و از بین بردن حلقه محوری جبهه مقاومت اسلامی از سوی دیگر و برای حذف نفوذ جمهوری اسلامی ایران و پیشگیری از توسعه این نفوذ، فضای امنیت داخلی سوریه را تحت تأثیر قرار دادند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: راهبردهای قدرت ها و گروه های تکفیری که از القاعده در سرزمین سوریه متولد شده بودند با یکدیگر پیوند خورد و داعش به وجود آمد.

سردار سلامی افزود: آنها از احساسات به وجود آمده در دنیای اسلام که تحت تأثیر بیداری اسلامی قرار داشتند بهره بردند و سیاست ها و راهبردهای آنها باهم یکی شد.
وی اضافه کرد: هرچند که آرمان گروه های تکفیری متفاوت از امریکایی ها بود اما سعودی ها توانستند بین اهداف سیاسی امریکا و آرمان های اعتقادی و سیاسی گروه های تکفیری رابطه ای را برقرار کنند و نقطه آغاز شورش های مسلحانه ای در سوریه از سال ۲۰۱۱ شکل گرفت.

سردار سلامی در ادامه با تشریح حمایت و پشتیبانی مالی برخی از کشورهای منطقه و تجهیز گروه های تکفیری با انواع سلاح ها و توسعه درگیری ها در سوریه افزود: ائتلاف قدرتمند و جدی شکل گرفت و آنها تصور می کردند در مدت یک سال می توانند نظام سیاسی سوریه را سرنگون کنند و آن را از محور مقاومت خارج کنند و آن را در آستانه فروپاشی قرار دادند.

وی اضافه کرد: اما درک عمیق رهبر معظم انقلاب اسلامی و حرکت شتابدار فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توانست تکیه گاه معنوی برای نظام سوریه ایجاد کند و اعتماد به نفس را به آنها برگرداند و روند ثبات نظام سیاسی آغاز و انجام شد.

سردار سلامی گفت: منطق جمهوری اسلامی ایران این بود که تغییر سیاسی و کشوری باید بدست مردم و در یک فرایند دموکراتیک انجام شود و تسلیح گروه های مسلح و ایجاد جنگ داخلی در یک کشور راه حلی برای تغییر یک نظام سیاسی نیست.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: آنها می خواستند سوریه نقطه آغاز بازگشت امریکا به تحولات سیاسی در جهان اسلام و غرب آسیا و خاورمیانه باشد و با این منطق نظام سوریه را تهدید می کردند و همه زمینه ها را فراهم می کردند تا نظام سوریه را از تعادل خارج کنند.

سردار سلامی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران عمق این راهبرد خطرناک آنها را تشخیص داد.

وی گسترش درگیری ها از سوریه به عراق و تصرف بخش های وسیعی از این کشور را در راستای همین راهبردها دانست و گفت: امریکایی ها به سرعت اجازه انتشار این گروه ها را از عراق به سوریه دادند و با حمایت امریکایی ها جغرافیای وسیع بدون مرزی توسط تکفیری ها در بخش های مهمی از عراق و سوریه شکل گرفت.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بر اساس اطلاعات ما سرویس های اطلاعاتی امریکا، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی و بخش دیگر از کشورهای منطقه دهها جلسه تشکیل دادند که چگونه جریانی را تولید کنند تا بتوانند به عنوان پیاده نظام آنها بر روی زمین حاکمیت سوریه را ساقط کند.

سردار سلامی افزود: از تحلیل رفتارها و پیوند خوردن این راهبردها در سرزمینی مانند عراق که تحت سیطره امنیتی، اطلاعاتی و نظامی امریکاست متوجه می شویم که امریکایی ها از تحرکات گروه های تکفیری آگاه بودند.

وی اضافه کرد: گزارشاتی داریم که در فاصله سال های ۲۰۱۳- ۲۰۱۴ صدها سورتی پرواز هواپیماهای باری امریکا مهمات و سلاح برای تکفیری ها در کشورهای همسایه سوریه پیاده می کرد و اینها توسط کامیون هایی منتقل می شد.

سردار سلامی با اشاره به کدهای مختلف، دلایل و نشانه های همکاری و حمایت امریکایی ها از گروه های تکفیری گفت: هدف اصلی امریکایی ها؛ ترویج تفرقه میان جهان اسلام و انحراف افکار جهان اسلام از رژیم صهیونیستی و جلوگیری از نفوذ و قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: همه آنچه که به عنوان تفرقه های خونین در جهان اسلام می بینیم چه در لبنان، سوریه و چه در بحرین، عراق و یمن ، نتیجه خوی ددمنشانه، غیرانسانی و شرارت های شیطانی رژیمی است که می خواهد با پول نفت و دلار و تکیه بر قدرت سیاسی و نظامی امریکا صاحب اعتباری در جهان اسلام شود.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه خطر داعش بسیار جدی بود، گفت: اگر دومینوی پیروزی های داعش و سقوط شهرها ادامه می یافت تقریباً فاجعه عظیم انسانی نه فقط در عراق و سوریه بلکه در بخش های مهمی از جهان اسلام و فراتر از آن اتفاق می افتاد.

سردار سلامی افزود: داعشی ها با ارعاب و بی رحمی و ایجاد وحشت به قابلیت فتح بدون جنگ رسیدند به گونه ای که پیش از رسیدن آن ها، شهر سقوط می کرد.

وی اضافه کرد: شکل گیری نیروهای مردمی حشد الشعبی و بازیابی اعتماد به نفس ارتش عراق توانست آنها را متوقف کند.

سردار سلامی گفت: اگر جمهوری اسلامی به این نتیجه نمی رسید که این پدیده باید در نقطه ظهور، مهار و متوقف شود، آثار این دومینوی وحشتناک پیروزی های داعش می توانست اکثر کشورهای اسلامی و حتی اروپا و دیگران را تحت تأثیر خودش قرار دهد.

وی افزود: زبانه های ضعیفی از داعش تا حدود ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتری مرزهای کشورمان هم آمدند اما زمانی که احساس کردند ما برای نابودی آنها مهیا می شویم به سرعت آن مناطق را ترک کردند و نتوانستند در کنار مرزهای ما پایگاه های مستحکم و تهدید قابل توجهی را ایجاد کنند.

سردار سلامی اضافه کرد: اگر آنها موفق می شدند بغداد را ساقط کنند و به شهرهای مذهبی عراق هجوم بیاورند و ایجاد ارعاب کنند با توجه به افزایش اعتماد به نفس آنها ممکن بود کشورهای زیادی ازجمله ما درگیر این موضوع شویم.

وی ادامه داد: بنابراین جمهوری اسلامی، بسیار زیبا، نقطه و زمان را تشخیص داد و به موقع و مؤثر عمل کرد.

سردار سلامی با بیان اینکه همواره رهبران بزرگ هستند که تاریخ را می سازند و موقعیت ها را ایجاد و پیروزی ها را خلق می کنند و کشورهای خود را نجات می دهند، گفت: در ایران الحمدلله این استعداد، ظرفیت، حکمت الهی، استعداد و شعور باطنی که قادر است ژرفای عمل و جهات اصلی حرکت دشمن را تشخیص دهد و از روی مدل رفتار، نیات او را بخواند نزد مقام معظم رهبری وجود دارد و ایشان بسیار عمیق و ژرف این ماجرا را تشخیص دادند و به سرعت لوازم لازم برای معکوس کردن روند توسعه قدرت گروه های تکفیری شکل گرفت و این روند در نقطه ظهورش مهار شد و سپس به تدریج و گام به گام اتحادی نیرومند اعتقادی قومی در جهان اسلام علیه آنها شکل گرفت که توانست به سرعت بر این ماجرا غلبه و روند را معکوس کند.

سردار سلامی گفت: اگر تا امروز برد موشک هایمان را تا دو هزار کیلومتر حفظ کرده ایم و بالاتر از آن نرفته ایم نه به دلیل محدودیت های تکنولوژی است، ابدا، از نظر فناوری و تکنولوژی ما هیچ محدودیتی در افزایش برد موشک هایمان نداریم.

وی تاکید کرد: ما به سادگی می توانیم با تغییر بالستیک داخلی موتور با اضافه کردن استیج ها و چند مرحله ای کردن موشک ها با کاهش جرم و وزن کلاهک با تغییر در ISP و با روش های متنوع دیگری برد موشک ها را افزایش دهیم.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با طرح این سوال که چرا تاکنون این کار را نکرده ایم گفت: عمل ما تابع یک ضابطه راهبردی است و یک منطق راهبردی بر برد سلاح هایمان حاکم است. تا آن دامنه ای که احساس کنیم از آن دامنه تهدید می شویم تا آن دامنه برد موشک هایمان را افزایش می دهیم خارج از آنجا اگر تهدیدی وجود نداشته باشد برد موشک هایمان را افزایش نمی دهیم.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: بنابراین اروپایی ها بدانند اگر بخواهند وارد حریم موشک های ما شوند ممکن است این محدودیت ها را کنار بگذاریم لذا سر به سر ما نگذارند و قدرت دفاعی ما را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: برای آنکه احساس می کردیم اروپا تهدید ما نیست برد موشک هایمان را تا اروپا طراحی نکرده ایم با اینکه می توانیم، پس مراعات کنند، ما رعایت می کنیم آنها هم رعایت کنند اگر رعایت نکنند ما هم تغییر می دهیم. اگر شرایط تغییر کند طبیعی است که سیستم های سلاح ما هم تغییر خواهد کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر