۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۳۱۰۴۵
امروزه فضای مجازی نقش پررنگی بر زندگی مردم دارد و به جزء جدایی ناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است.
به گزارش پایدای ملی، در قرن بیست ویکم که بانام هزاره فناوری اطلاعات شناخته می شود وسایل ارتباط جمعی نقش مهمی در زندگی بشر دارند.طی دهه های گذشته ابزارهای ارتباطی گوناگون توانسته اند جایگاه خود را در بدنه زندگی فردی و اجتماعی ما باز کنند.خانواده معاصر خانواده رسانه ای است،خانواده ای که رسانه عضوی از آن است.

امروزه در لحظه هایی که با دیگران هستیم و آنگاه که در خلوت بسر می بریم ابزارهای ارتباط جمعی همچون یار جدانشدنی جایگاه خود را در کنارمان تثبیت نموده اند،اینترنت یکی از تأثیر گذارترین وسایل ارتباط جمعی است که به یکی از محبوب ترین ابزارهای ارتباطی بدل گشته است.

در جامعه جدید که تعاملات اجتماعی درآن روبه کاهش است شبکه های اجتماعی تحت عنوان یک تعامل اجتماعی مجازی و فراگیر در سطح جهانی جایگزینی برای تعاملات ازدست رفته انسانی شده اند.

شبکه های اجتماعی تهدید یا فرصت؟/ردپای پررنگ فضای مجازی بر زندگی مردم

به یقین شما چه بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی استفاده کنید ویا یک کاربر ساده باشید با استفاده محدود،سوالاتی در خصوص مزایا ومعایب شبکه های اجتماعی خواهید داشت.آیا این شبکه ها بهره وری انسانها را بالاتر می برد و یا فقط وقت گران بهای او را هدر می دهد؟ این شبکه ها چه میزان امن هستند؟ آیا فضای مجازی آنگونه که از نامش بر می‌آید فقط مختص فضای مجازی است یا بر زندگی حقیقی افراد نیز تأثیر می گذارد؟بهتر است پیش از آنکه بر روی این شبکه ها چه از لحاظ مالی وچه از لحاظ زمانی سرمایه گذاری کنیم از مزایا و معایب آنها آگاه شویم.

رد و بدل کردن اخبار واطلاعات با سرعت بالا،ارتباط جهانی،به اشتراک گذاشتن مطالب و اطلاعات،تبلیغات رایگان و ازبین بردن بعد مکانی و زمانی از جمله مزیت های شبکه های اجتماعی است.

حال این سوال پیش می‌آید که شبکه های اجتماعی درکنار مزایایی که دارند چه معایبی می توانند داشته باشند؟

مزاحمت های سایبری،جعل هویت وکلاهبرداری،اتلاف زمان،نقض امنیت وبه خطر افتادن حریم شخصی،آسیب های روانی و رفتاری از جمله اضطراب،افسردگی و ازهمه مهمتر فروپاشی نظام خانواده و ازبین رفتن صمیمیت بین اعضای خانه از جمله معایب شبکه های اجتماعی است.

شبکه های اجتماعی تهدید یا فرصت؟/ردپای پررنگ فضای مجازی بر زندگی مردم

آیا شبکه های اجتماعی روی هم رفته برای جامعه مفید هستند یا مضر؟

درجمع بندی خوبی ها وبدی های شبکه های اجتماعی باید بگوئیم بهتر است ازآنها با احتیاط و داشتن اطلاعات کافی استفاده کرد.شبکه های اجتماعی همانند هر وسیله ارتباطی مزایا و معایبی دارند که درصورت استفاده درست از آنها امکان رشد و ارتقاء سطح علم در جامعه فراهم می شود و در صورت استفاده نادرست از آنها نتایج غیر قابل جبرانی دامنگیر جامعه خواهد بود.

سرهنگ حسن کوره بلاغی رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی  با اشاره به کشف 94درصدی جرائم سایبری اظهار داشت:با تلاش همکاران پلیس فتای استان 94درصد جرائم سایبری در 7ماهه سال جاری کشف وتعداد 501نفر دراین حوزه شناسایی،دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

شبکه های اجتماعی تهدید یا فرصت؟/ردپای پررنگ فضای مجازی بر زندگی مردم

وی ضمن تفکیک حوزه جرائم سایبری گفت:55درصد از جرائم سایبری استان مربوط به هتک حیثیت ونشر اکاذیب بوده و 28درصد آن مربوط به جرائم مالی و اقتصادی و11درصد جرائم اجتماعی  است.

سرهنگ کوره بلاغی ضمن بیان اینکه 81درصد مجرمان سایبری مرد و 19درصد آنان زن هستند،گفت:کارشناسان پلیس فتای استان با اشرافیت کامل و رصد فضای مجازی آماده مقابله با مجرمان فضای مجازی هستند.

وی در زمینه استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی اظهار داشت:توصیه پلیس فتا به کاربران شبکه های اجتماعی این است که بنا به ضرورت دراین شبکه ها حضور داشته باشند.

سرهنگ کوره بلاغی گفت:بارگذاری واشتراک گذاری عکس و اطلاعات شخصی علی الخصوص برای بانوان تهدیدی جدی از جانب کلاهبرداران محسوب شده و مورد سوء استفاده آنان قرار می گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر