۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۳۱۰۰۶
جنگ‌های آینده چگونه هستند؟
ماهیت جنگ‌ها در آینده بسیار متفاوت از امروز خواهد بود و احتمالا قدرت تخریب سلاح‌ها و توسعه حجم آسیب آنها تا حدودی اکوسیستم زمین را با خطر روبرو می‌کند . از سوی دیگر با نفوذ تسلیحات به زندگی خصوصی مردم آرامش روانی بشر با چالش جدی روبرو خواهد شد.
به گزارش پایداری ملی، چند سال پیش آزمایشگاه نیروی هوایی آمریکا از تحقیق بر روی ساخت یک میکرو روبات خبر داد که قرار است در ماموریت‌های مختلف جاسومی و اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرد. این روبات‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از حشرات و پرندگان که معمولا افراد با آنها سرو کار دارند، قابل تشخیص نباشند.

این ربات‌های شبه حشرات در ماموریت‌های مختلف جمع‌آوری اطلاعات، نصب انواع ردیاب بر روی افراد و ترور مورد استفاده قرار می‌گیرند. سنجاقک اولین نمونه از این ربات‌هاست که با اندازه بسیار کوچک خود قادر است تمام ماموریت‌های ذکر شده را بخوبی انجام دهد.


ربات‌ها سرنوشت جنگ‌ها را مشخص خواهند کرد؟! / طرح‌های نوظهور نظامی و جنگ تکنولوژیک + تصاویر



ربات‌ها سرنوشت جنگ‌ها را مشخص خواهند کرد؟! / طرح‌های نوظهور نظامی و جنگ تکنولوژیک + تصاویر

چند روز پیش یکی از مراکز نظامی آمریکا گزارشی را منتشر کرد که بر طبق آن آینده نبردهای هوایی را کاملا متفاوت از شرایط امروز توصیف می‌کرد. در بخشی از این گزارش آمده است در دهه گذشته مقامات آمریکایی تصور می‌کردند این کشور تنها دارنده هواپیماهای بدون سرنشین با قابلیت حمل موشک در جهان است اما بزودی مشخص شد که علاوه بر آمریکا؛ انگلستان، اسرائیل، چین، روسیه و ایران نیز به پیشرفت‌هایی در زمینه توسعه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین دست یافته‌اند و بزودی این رقم به 23 کشور خواهد رسید.

ربات‌ها سرنوشت جنگ‌ها را مشخص خواهند کرد؟! / طرح‌های نوظهور نظامی و جنگ تکنولوژیک + تصاویر

از سوی دیگر فروش این فناوری‌ها توسط کشورهایی مانند چین و آمریکا باعث می‌شود تا حدود زیادی امنیت بین‌المللی با تهدید مواجه شود چرا که تمام قابلیت‌های جت‌های جنگی در این هواپیماهای بدون سرنشین موجود است. آمریکا در سال گذشته مبلغی بالغ بر 2.5 میلیارد دلار بر روی توسعه هواپیماهای بدون سرنشین خود هزینه کرده است و احتمالا میدان آینده رقابت کشورها در توسعه ربات‎‌های پرنده است.

پیشرفت همه جانبه تکنولوژی‌های نظامی و افزایش قدرت تخریب موشک‌ها و مهمات سنگین آینده بسیار وحشتناکی را برای جنگ‌ها پیش‌بینی می‌کند تا جایی که نه‌تنها ابزارهای غول‌آسا به کمک قتل‌عام بشر می‌آیند تکنولوژی‌های الکترونیکی، نانوذرات و هسته‌ای محیط بسیار ویژه‌ای را در رقابت تسلیحاتی بین‌المللی ترسیم می‌کند.

تصور کنید که سلاحی مانند سنجاقک طراحی شده توسط آزمایشگاه نیروی هوایی آمریکا به صورت انبوه در جنگ‌ها بکار گیری شود احتمالا محیطی بسیار ترسناک‌تر از فیلم پرندگان هیچکاک برای ناحیه مورد تهاجم قرارگرفته متصور است. هرچند سیستم‌های پدافندی همپای رشد کیفی و کمی تسلیحات نظامی در حال پیشرفت هستند اما محیط زندگی بشر را بسیار محدود و امنیتی می‌کنند.

خارج از موضوع گسترش سلاح‌های کوچک و بزرگ نظامی، تولید انواع تسلیحات بیولوژیک نیز رشد چشمگیری داشته است. با در نظر گرفتن پنج بعد تسلیحات بزرگ نظامی چون موشک‌های قاره پیما و هواپیماهای نظامی تسلیحات کوچک چون ابزرهای جاسوسی و ردیابی و تسلیحات کوچک ترورو وتخریب، سلاح‌های بیولوژیک شامل انواع باکتری‌های خطرناک پرورش یافته توسط شرکت‌های نظامی، تسلیحات هسته‌ای و قدرت تخریب مواد منفجره ماهین جنگ‌ها را در آینده کاملا تغییر خواهد داد.

جنگ بیولوژیک

چندی پیش یک مرکز بهداشتی غربی در حین تحقیقاتی درخصوص روند بیماری‌های ویروسی در ده سال گذشته به مدارکی دست یافت که تا حدودی نشان می‌داد گسترش بسیاری از ویروس‌ها عمدی و بدست شرکت‌های خاص صورت می‌گیرد و دو منفعت عمده را برای آنها در پی دارد اولا شرکت‌های داروسازی بعد از شیوع بیماری‌ها با فروش واکسن به کشورهای دیگر حجم زیادی سرمایه بدست می‌آورند ثانیا تحقیقات خود را به‌منظور توسعه جنگ‌های بیولوژیک تکمیل می‌کنند.

ربات‌ها سرنوشت جنگ‌ها را مشخص خواهند کرد؟! / طرح‌های نوظهور نظامی و جنگ تکنولوژیک + تصاویر
برخی روش‌های استفاده از سلاح‌های بیولوژیک 


آمریکا از سال 1943 اقدام به توسعه زرادخانه سلاح‌های بیولوژیک خود کرد و تاکنون هیچ اطلاع خاصی از این زرادخانه‌ها در دست نیست. برخی از سلاح‌های بیولوژیکی که تاکنون آمریکایی از آن بهره برده‌اند باکتری‌هی بیماری سیاه زخم، تب خرگوش، تب مالت، تب کیو بیماری بوتولیسم است. تزریق باکتری‌های خاص به حشرات و هدایت آنها به سمت اهداف یکی از روش‌های جنگ‌های بیولوژیک است. ارتش آمریکا در خلال جنگ سرد برنامه‌ای برای ساخت تجهیزاتی مرتبط با جنگ حشره‌ای تدارک دیده بود که به این کشور اجازه می‌داد ماهانه بیش از 100 میلیون پشه را به تب زرد آلوده کرده و از آنها در نبردهای زیستی استفاده کند.

علاوه بر این مقامات کشورهای چین و کره شمالی اتهاماتی را مطرح کردند که آمریکا در خلال جنگ کره در سال 1950 از جنگ حشره‌ای استفاده کرده است. آمریکا این ادعاها را رد کرد اما در سال 1998 دو محقق به نام‌های استفن اندیکات و ادوارد هگرمن در کتابشان به نام «آمریکا و جنگ زیستی» نوشتند ادعاهای مطرح شده صحیح بوده‌اند.


"هارپ" سلاح مخفی و مخوف


"هارپ" به صورت يك فرستنده امواج الكترومغناطيسي عمل مي‌كند كه هدف آن تاثير گذاري بر آسمان و الكترون هاي آزاد لايه يونوسفر است. اين سيستم، الكترون‌هاي اين لايه را در ارتفاع تقريبا 275 كيلومتري به جنبش وامي‌دارد. در حالت عادي اين لايه داراي دمايي معادل 1400 درجه سانتيگراد است كه در اثر اين تحريك انرژي فراواني در آن به وجود آمده و در نتيجه دما تا 20درصد افزايش مي‌يابد و اين ناحيه به حالت انبساطي در مي‌آيد.

ربات‌ها سرنوشت جنگ‌ها را مشخص خواهند کرد؟! / طرح‌های نوظهور نظامی و جنگ تکنولوژیک + تصاویر
سیستم انتقال امواج الکترومغناطیس به داخل جو


ربات‌ها سرنوشت جنگ‌ها را مشخص خواهند کرد؟! / طرح‌های نوظهور نظامی و جنگ تکنولوژیک + تصاویر
روش هدف قرار دادن ادوات نظامی دشمن توسط سیستم هارپ

هارپ با استفاده از ایجاد طول موج‌های کوتاه در سطح و عمق زمین قادر است تا براي شناسايي پايگاه هاي مخفي اعماق زمين را جستجو كند، تمامي ارتباطات رادیویی و موجي را متوقف سازد، بر رفتارها و حالت رواني انسان‌ها تأثير بگذارد، جريانات جوي را تغيير دهد، با متمركز ساختن امواج بر روي اهداف هوايي مانند هواپيماها و دسته‌هاي بزرگ پرندگان آن‌ها در آسمان بسوزاند و برشته کند، لرزش‌هاي شديدي در لايه‌هاي مختلف كره زمين ايجاد كرده و زلزله توليد كند و يا انفجارهايي به قدرت بمب‌هاي هسته‌اي ايجاد كند.

زمستان هسته‌ای

تصور یک جنگ هسته‌ای همیشه برای مردم جهان رعب‌آور بوده است و احتمالا تلفات یک چنین جنگی ظرف مدت کوتاهی بسیار بیشتر از مجموع کشته‌های جنگ اول و دوم جهانی است. اما آنچه که بیش از عواقب لحظه‌ای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای آینده بشر را تهدید می‌کند مفهومی به نام زمستان هسته‌ای است. دانشمندان معتقدند استفاده از سلاح هسته‌ای در حجم انبوه می‌تواند با ایجاد حجم بسیار گسترده‌ای از دود و ورود آن به لایه‌های بالاتر جو تا مدت‌ها نور خورشید را به داخل فضا بازتاب کند و این موضوع اکوسیستم زمین را با خطر نابودی روبرو می‌کند. بعد از طرح این نظریه ابرقدرت‌ها سناریوی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ضعیف شده را در دستور کار قرار دادند اما ترس از حریف هرگز مانع کاهش چند هزار عددی کلاهک‌های هسته‌ای در جهان نشد. 

ربات‌ها سرنوشت جنگ‌ها را مشخص خواهند کرد؟! / طرح‌های نوظهور نظامی و جنگ تکنولوژیک + تصاویر

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر