۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۳
کد خبر: ۳۰۸۴۵
سردار دکتر غلامرضا جلالی در شبکه افق مطرح کرد؛
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در رابطه با مصون سازی اقتصاد کشور گفت:" مصون سازی اقتصاد کشور عبارت است از مصون سازی کشور از وابستگی به دلار. آمریکایی ها با استفاده از این فرصت تمرکز عمیقی بر روی جابه جایی دلار از طریق Swift و بانک مرکزی آمریکا ایجاد کرده اند و از این راه ها کلیه مبادلات دلاری ما را کنترل می کنند.

به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا  جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل با حضور در برنامه چوب خط شبکه افق، وضعیت امنیت اقتصادی کشور را تشریح کرد و گفت: " یکی از تهدیدات اقتصادی کشور، تهدید نظامی است. برای مثال زمانی که رژیم اشغالگر قدس ما را به حمله تهدید می کرد، در واقع تهدید اصلی احساس ناامنی در بازار و بدنه اقتصاد و ایجاد تحولاتی در رابطه با موضع گیری های کشورها نسبت به ما بود که همین امر امنیت اقتصادی را تا حدی تحت تاثیر قرار می داد. 

وی در ادامه گفت: " خوشبختانه ما در حوزه نظامی توانسته ایم در صحنه های اصلی جنگ با دشمنان خود به یک بازدارندگی تعریف شده برسیم. برای مثال در حوزه خلیج فارس ما به یک بازدارندگی قطعی رسیده ایم به طوری که دشمنان ما احساس می کنند در صورتی که با ما در رابطه با خلیج فارس درگیر شوند، هزینه های آن ها بسیار بیشتر از نتایجی است که به دست می آورند. ما تاکنون این بازدارندگی را در قالب رزمایش ها و مانورها نشان داده ایم و آن ها کاملا این زبان دیپلماسی را درک کرده اند."

تاثیر تهدیدات زمینی بر امنیت اقتصادی کشور

سردار جلالی با اشاره به وضعیت تهدیدات زمینی کشور گفت: " با توجه به اینکه سازمان پدافندغیرعامل تاکنون استحکامات بسیار زیادی در این حوزه ایجاد کرده است، تهدیدات زمینی در سطح کشور تقریبا منتفی شده است." وی در ادامه افزود: "امروز ما چیزی حدود 10 الی 15 برابر دفاع مقدس استحکامات ساخته ایم؛ همچنین ساختار تجهیزات نیروهای زمینی و ارتش تحول جدی پیدا کرده و خود را در برابر تهدیدات آماده کرده اند. در پدافند هوایی نیز با استفاده از نیروی هوایی و تشکیل قرارگاه پدافند هوایی یک نیروی پدافند هوایی سازمان دهی کرده ایم که در کنار آن یک نیروی موشکی که ثمره و یادگار شهید حسن طهرانی مقدم بود؛ تولید شده است که نهایتا تمام این ها توانسته یک بازدارندگی در حوزه نظامی ایجاد کند.

اف ای تی اف(FATF)و کاتسا تکه های یک پازل برای جنگ مالی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل به نوع دیگری از تهدیدات اقتصادی اشاره کرد و اذعان کرد: " تحریم ها و یا آنچه را که آمریکایی ها به آن تبدیل به سلاح کردن نظام بانکی (Weaponazing financial system) می گویند، به معنای تبدیل ساختارهای بانکی و پولی به اسلحه است که اصطلاحا به آن Financial warfare می گویند. به این معنا که پول، بانک، ارز و دلار خود یک مدل جنگی است و لذا قوانین و مقررات، ضوابط و تحریم ها کاملا هوشمندانه و متکی بر این نوع جنگ است." سردار جلالی با اشاره به بحث( اف ای تی اف)(FATF)گفت: " زمانی که FATF در کشور مطرح شد، عده ای به آن با دید مثبت نگاه می کردند و عده ای با دید منفی. نگاه مثبت و سهل انگارانه بر این نظر بود که FATF یک نوع مقررات عادی است که پیروی از آن مشکلی نداشته و تا حدی هم می تواند به حل مشکلات داخلی کمک کند ولی نگاه منفی اعتقاد داشت که FATFنوعی جنگ مالی است که وظیفه آن رصد و پایش سیستم کشور است. امروز با وجود تحریم کاتسا ما می بینیم که FATF و کاتسا هردو تکه های یک پازل هستند که هدف آن حمله و تهدید اقتصادی است. FATF یعنی کنترل ترنزاکشن های داخلی کشور- بنابراین این پازل همان جنگ مالی است." وی در ادامه افزود: " تعیین مصادیق تروریسم باید بر اساس قانون اساسی باشد و تعیین مصادیق بر عهده شورای امنیت ملی کشور است ولی زمانی که FATF تاکید بر حذف بندهای مربوطه داشت، ما این کار را نکردیم و به هیچ عنوان زیر بار FATF نرفتیم.

ماهیت کاتسا چیست و چگونه می تواند مخرب باشد؟

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در رابطه رویکردهای موجود در رابطه با کاتسا گفت:" در واقع دو نگاه در کاتسا وجود دارد. عده ای بر این اعتقادند که چیز زیادی به تحریم ها اضافه نشده است و تحریم ها همان تحریم های قبلی است. ولی زمانیکه در آن دقیق می شویم متوجه می شویم که کاتسا مادر همه تحریم هاست چون به صورت سیاهچالی می چرخد و رفته رفته دامنه آن را وسیع تر می کند." به گفته سردار جلالی در صورتی که همکاری با سپاه پاسداران موجب تحریم شود، امروز تعداد شرکت ها و موسساتی که با سپاه پاسداران همکاری می کنند بسیار زیاد است. بنابراین شرکت های وابسته به سپاه پاسداران ، شرکت هایی که با شرکت های وابسته به سپاه کار می کنند، شرکت های آب گاز برق و ..... همگی مشمول تحریم خواهند شد.

سردار جلالی در ادامه افزود: " یکی از ویژگی های کاتسا این است که کاری به دولت ندارد بلکه شرکت ها و افراد را تحریم می کند. رسیدن به یک شناخت و تعریف واحد در مورد کاتسا در داخل کشور بسیار حائز اهمیت است. لذا کلیه بخش های سیاسی، اقتصادی و ارتباطی و همچنین بخش دفاعی باید به یک تعریف واحد برسند. اگر ما بتوانیم به یک تعریف واحد برسیم، کاتسا نمی تواند اقتصاد ما را تحریم کند. "

سردار جلالی در مورد مقابله با تهدیدات ناشی از کاتسا گفت: " ما می توانیم با افزایش هزینه های آمریکا، مانع اعمال تحریم ها در کشور شویم."

رویکرد آمریکایی ها در مورد برجام و پاسخ ایران به آن

به گفته رئیس سازمان پدافند غیر عامل، آمریکایی ها در رابطه با برجام دو رویکرد دارند: یک رویکرد ظاهری و یک رویکرد باطنی.

سردار جلالی با تشریح چگونگی این دو رویکرد گفت: " در موضع ظاهری آمریکایی ها مخالف برجام هستند ولی در موضع باطنی برجام یک تعهد دو طرفه است. آمریکایی ها می خواهند که ما بر سر تعهدات خود مثل امکان کنترل و ایجاد محدودیت های هسته ای و نظارت آزادانه بر امور هسته ای کشور باشیم ولی در مقابل از زیر بار تعهدات خود طفره می روند. در این صورت باید طرحی در شورای امنیت ملی و یا مجلس تهیه شود تا اگر آن ها پلکانی عمل کردند، با آن ها مقابله کنیم. ما باید به کوچکترین تحریم های آن ها پاسخ دهیم و در مقابل ما هم تعهدات خود را تمام و کمال انجام ندهیم. "

به گفته سردار جلالی تحریم ها به ظاهر برداشته شده اند و هنوز به نوعی در بطن ماجرا وجود دارند. لذا اولین پاسخ ما، یک پاسخ سیاسی است و به گفته فرمایش های مقام معظم رهبری ما تسلیم نشده و راه مقاومت را برمی گزینیم.

سردار جلالی در رابطه با چگونگی مقاومت در برابر تحریم ها گفت: "یکی از مقاومت هایی که ما می توانیم پیش بگیریم مقاومت اقتصادی است که در آن دو راهکار وجود دارد: 1. مقابله با تهدید 2. مصون سازی اقتصاد کشور."

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در رابطه با مصون سازی اقتصاد کشور گفت:" مصون سازی اقتصاد کشور عبارت است از مصون سازی کشور از وابستگی به دلار. آمریکایی ها با استفاده از این فرصت تمرکز عمیقی بر روی جابه جایی دلار از طریق Swift و بانک مرکزی آمریکا ایجاد کرده اند و از این راه ها کلیه مبادلات دلاری ما را کنترل می کنند. لذا ما می توانیم با کنار گذاشتن دلار سطح معاملات خود را با 7 کشوری که بیشترین معاملات را با آن ها داریم، افزایش دهیم و با ارز کشور خودمان تبادلات را انجام دهیم. این کار می تواند حدود 70 درصد از مصرف دلاری ما را پوشش دهد. یکی از دلایلی که تحریم ها روی کشور چین تاثیر گذار نبوده است، این است که چین بخش اعظمی از مبادلات خود را غیر دلاری کرده است."سردار جلالی در ادامه گفت: " ما باید نظام بانکی خود را در داخل کشور سامان دهی کنیم و تلاش کنیم که آثار و تهدیدات بیرونی بر روی آن کم شود. امروزه ما در نظام بانکی دارای مشکلاتی هستیم که از جمله آن می توان به مشخص نبودن نقش بانک ها اشاره کرد."

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم دولت و هم مردم در رابطه با مقامت در برابر تحریم ها نقش اساسی دارند. وی در این مورد گفت: " نقش مردم در این دفاع باید مشخص شود. اگر نقش مردم تعریف نشود، مردم نقش مقاومتی و یا مزاحمتی دارند ولی اگر برای آن ها نقش تعیین کنیم مردم به مشارکت کننده تبدیل می شوند. همچنین الگوی مصرف و سبک زندگی باید برای مردم حل و فصل شود که رسانه این باره نقش پررنگی ایفا می کند." سردار جلالی نیز از مردم خواست تا با قناعت و عدم اسراف همچون دوران دفاع مقدس در این مقاومت اقتصادی سیهم باشند.

در پایان، رئیس سازمان پدافند غیرعامل خواست که دولت در این باره اقدامات جدی در رابطه با تولید داخل و تحریم های خارجی انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر