۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۳۰۶۹۲
مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت:
سومین نشست مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام مهندسی با حضور استان‌های منطقه 2 کشور به میزبانی راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیر عامل در یاسوج برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: مقررات ملی ساختمان در ۵۵ درصد ساخت و سازهای کشور رعایت می‌شود.

سومین نشست مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام مهندسی با حضور استان‌های منطقه 2 کشور به میزبانی راه و شهرسازی کهگیلویه وبویراحمد به مناسبت نکوداشت هفته پدافند غیر عامل در یاسوج برگزار شد.

حامد مانی فر مدیر کل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در این نشست اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست‌ها تعریف یک دستور کار هماهنگ برای یک فعالیت مشترک در بین استان‌ها در راستای یک زبان مشترک است.

وی با بیان اینکه برگزاری این همایش‌ها خروجی و مصوبات مهمی دارد، افزود: با برگزاری این برنامه‌ها استان‌ها ازنزدیک از برنامه‌ها و تجربیات همدیگر در راستای اهداف خود در زمینه ساخت و سازهای استفاد می‌کنند.

مانی فر ابراز کرد: مقرارت ملی ساختمان دارای 22 مبحث است و براساس قانون اجرای تمام این مباحث در ساخت و ساز کلیه ساختمان‌ها  الزامی است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه در کشور به برخی از موارد از جمله حریق ، صوت ،نگهداری و ایمنی ساختمان توجه خاصی نمی‌شود، گفت: بطور میانگین میزان رعایت مقررات ملی در سطح کشور 55 درصد در کلیه مباحث در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مباحث مقررات ملی  به عنوان یک مطالبه عمومی است، تصریح کرد: مردم باید ایمنی ساختمان‌ها را از دست اندر کاران مطالبه کنند.

مانی فر گفت: در حال حاضر برای برآورد اجرای مقررات ملی ساختمان سامانه‌هایی با داشتن نرم افزارهای خاص و سنجش رعایت مقررات ساختمان‌ها در12 منطقه استان طراحی شده و پس از دوره سه ماه و رفع اشکالات احتمالی آن این طرح در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های ماده 100 حق ندارند برای ساختمان‌های فاقد ایمنی رای ابقا بدهند، افزود: این کمیسیون‌ها باید به رای و نظر سازمان‌های متولی در حوزه مقررات ساختمان توجه کنند و اگر اداره های مسکن شهرسازی و سازمانهای فنی نسبت به رعایت ساختمان مقررات ایرادی داشتند کمیسیون‌های ماده 100 باید پس از رفع اشکال برای این نوع ساختمان‌ها برگ گواهی ایمنی صادر کنند.

این مسئول بر ضرورت نظارت بیشتر مهندسان ناظر برساختمان‌ها تامید کرد و گفت : نظارت مستمر ناظران مهم‌ترین راهکار ساخت مسکن ایمن و رعایت مقررات ملی مسکن در ابعاد مختلف است.

مانی فر با اشاره به لزوم مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها، عنوان کرد: پس از تصویب قانون اصلاح مصرف انرژی در مجلس شورای اسلامی براساس ماده 18 این قانون آیین نامه آن تدوین و در هیئت دولت به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری این نشست با حضور استان‌های اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال بختیاری به میزبانی یاسوج، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مشترک و تبادل نظر فعالان این بخش موجب بهتر نمودن اصول ساخت وساز و اعمال مقرات ملی ساختمان در این استان‌ها می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر