۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۳۰۶۸۷
سردار دکتر جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور:
سردار جلالی با اشاره به افق پیش روی قرارگاه پدافند شیمیایی اظهار کرد: سند راهبردی پدافند شیمیایی کشور تهیه شده که طبق آن شناسایی و چشم انداز الویت ها و راهبردها مشخص میشود.
به گزارش پایداری ملی؛ رزمایش پدافند شیمیایی در مجتمع شهیدمیثمی و به درخواست سازمان پدافند غیرعامل برگزار شد.

سردار دکتر جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سخنان خود پیش از انجام رزمایش گفت: در هشتم آبان سال 1382 دستور تشکیل سازمان پدافند غیرعامل با توجه به اهمیت و ضرورت ایجاد آن صادر و در تقویم رسمی کشور این روز به نام پدافند غیرعامل ثبت شد. این سازمان تلاش میکند  فرهنگسازی، آموزش ، ایجاد و ارزیابی آمادگی برای پاسخ به تهدیدات در همه حوزه ها شکل بگیرد. سال 1389 سیاست های کلی نظام در مورد پدافند غیرعامل در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

رییس سازمان پدافندغیرعامل کشور در مورد اهمیت برگزاری رزمایش های شیمیایی گفت: این سازمان سال 90 قرارگاه پدافند سایبری را تشکیل داد و بعد از آن نوبت به قرارگاه های زیستی،پرتویی یا هسته ای و شیمیایی رسید.

سردار دکتر جلالی در مورد نحوه پاسخ به تهدیدات نامتعارف بیان کرد: ما برای مقابله با تهدیدات ناشناخته و نامتعارف در کمیته دائمی طرحهایی را تهیه کرده ایم

وی ادمه داد: ما نظرمان بر این بود که دستگاه های اجرایی همه این مشکلات را حل کنند اما چون بخشی از این وظایف بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع قرار دارد و باید با هماهنگی این نهادها صورت گیرد طبق اختیارات کمیته دائمی پدافند غیرعامل کار قرارگاه پدافند شیمیایی رصد و پایش، تخصص در مصون سازی، مقابله با حوادث و تهدیدات و بکارگیری ظرفیت های ملی و مشارکت نیروهای مسلح به تصویب رسید و ابلاغ شد.

سردار جلالی در مراسم رزمایش شیمیایی مجتمع تحقیقاتی و تولیدی میثمی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا مخصوصا شهدای شیمیایی بیان کرد: بعد از جنگ تحمیلی نخبگان سیاسی و نظامی متوجه یک خلا ساختاری شدند که ما باید قدرت شناسایی، تفکیک و ترجمه سیل از تهدیدات را داشته باشیم و بعد از آن وارد برنامه های توسعه ای شده و اثرات و پیامدها استخراج ،کنترل شود و سپس کاهش یابند.

در هشتم آبان سال 1382 دستور تشکیل سازمان پدافند غیرعامل با توجه به اهمیت و ضرورت ایجاد آن صادر و در تقویم رسمی کشور این روز به نام پدافند غیرعامل ثبت شد. این سازمان تلاش میکند تا با فرهنگسازی، آموزش ، ایجاد و ارزیابی آمادگی برای پاسخ به تهدیدات شکل بگیرد. در سال 89 سیاست های کلی نظام در مورد پدافند غیرعامل در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید.

رییس سازمان پدافندغیرعامل کشور در مورد اهمیت برگزاری رزمایش های شیمیایی گفت: سازمان پدافند غیرعامل کشور سال 90 قرارگاه پدافند سایبری را تشکیل داد و بعد از آن نوبت به قرارگاه های زیستی،پرتویی یا هسته ای و شیمیایی رسید.

سردار دکتر جلالی با اشاره به افق پیش روی قرارگاه پدافند شیمیایی اظهار کرد: سند راهبردی پدافند شیمیایی کشور تهیه شده که طبق آن شناسایی و چشم انداز الویت ها و راهبردها مشخص میشود.

وی ادامه داد: سه رویکرد در حملات شیمیایی وجود دارد. این حوادث میتواند برگرفته از حوادث نظامی یا بیوتروریستی و یا عوامل صنعتی باشد. ما نظرمان بر این بود که دستگاه های اجرایی همه این مشکلات را حل کنند اما چون بخشی از این وظایف بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع قرار دارد و باید با هماهنگی این نهادها صورت گیرد. طبق اختیارات اصل 127 و 138 قانون اساسی در مورد اختیارات کمیته دائمی پدافند غیرعامل  رصد و پایش، تخصص در مصون سازی، مقابله با حوادث و تهدیدات و بکارگیری ظرفیت های ملی و مشارکت نیروهای مسلح مصوب و ابلاغ شد.

رییس سازمان پدافندغیرعامل کشور ضمن اشاره به ظرفیت های نیروهای مسلح توضیح داد: ما باید این ظرفیت ها را سازماندهی کنیم. در ساختار ما استانداران، فرماندهان قرارگاه های پدافند شیمیایی هستندکه باید در صورت بروز حوادث وظایف خود را دنبال کنند. سازمان پدافند غیرعامل و قرارگاه پدافند شیمیایی مسئول توانمندسازی استان ها در مواجهه با حوادث شیمیایی است. ستاد کل تصمیم گرفته در وازت دفاع ظرفیت کلی و احتیاط ایجاد تا در صورت لزوم به آن ها کمک شود، مثل ظرفیت قرارگاه شهید میثمی که قرار است با برگزاری چنین مانورهایی آماده تر شوند.

سردار دکتر جلالی در مورد ضرورت توجه به حوزه بهداشت در پدافند شیمیایی هم بیان کرد: با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان بیمارستان بقیة الله به عنوان مرکز درمان حوادث شیمیایی تعیین شد که در سال های گذشته اورژانس قوی این بیمارستان برای موضوع بیماران شیمیایی راه اندازی شد و با برگزاری مانور درمان سیصد بیمار شیمیایی توانست قابلیت های خود را نشان دهد.این مراکز باید در استان ها هم راه اندازی شود.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد رویکردهای آماده سازی قرارگاه پدافند شیمیایی گفت: باید زیر ساخت های شیمیایی کشور مصون شوند در این مصون سازی باید بتوانیم آسیب ها را بررسی و ظرفیت های مقابله با آن ها را بررسی کنیم. همچنین در حوزه مقابله با تهدیدات باید ساختارهای درمانی، آتش نشانی و شهرداری ها آماده باشند.




انتهای پیام/
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر