۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۷۱
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری یزد تاکید کرد:
”محمدصادق طهماسبی” در جمع اهالی رسانه استان ضمن تقدیر از تعامل شایسته خبرنگاران با این اداره کل در اطلاع رسانی و انعکاس اخبار گفت: با همراهی صداوسیما و رسانه های مکتوب و مجازی استان می توانیم موضوع پدافند غیرعامل را در جامعه نهادینه نماییم و با فرهنگ سازی مناسب در این حوزه مردم را با مفاهیم و اصول پدافندی بیشتر آشنا کنیم.

به گزارش خبرنگار پايداري ملي، به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری ظهر یک شنبه هفتم آبان ماه و هم زمان با دومین روز از هفته نکوداشت پدافند غیرعامل در جمع اهالی رسانه استان حضور یافت و ضمن ارایه گزارشی جامع از فعالیت های انجام شده در اداره کل پدافند غیرعامل استانداری، شورای پدافند غیرعامل استان و کارگروه های یازده گانه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

طهماسبی در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه رسانه در عصر ارتباطات بر ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه ها برای آشنایی بیشتر مردم با مفاهیم و اصول پدافند غیرعامل تاکید کرد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان از تلاش برای تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل در استان یزد خبر داد و بیان کرد: کلیات این طرح مصوب شده است و پی گیر بقیه مراحل هستیم.

ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه ها برای آشنایی بیشتر مردم با مفاهیم پدافند غیرعامل

وی ادامه داد: بررسی و تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گرفته و کلیات آن نیز مصوب شده است و پس از تایید آن توسط سازمان پدافند غیرعامل، تهدیدهای استان احصاء و نقشه خطرپذیری یزد مشخص خواهد شد.


آمادگی دستگاه ها و نهادهای استان در حوزه پدافند غیرعامل


مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری با اشاره به اینکه شعار هفته پدافند غیرعامل امسال "پدافند غیرعامل، حصول اطمینان از مصونیت و آمادگی کشور" می باشد، در مورد آمادگی دستگاه ها و ارگان‌ها در حوزه پدافند غیرعامل افزود: با توجه به شرح وظایف هر ارگان و نهاد، رابط پدافند معرفی شده و کارگروه‌های یازده‌گانه نیز فعال شده‌اند، ضمن اینکه رزمایش‌های دوره‌ای برای رصد میزان آمادگی دستگاه‌ها برگزار می‌شود.

طهماسبی در مورد آمادگی‌های استان یزد در حوزه‌های صنعتی و گردشگری با توجه به شاخص‌های پدافند غیرعامل عنوان کرد: جهانی شدن یزد یک فرصت است تا بتوانیم فرهنگ اصیل یزد را به دنیا معرفی کنیم و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌هایی که در حوزه فرهنگی استان وجود دارد، بتوانیم قرارگاه دفاع فرهنگی را در قالب کارگروه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی پدافند غیرعامل ایجاد کنیم.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری در مورد حوزه صنعت نیز گفت: ارائه آموزش به واحدهای صنعتی از مواردی است که مورد توجه ویژه قرار گرفته و علاوه بر رصد زیرساخت‌ها در این زمینه، بحث آموزش و اطلاع رسانی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی در مورد فعالیت‌های پدافند غیرعامل در حوزه آب نیز یادآور شد: پدافند آب بر اساس دانش بومی ایران قدیم به لحاظ اهمیت حفظ سلامت مردم مورد توجه است و یکی از راه‌های حصول اطمینان از سلامت آب در گذشته، وجود یک ارگانیسم زنده در آب مثل ماهی بوده و امروزه با توجه به تهدیداتی که در حوزه آب وجود دارد، باید سلامت آب با جدیت مورد رصد قرار گیرد.

طهماسبی ادامه داد: بر اساس طرحی قرار بود از شیرهای هیدرولیکی حساس به سم استفاده شود اما این امر امکان‌پذیر نبود زیرا بیش از ۷۰ نوع سم وجود دارد که می تواند آب را آلوده و سلامت مردم را تهدید کند، بنابراین از روش دیگری استفاده و فناوری بیومانیتورینگ با استفاده از دانش کهن ایرانیان در زمینه سلامت آب به کار گرفته شد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان تصریح کرد: بر اساس این طرح اگر آب آلودگی داشته باشد، حتی قطره ای از آن وارد شبکه آب شرب مصرفی مردم نخواهد شد.

ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه ها برای آشنایی بیشتر مردم با مفاهیم پدافند غیرعامل

طهماسبی یکی از تهدیدهای دیگری که پدافند غیرعامل در مورد آن ضرورت دارد آمادگی داشته باشد را مبارزه با آفات گیاهی و بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو و آنفلوآنزای حاد پرندگان دانست و گفت: سال گذشته اوج طغیان مگس مدیترانه ای بود و در یک مقطع زمانی، زحمت و سرمایه کشاورزان را نابود کرد اما با استفاده از روش‌های بیولوژیکی که از جمله آن می‌توان به نرعقیمی این آفت اشاره کرد، امسال این آفت بروز و ظهور جدی نداشته است.

وی تغییر سبک زندگی مردم را یکی از عامل های بروز مگس مدیترانه ای و برخی دیگر از آفات مانند کرم خراط دانست و بیان کرد: در گذشته سرشاخه‌های درختان به عنوان سوخت برای تنورهای هیزمی استفاده می شد اما امروز این سرشاخه ها در باغ ‌ها باقی می ماند و به مأمنی برای حشرات مضر و آفات تبدیل شده و کشاورزان را به زحمت انداخته است و متاسفانه می توان این آفات را ارمغان زندگی جدید دانست.


فعال شدن شوراهای پدافند غیرعامل شهرستان های استان


مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری در بخش دیگری از سخنان خود از راه اندازی و آغاز فعالیت شورای پدافند غیرعامل در شهرستان های استان یزد خبر داد و افزود: این شوراها با ریاست فرمانداران محترم فعالیت خود را آغاز کرده اند و برگزاری دوره های آموزشی بیوتروریسم در شهرستان ها با توجه به درپیش بودن مراسم معنوی اربعین حسینی در اولویت کار همه آنها قرار گرفته است.

طهماسبی در مورد مفهوم پدافند غیرعامل نیز عنوان کرد: پدافند غیرعامل، به معنای مقابله صلح جویانه یا دفاع غیرنظامی است که همه حوزه ها را شامل می شود که این شیوه در گذشته با زندگی مردم ایران عجین بوده و در یزد به طور ویژه در شهرسازی به خوبی پدافند غیرعامل مشاهده می شود و می توان از ساباط‌ها، نحوه ساخت کوچه‌ها و منازل درایت مردم در برابر برخی تهدیدها را درک کرد.

در پایان این نشست از اهالی رسانه استان با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.
گفتنی است ششم تا دوازدهم آبان‌ماه به عنوان هفته نکوداشت پدافند غیرعامل معرفی شده است که در این هفته بیش از 30 عنوان برنامه از سوی اداره کل  پدافند غیرعامل استانداری یزد اجرا می شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر