۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۳۰۶۳
مخرج‌مشترک انفجارهای دو روز اخیر در عراق و پاکستان و افغانستان چیست؟ چرا انفجارها فقط در مناطق سنی‌نشین رخ داد؟ چرا رسانه‌های بیگانه در اقدامی همگرایانه این تحولات را برجسته‌سازی کردند؟ چرا رئیس سیا ناگهان به تل‌آویو رفت؟ رابطه این حوادث با تحولات قریب‌الوقوع احتمالی چیست؟
انفجارهای چند روز اخیر منطقه، سفرهای ناموفق نتانیاهو به چین و روسیه، سفر ناگهانی رئیس سازمان سیا و پهلوگیری کشتی جنگی آمریکا در بندر فلسطین اشغالی، تحولاتی مشکوک است که نمی‌توان از همزمانی آنها به‌سادگی از آن عبور کرد و ارتباطات آنها را نادیده گرفت.

 سفر ناگهانی رئیس سیا به فلسطین اشغالی

«جان برنان» رئیس دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) عصر پنجشنبه در سفری ناگهانی و اعلام‌نشده، به فلسطین اشغالی رفت تا با مقامات اسرائیلی گفت‌وگو کند. این سفر درحالی انجام شده که پیش از انجام آن، هیچ اطلاع‌رسانی خاصی صورت نگرفته بود. بنا بر اعلام شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل، برنان با «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تل‌آویو ملاقات کرده و دو طرف درباره اطلاعات مربوط به مسئله ایران و سوریه با یکدیگر رایزنی کرده‌اند.

  پهلوگیری کشتی جنگی آمریکا در سواحل فلسطین اشغالی پس از ۱۴ سال

کشتی «یو.اس.اس.کرسارج» حامل چند بالگرد ترابری و نظامی و هواپیمای «وی ۲۲» از نوع اوسپری و همچنین حامل شماری نیرو و هواپیماهای وابسته به نیروی دریایی آمریکا است. هواپیماهای وی ۲۲ از نوع اوسپری می‌توانند مانند بالگرد از زمین بلند شوند و مانند هواپیما پرواز کنند.

وابسته نظامی آمریکا در اسرائیل گفت: در ۱۴ سال گذشته، این نخستین باری است که یک کشتی جنگی آمریکا به یک شهر ساحلی در دریای سرخ می‌رود.

 بحرین

افراد لباس شخصی به همراه نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه، بامداد جمعه با یورش به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، روحانی برجسته شیعه، اقدام به تخریب اموال منزل و اهانت به خانواده وی کردند.

این افراد حوالی ساعت دو بامداد وارد خانه این روحانی سرشناس بحرینی شدند و درحالی که وی در منزل نبود اقدام به بازرسی خانه کردند.

  پاکستان

بر اثر دو انفجار در روز جمعه در دو مسجد سنی‌ها در منطقه "ملاکند” در شمال غربی پاکستان، دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.شبه‌نظامیان دولتی پاکستان تأیید کردند نخستین انفجار قبل از نماز جمعه و دومین انفجار در حین برپایی نماز جمعه در مسجدی دیگر در این منطقه رخ داد.

افغانستان

مقامات پلیس افغانستان اعلام کردند که بعد از ظهر جمعه درپی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در ولایت قندهار در جنوب این کشور دست‌کم ۹ نفر کشته و ۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

 عراق

انفجار دو خودرو بمب‌گذاری‌شده در محله "العامریه” در غرب شهر بغداد منجر به کشته‌شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر شد. روز جمعه دو حمله تروریستی دیگر در بغداد و بعقوبه منجر به کشته شدن بیش از ۷۶ نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر شد.عصر جمعه انفجار تروریستی در میان حاضران در یک مراسم تشییع جنازه در منطقه مدائن در جنوب بغداد منجر به کشته‌شدن هشت نفر و زخمی شدن ۲۴ تن دیگر شد. در انفجار تروریستی دیگری در یکی از مساجد اهل‌سنت «بعقوبة» عراق، ۳۰ کشته و ۴۰ زخمی بر جای گذاشت. انفجارهای تروریستی پنجشنبه عراق نیز دست‌کم ۲۹ کشته و ۴۴ زخمی برجای گذاشت.

 سفرهای ناموفق نتانیاهو

روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی از سفر بنیامین نتانیاهو به چین تأکید کرد که اشتباهات وی باعث شده این سفر به شکستی دیپلماتیک برای اسرائیل تبدیل شود.

این گزارش تأکید دارد که اشتباهات نتانیاهو در این سفر را می‌توان به عنوان درس برای دانشجویان آکادمی دیپلماسی استفاده کرد و می‌افزاید: نخستین و بزرگترین اشتباه وی زمانی بود که در مقابل رسانه‌ها و مقامات چینی فرهنگ یهود را بالاتر از فرهنگ آنها دانسته و گفته اگر دو طرف متحد شوند می‌توانند آینده‌ای بهتر را انتظار داشت.

بنیامین نتانیاهو که از قرارداد فروش موشک‌های اس۳۰۰ و یاخونت روسیه به سوریه دچار وحشت شده است، در سفر به روسیه رئیس اطلاعات نظامی این رژیم را نیز به خود به مسکو برده است تا شاید بتواند با ارائه اطلاعات جدید از اوضاع سوریه مقامات روسیه را از این قرارداد منصرف کند.

مقامات سیاسی و امنیتی عربستان، مقامات امنیتی امارات، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به صورت همزمان در مسکو حضور داشتند!

روزنامه صهیونیستی "تایمز آو اسرائیل” (The Times of Israel) نوشت: هشدار اسرائیل به روسیه درباره فروش موشک‌های بسیار پیشرفته به سوریه بی‌نتیجه بوده و روسیه تأکید کرده که این موشک ها را در اختیار نظام سوریه خواهد گذاشت و وزارت امور خارجه سوریه نیز اعلام کرده که بخشی از قرارداد نظامی با روسیه، اجرایی شده است.

مخرج‌مشترک انفجارهای دو روز اخیر در عراق و پاکستان و افغانستان چیست؟ چرا انفجارها فقط در مناطق سنی‌نشین رخ داد؟ چرا رسانه‌های بیگانه در اقدامی همگرایانه این تحولات را برجسته‌سازی کردند؟ چرا رئیس سیا ناگهان به تل‌آویو رفت؟ رابطه این حوادث با تحولات قریب‌الوقوع احتمالی چیست؟

اگر نگاهی به تیترهای رسانه‌های بیگانه کنیم درمی‌یابیم که بیشترین مانور این رسانه‌ها در انفجارهای اخیر بر روی "مناطق سنی نشین” است تا از این طریق بتوانند اختلافات مذهبی را پر رنگ سازند.

 حال اگر به جغرافیای درگیری توجه کنیم متوجه خواهیم شد تمام این درگیری‌ها حول محور ایران است و آمریکا و رژیم اسرائیل به دنبال ارتباط بخشی این حوادث با ایران هستند تا بتوانند جنگ تمام‌عیاری علیه ملت ایران ترتیب دهند.

با آتش‌افروزی جنگ شیعه و سنی، ایران به عنوان پرچمدار حکومت شیعه در جهان در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با مسلمانان جهان درگیر شده و پروژه ایران‌هراسی در بین اعراب شکل خواهد گرفت.

همچنین با اوج‌گیری جنایات تکفیری‌های به‌ظاهر سنی در سوریه، پشتیبانان صهیونیست و وهابی آنان، پروژه تشدید شیعه‌هراسی در منطقه را کلید زده و نگاه‌ها را به‌سوی جمهوری اسلامی ایران منحرف کرده‌اند که در این میان، سازمان‌های اطلاعاتی عربستان سعودی، قطر و ترکیه از یک سو و موساد، سیا و اینتلیجنت‌سرویس انگلیس از سوی دیگر، نقش اساسی ایفا می‌کنند.

از طرفی سفرهای نتانیاهو به چین و روسیه، نتیجه دلخواه مقامات صهیونیستی را در پی نداشته و وقتی به اهداف خود مبنی بر فشار بیشتر به اسد دست نیافتند تصمیم گرفته تا با نقشه‌ای جدید ایران را در معادلات منطقه‌ای درگیر سازند.

زیرا ایران به عنوان قوی‌ترین متحد بشار اسد در منطقه همچنان پشت اسد ایستاده و مانع فروپاشی دولت سوریه شده است؛ و وقتی که ایران خود درگیر مسائل حاشیه ای شد خواه ناخواه به مسائل سوریه کمتر خواهد پرداخت.

این کار دو ویژگی دارد؛ هم ایران در منطقه درگیر شده و فشارهای جهانی بر این کشور افزاش یافته و هم بشار اسد سایه حمایت ایران را کمتر بر سر خود حس خواهد کرد و ضربات بیشتری خواهد خورد.

باید منتظر روزهای آینده ماند تا مشخص شود آیا همزمان تحولات و ناامنی‌های مزبور، ارتباطی با موضوع ایران‌هراسی، شیعه‌هراسی، انتخابات ایران و حمله احتمالی به سوریه یا ایران دارد یا خیر.

 

 

مشرق


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر