۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۳۰۶۱۹
سردار جلالی :
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: انتظار ما از شبکه ملی اطلاعات این است که اگر تحریم شدیم ارتباط دستگاه های داخل کشور قطع نشود مثلا اگر حملات دیداس انجام شد باید شبکه ملی اطلاعات بتواند پاسخگو باشد.
به گزارش پایداری ملی؛ سردار دکتر غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در چهارمین روز از هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: حوزه ارتباطات و سایبری یکی از مهمترین حوزه هاست که به شدت در حال توسعه است تا جایی که این حوزه بقیه فضاها را هم در خود ادغام کرده و حوزه های ترکیبی بوجود آورده است که ماهیت آن ها با گذشته فرق دارد مانند ماهیت پول که در گذشته اسکناس بود و حالا پول دیجیتال.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: در حال حاضر سرمایه های فیزیکی کشور تبدیل به دارایی های سایبری و یا فیزیکی_سایبری شده است. وقتی همه چیز سایبری میشود امکانات این فضا به کمک حوزه فیزیکی می آید و قابلیت های محاسبه،ارتباط، پردازش، مقایه، مکان نمایی و ... را به آن میدهد. قابلیت هایی که فرصت تلقی میشود.

سردار دکتر جلالی  با اشاره به گستره اینترنت اشیا توضیح داد: شاهد روزهایی هستیم که ادغام شدن فضای سایبری درسایر حوزه ها بر روی آن ها تاثیر میگذارد مانند اینترنت اشیا که همه ابزار را به فضای سایبری متصل میکند.

وی ادامه داد: در قلمرو سرزمینی باید لایه بندی امنیتی ایجاد کرده تا اگر خواستیم دفاع سایبری بنا کنیم بدانیم کجا باید اطلاعات زیرساخت هایی حیاتی مانند برق، هسته ای و... قرار داده شود، طبیعتا باید بر روی شبکه ملی اطلاعات بنا شوند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: اینترنت اشیا در حوزه های نظامی نوع جدیدی از ارتش و نیروهای مسلح در فضای سایبری شکل میدهد به نوعی یک ارتش نظامی سایبری در حال تشکیل است در نتیجه این فضا ما را به الزامات جدیدی می رساند که باید برای آن فکر شود.  در حوزه سلامت و درمان قابلیت های جدیدی به واسطه اینترنت اشیا تولید شده است. روند دیگری که در حال اتفاق است هوشمند سازی زیرساخت ها است در واقع اینترنت اشیا و هوشمند سازی قابلیت های فراوانی مثل ارتباط، انتقال، تحلیل و ...  دارد اما همه این قابلیت ها به جایی وصل میشوند که در کنترل ما نیست وشاید آسیب زا باشد. اینها میتواند دیپلماسی عمومی در فضای سایبری ایجاد کنند.

سردار جلالی با اشاره به بسترهای شبکه های اجتماعی تصریح کرد: دیپلماسی عمومی در فضای سایبری قابلیت هایی مانند نظرسازی،هدایت نظر،مدیریت افکار عمومی، جریان سازی سیاسی و امنیتی و براندازی دارد و همچنین شامل تهدیداتی میشود. در تحلیل مدل های استرانژیک آمریکایی به این نتیجه رسیدیم که متن تصویب شده ترامپ برای مقابله با ایران به دنبال ایجاد بازی و دوقطبی کردن افکار عمومی و تهییج ملت است.

وی با تاکید بر نقش مردم در حوزه ارتباط با فضای سایبری گفت: یک دیپلماسی عمومی بر فضای شبکه های اجتماعی حاکم است مثلا وقتی ترامپ نطق میکند مردم نظر میدهند و میتواند ظرفیت سیاسی و راهبردی برای کشور داشته باشد.

سردار جلالی ادامه داد: ترامپ میگوید ما در پاسخ به رفتار سایبری ایران هم پاسخ سایبری و هم غیر سایبری می دهیم اما اوباما فقط  از گزینه نظامی صحبت میکرد. ترامپ برای پاسخ به ما چند گزینه را دنبال میکند.الف: رویکرد دفاعی از درون خود داشته باشد.ب:رویکرد تحریم سایبری ایران با استفاده از ظرفیت های بین المللی در اختیار امریکا.

رییس سازمان پدافند غیر عامل گفت: دفاع سایبری شامل سه لایه ی محلی، دستگاهی و ملی میشود. فرض کنید لایه محلی میشود حمله به مجتمع غنی سازی نطنز، لایه دستگاهی سازمان انرژی هسته ای است و لایه ملی اینکه در سطح ملی بایستی در برابر این تهاجم ایستاد و دفاع کرد.

 سردار جلالی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات در سطح ملی بیشترین انتظار برای دفاع به وزارت ارتباطات و زیر ساخت ها و شبکه ملی اطلاعات برمیگردد. شبکه ملی اطلاعات در عین اینکه باید سرعت و خدمات را به خوبی ارائه دهد باید قابلیت کنترل و دفاع هم داشته باشد. در فضای سایبری محدوده دفاع باید مشخص باشد یعنی قلمرو سرزمینی ما در فضای سایبری کجاست؟

وی ادامه داد: در قلمرو سرزمینی باید لایه بندی و سهمیه بندی امنیتی ایجاد نماید تا اگر خواستیم دفاع سایبری انجام دهیم  بدانیم کجا باید زیرساخت هایی حیاتی مانند برق، هسته ای و...استقرار یابد و طبیعتا باید بر روی شبکه ملی اطلاعات بنا شوند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد دفاع از قلمرو سرزمینی سایبری تشریح کرد: دو نوع دفاع از سرمایه ها و فضای سایبری داریم. سرمایه های ملی سایبری مثل پول دیجیتال و لایه دفاع از و فضای سایبری مثل زیرساختهای سایبری، سیستم عامل، موتور جستجو و دیتا سنتر ها است . این فضای ملی سایبری باید امن شود. ما باید قابلیت مقابله با تحریم های سایبری را در شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم. در واقع آمریکایی ها در هر حوزه ای که بدان وابسته باشیم تحریم ها را بیشتر میکنند در نتیجه انتظار ما از شبکه ملی اطلاعات این است که اگر تحریم شدیم ارتباط دستگاه های داخل کشور قطع نشود مثلا اگر حملاتDDOS  انجام شد باید شبکه ملی اطلاعات بتواند پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ما باید امکان حفاظت از بیگ دیتاهای (big data) تولید شده در کشور را داشته باشیم و روز به روز ظرفیت های حفاظت از اطلاعات بیشتر شود. در واقع در افق سایبری هر کشوری که دارایی های فیزیکی آنها به دارایی های  سایبری تبدیل می شود و تهدیدات سایبری هم بیشتر شامل حالش میشود پس باید بتواند دفاع سایبری کند.

سردار دکتر جلالی در پایان گفت: امیدواریم با داشتن یک وزیر جوان و با انرژی و روحیه بسیجی بسیار بالا دارای دانش و بینش امنیتی  و تهدیدشناس بتوانیم هم سرویس و خدمات خوب در فضای سایبری ارائه دهیم و هم یک فضای امن و پایدار و قلعه مستحکم سایبری برای کشور فراهم کنیم.

گفتنی است؛ در این مراسم که با حضور مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزارشد، ابتدا دکتر بیگپور، مشاور وزیر و رییس کمیته پدافند غیر عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ارایه گزارشی از فعالیتهای انجام شده پرداخت و پس از آن ، آغاز به کار سامانه نظارت ابری پادویش، رونمایی شد؛ سامانه پادویش کاملا بومی و به دست متخصصین داخلی طراحی و تولید شده است.

همچنین تفاهم نامه‌هایی با عنوان تدوین پیوست پدافندی شبکه ملی اطلاعات، طراحی و تولید سامانه ملی کلان داده و جذب نخبگان سرباز و کسر خدمت آنها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، میان کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امضا شد.

در ادامه این مراسم از تمبر یادبود نکوداشت هفته پدافند غیرعامل نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/




گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر