۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۳۰۶۰۳
دکترتقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی؛
دکتر تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی در همایش پدافند غیر عامل، درباره تهدیدات و مشکلات سایبری سخنرانی کرد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، دکتر رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی در همایش ملی پدافند غیر عامل اعلام کرد: «با مصون سازی، بخش اعظمی از مشکلات سایبری حل شدنی است. برخی مدیران منتظر هستند تهدیدات مجازی را همانند تهدیدات فیزیکی به چشم ببینند ولی این امری نامریی است. به این دلیل که ماهیت فضای مجازی و بخش اعظمی از این فضا اینترنت است و در زیر ساخت ها نفوذ کرده و یک آسیب پذیری محسوب می شود.»

دکتر تقی پور ادامه داد: «آمار تهدیدات سایبری در حال گسترش و فزونی است و آمریکایی ها اذعان دارند که تهدیدات این فضا بیشتر است. علاوه بر معماری اینترنت و گمنامی آن،  نوآوری های جدید دراینترنت و انتقال سرمایه ها به فضای سایبری، سبب ناامنی آن  در دنیا شده است.این نو آوری ها بسیار سریع است و یکپارچگی اینترنت با ساختارهای نظامی و شهری سبب تهدید امیز شدن این فضا است.»

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: «منشا بسیاری از حملات به اذعان امریکایی ها قابل شناسایی نیست، البته نو آوری های فوری سبب بروز فرصت نیز هست. فضای ادغام فراگیر بافضای اجتماعی و اقتصادی، سبب تهدید امیز بودن این فضا شده است. سرعت و فروپاشی از راه دور از دیگردلایل ناامنی اینترنت است و وارد شدن حملات سایبری به دنیای فیزیکی می تواند فاجعه امیز باشد. موانع ورود به این فضا محدود است چون بازیگران ناشناخته دارد.»

دکتر تقی پور درباره بعد دیگری از تهدیدات فضای مجازی گفت: «تسلط تهاجمی در دنیای سایبری بیشتر است و بسیاری از فضاهایی که امروز فرصت فضای مجازی تلقی می شوند در اصل تهدید هستند. بسیاری از شرکت ها راهبرد توسعه فضای سایبری ندارند و بر توسعه امنیت سایبری تاکید می‌کنند.

در سال۸۹ شبکه ملی اطلاعات در کشور ما تصویب شد و این نشان دهنده شناسایی به موقع تهدیدات در کشور است. ورود بی مهابای سرمایه های کشوربه فضای سایبری خطر افرین است. باید انتقال زیر ساخت به فضای مجازی با مطالعه و شناسایی تهدیدات باشد و زیر ساخت های اسکادا امن سازی شود یا مراقب قبل و بعد از آن انجام شود زیرا در غیر این صورت با چالش های اساسی روبرو می‌شویم.»

دکتر تقی پور درباره امنیت زیر ساخت ها در کشور اظهار داشت: «چنانچه زیرساخت های کشور قبل ازامن سازی، سایبری شوند امار تهدیدات بیشتر از فرصت ها خواهد بود. برخی باور ها در این زمینه باید اصلاح شوند و صرف متصل نبودن به اینترنت دلیلی بر امن بودن نیست.  تلاش دشمن نفوذ در زیر ساخت های ایزوله است واسیب پذیری روز به روز در حال اضافه شدن است چون کاربران در حال افزایش هستند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر