۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۳۰۵۳۷
سومین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) با محوریت معرفی آثار برتر در حوزه پدافند غیرعامل برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی در دومین روز از هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل در سالن همایش های این سازمان سومین جشنواره علمی سلمان فارسی با هدف جمع بندی دستاوردهای نوین و محصولات در حوزه های تخصصی دوازده گانه پدافند غیر عامل و همچنین ارج نهادن به مقام والای دانشمندان، پژوهشگران، مبتکران، مخترعان، سازمان ها، نهادها و دستگاه های اجرایی کشوری و لشگری دست اندرکار برگزار شد.

 قدرت الله طاهری دبیر كمیته اجرایی سومین جشنواره علمی سلمان فارسی در گفتگو با پایگاه پایداری ملی با اشاره به اهداف این جشنواره بیان كرد: هرساله در روز آموزش هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل جشنواره علمی سلمان فارسی برگزار میشود.
طاهری ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره طی سال فعال است و مكاتباتی با دستگاه های اجرایی كشور اعم از لشگری و كشوری دارد.
وی در مورد خلق آثاری ارزشمند در این جشنواره گفت: آثار ارسال شده به این جشنواره در قالب كتاب، مقاله،اختراع و...به دبیرخانه ارسال شده و طبق برنامه در كمیته علمی در ١٠گروه  مورد بررسی قرار میگیرند.
 دبیر کمیته اجرایی جشنواره سلمان فارسی بیان کرد:این جشنواره در ارتباط با موضوعات پدافندی در محورهای كالبدی،زیستی،پرتوی،شیمیایی،اقتصادی و...در مراكز علمی به خصوص دانشگاه ها و دستگاه هایی اجرایی كار میكند.
 هر آثاری به دبیرخانه ارسال شود طبق یكسری استاندار ارزیابی میشود مقاله ها و اختراعات باید در سطح بالا و مرتبط با مسائل پدافند غیرعامل باشد.
 وی در پایان گفت:بنده به عنوان كمیته اجرایی از كلیه مجموعه های وابسته به سازمان پدافند غیرعامل تقاضا دارم که ما را در جهت هر چه بهتر برگزار كردن این جشنواره یاری  و نقطه نظرات خود را طی سال به دبیرخانه  این جشنواره واقع در دانشكده پدافندغیرعامل دانشگاه امام حسین (ع) ارسال كنند.
كشوری رییس دانشکده پدافند غیرعامل دانشگاه امام حسین(ع) در سومین جشنواره علمی سلمان فارسی با اشاره به ارتباط خوب دانشگاهیان و نخبگان با دبیر خانه این جشنواره گفت: از ٦٣٠اثر ارسال شده به دبیرخانه ٤٨٨مورد به كارگروه های مرتبط فرستاده شدند. با توجه به كیفیت بالای آثار رقابت سختی نسبت به سال گذشته بود كه در نهایت با برگزاری٧٢٠نفرساعت جلسه و ٣٠٠٠ مورد داوری غیرحضوری در كارگروه ها ٤٦اثر در مرحله اول و ٢٦اثر در مرحله نهائی انتخاب شدند كه امروز برگزیدگان این آثار معرفی خواهند شد.
کشوری ادامه داد: در دنیای امروز سنجش سطح توانایی باید به منابع علمی موثق وابسته باشد و در این راه دانش پدافند غیرعامل نقش مهم دارد. دانشگاه جامع امام حسین(ع) به عنوان یك مركز علمی با ایجاد كرسی های دانشی پیشرفت قابل توجهی در تولید دانش پدافندی دارد و رصد و پایش تهدیدات دشمن را به خوبی انجام میدهد.
 وی ادامه داد: سومین جشنواره سلمان فارسی با اهداف زیر هر ساله برگزار میشود:
١.شناسایی و ارزیابی و معرفی اندیشمندان و دانش آموختگان در حوزه پدافند غیرعامل
 ٢.ارتباط پویا با نهادها و سازمان و دستگاه های لشگری و كشوری
 ٣.حمایت مادی و معنوی از برگزیدگان جشنواره
 ٤.مدیریت توسعه دانش و پژوهش با بهره گیری از ظرفیت های كشور در حوزه بومی سازی پدافند غیرعامل

سردار دکتر جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سومین جشنواره علمی سلمان فارسی با تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: موضوع پدافند غیرعامل بی اثر سازی تهدیدات بر پیکره زیر ساخت های کشور است و رابطه مستقیمی با تهدید دارد در نتیجه باید تهدیدات این حوزه شناخته و تحلیل شود. تهدیدشناسی یک کار جدی در پدافند غیرعامل است. تهدیدات مورد مطالعه ما در این سازمان بیشتر از نوع انسان ساخت است.
دانش وتکنولوژی از عناصر فیزیکی هستند که میتواند هم فرصت باشد و هم تهدید. دانش جدید به دلیل ترکیب قابلیت ها و مولفه های تهدیدزا باعث گسترش دامنه تهدیدات میشود.

در دانشگاه ها باید به این تهدیدات توجه شود. باید از همه ظرفیت های تکنولوژی استفاده کنیم و مراقب تهدیداتش باشیم. در تحقیقی یکی از اساتید دانشگاه شریف برای بررسی یک ابزار الکترونیکی متوجه شد که در بخش میان افزاری این ابزار یک تراشه با آی پی مشخص وجو دارد که اطلاعات را در صورت وصل شدن به اینترنت در اختیار کشور سازنده قرار میدهد اینها تهدید است. 

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور به ضرورت توجه به برگزاری جشنواره علمی سلمان فارسی اشاره و بیان کرد: این جشنواره به این دلیل برگزار میشود که بتواند تهدیدات را به صورت هوشمندانه بررسی کند و  لایه های شیطانی  این تهدیدات را شفاف و دقیق دریابد و بتواند روی آن اثر بگذارد. 

وی بر ضرورت نظارت بر شهرهای هوشمند تاکید کرد و گفت: به لحاظ دانشی بر شهرهای هوشمندی که میسازیم باید نظارت داشته باشیم و این جشنواره با رویکرد مهندسی تهدید و اثر آن، روابط سیستمی بین شبکه ها و اندازه گیری جزییات باید بتواند تهدیدات را کاملا علمی محاسبه کند و به ما ارائه دهد.

سردار دکتر جلالی در مورد ضرورت توجه با تهدیدات سایبری بیان کرد: ما تلاش خودجوشی در کشور کرده و توانسته ایم در برخی موارد در برابر تهدیدات سایبری امن شویم. اینکه موشک ها و سیستم های رادار در اختیار خودمان است یعنی کنترل داریم اما باید سرعت پیشرفت بیشتر شود.
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: این جشنواره باید برند علمی در حوزه پدافند غیرعامل شود. استفاده از فناوری های نو مخصوصا حوزه های سایبری یک الزام جدی است اما نباید وارد لایه های شیطانی شویم  فقط باید به دنبال بومی کردن دانش و فناوری باشیم. 

وی حرکت علمی پدافند غیرعامل را در دانشگاه پدیده ای نو و جوان دانست و اظهار کرد: فاصله بین تحقیق و توسعه اولیه و تبدیل آن به دانش باید قابل قبول باشد. رشته های قدیمی دانشگاهی باید به روز شوند. در حوزه هایی مثل نانو،سایبری، هسته ای نیازمند شناسایی تهدیدات ترکیبی و اثر آن ها بر یکدیگر هستیم در نتیجه باید آموزش تکنولوژی درکشور ما مخصوصا رشته های پدافندی سرعت بیشتری بگیرد.
سردار دکتر جلالی ادامه داد: آموزش برای پدافند غیرعامل موضوعی اساسی است و امیدواریم جشنواره هایی این چنینی بتواند هر چه سریعتر به اهداف مورد نظر برسد.


همچنین در ادامه برگزاری این جشنواره از تعدادی از مقالات برگزیده در زمینه موضوعات پدافند غیر عامل تقدیر و تشکر شد.




در حال تکمیل...

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر