۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۳۰۴۹۰
دکتر کریمی‌نیا گفت: موضوع تراریخته هم فرصت است و هم تهدید، ما در سازمان پدافند غیرعامل به دنبال تقویت زیرساخت‌های آزمایشگاه‌های تخصصی این حوزه هستیم.
به گزارش پایداری ملی محصولات تراریخته یا محصولات تغییر ژنتیکی داده‌شده به گیاهان مورد استفاده در کشاورزی گفته می‌شود که DNA آن‌ها با استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک تغییر داده شده است. 
 
در اغلب موارد هدف از این تغییرات ژنتیکی وارد کردن صفت جدیدی به گیاه است که به‌طور طبیعی در گونه‌ها وجود ندارد.  
 
لازم به ذکر است که نمونه‌های این کار در محصولات غذایی شامل ایجاد مقاومت به آفت‌ها، بیماری‌ها یا شرایط محیطی مشخص یا کاهش ضایعات مقاومت به مواد شیمیایی (مقاومت به علف‌کش‌ها) یا بهبود خصوصیات تغذیه‌ای آن محصول است. 
 
همچنین نمونه‌های این کار در محصولات غیرغذایی شامل تولید عوامل دارویی، سوخت‌های زیستی و سایر مواد سودمند صنعتی و زیست‌پالایی (استفاده از ارگانیسم‌ها برای برطرف کردن یا خنثی کردن آلاینده‌ها در یک محل آلوده) است. 
 
اجماع علمی در حال حاضر بر این است که غذاهای تولیدشده از محصولات تراریخته نسبت به غذاهای معمول خطر بیشتری برای سلامت انسان ندارند، اما هر غذای تراریخته پیش از ورود به بازار باید به صورتی مورد به مورد آزمایش شوند.
دکتر محمد کریمی نیا مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل در گفتگو با پایگاه پایداری ملی در مورد دیدگاه سازمان پدافند غیرعامل در رابطه با محصولات تراریخته گفت: این سازمان نظرات هیچکدام از طرفین موافق و مخالف با محصولات تراریخته را نه رد و نه قبول میکند چرا که کشور ما باید از نظر فنی به یک استاندارد برسد و این مسئله را با ملاک های دقیق و فنی بررسی کند.
دکتر کریمی نیا ادامه داد: موضوع تراریخته هم فرصت است و هم تهدید باید کشور از نظر توانمندی های آزمایشگاه های مرجع به این قابلیت برسد و ما در سازمان پدافند غیرعامل به دنبال تقویت زیرساخت های تخصصی این حوزه هستیم.
وی ادامه داد: سازمان پدافند غیرعامل برای آرامش مردم همه تلاش خود را به کار گرفته است و با هر مسئله ای که این آرامش را برهم زند مقابله خواهد شد.
مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل در مورد تهدیدات نوظهور حوزه زیستی بیان کرد: باید تمام زیرساخت ها هر چه سریعتر فراهم شود تا بتوانیم به تمام تهدیدات زیستی نو پدید در اسرع وقت واکنش نشان دهیم.
دکتر کریمی نیا با اشاره به نقش مهم دارو و واکسن برای مقابله با تهدیدات زیستی توضیح داد: داروها در زمان بیماری بسیار مهم هستند ما باید در این حوزه با سرعت بیشتری پیشرفت کنیم چرا که پشتوانه امن از داروها و واکسن های استراتژیک برای کشور ضروری است.
وی در مورد سند مرزبانی زیستی هم توضیحاتی داد و گفت: به دلیل مجاورت ما با چندین کشور و داشتن مرزهای مشترک باید بسیار در حوزه بهداشت و سلامت هوشیار باشیم چرا که بسیاری از کشورهای همسایه در سیستم ایمنی و بهداشتی خود ضعف دارند و ممکن است کشور ما هم به سادگی در حوزه زیستی آسیب پذیر شود و چرخه سلامت دام و کشاورزیمان با مشکل روبرو شود. این موضوع پیامدهای اقتصادی و سلامتی در بردارد.
مدیر کل بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل در حوزه مرزبانی سلامت انسان هم بیان کرد: سازمان پدافند غیرعامل با همکاری دستگاه های دیگر نظیر وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت و نیروی انتظامی و سازمان محیط زیست اقدام به تدوین آئین نامه اجرایی مرزبانی زیستی کرده است.
دکتر کریمی نیا ادامه داد: این سند در کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامل تصویب شده  و در سیر مراحل امضای ریاست جمهوری قرار دارد تا نهایتا به کل کشور ابلاغ شود.
وی در پایان به برگزاری اولین نمایشگاه صنعت بومی زیستی اشاره کرد و گفت: امسال در تاریخ 13 آبان نمایشگاهی از دستاوردهای صنعت بومی زیستی کشور داریم که به مدت سه روز در محل نمایشگاه های دائمی تهران برگزار خواهد شد و اکثر شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه از توانمندی های خود رونمایی خواهند کرد.


انتهای پیام/

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر